Det HÄNDER hemma hos oss , knappt att jag orkar med
.
Ju, kylen hade bara en fel panel där uppe, den är nu bytt till den riktige!
Styrmannen har spanat efter en veteranbil under en längre tid och slog till förra helgen.
Det ska bli en familjeklenod
men först ska det svetsas, köpas nya delar och fixas och donas.
Men det verkar som hela herrskapet här är med på noterna, de vill lära sig att svetsa.
Nu ska det sista av skörden in snart; palsternackan, morötterna och rotsellerin, den sista väntar jag nog lite till med.
Purjon får också stå där ute lika så grönkålen. mangold har jag fryst in i omgångar och även den kan stå där ute även med några frostnätter.
De sista utetomaterna ska också plockas in och de björnbären som hinner mogna.
Vi har verkligen njutit av våra egna vindruvor
, vi har fått nu 6 klasar och portionerar dom så att alla får kanske 10 / dag som efterrätt.
Räcker kanske en vecka !
Den här sommaren har jag verkligen pratat ofta med mig själv om vilken lyxläge vi har , egna bär från midsommar till frost och sedan hela frysen full av bär fram till våren.
lika så har vi färska kryddor, torkade kryddor och fryska kryddor överallt. TACK , för er alla som har uppmuntrat mig att testa kryddor ,
hur jag har klarat av matlagningen utan dom förut ??
nu ska jag testa hur länge basilikan , timjam mm. orkar ge skörd i växthuset och jag har redan nya basilikaplantor på gång ( de ska jag ha inomhus )
På knäckemackan hade vi först tomater, sedan gurka och tomater, sedan tomater och nu tomater och paprika, de sista tomaterna prukar vi få under december.
jag tror att vi kommer klara oss fram till jul helt med egna grönsaker, men jag har även handlat hos några bönder och bondens marknad, så vi har ca. 20 vitkålshuvud, lika många kålrabbisar och 15 kg fina gullökar.
Ska jag snacka om våra pumpor då
, vi har ungefär 20 vinterpumpor som är 10-12kg stora var och en.
Detta innebär minst 200 kg pumpa
. Dom står lite varstans här mitt i renoveringen
,
även om man räknar bort skalet så måste det finnas 100 kg pumpakött att laga mat av under vårvintern.
Vi äter nog pumpasoppa hela våren
jag kommer även att testa att odla mer saker i växhuset på våren, sådana sorter som klarar av kylan bättre för att få en tidig skörd.
Det kommer att bli även 9 kvm till växthus till nästa vår ( en typ ställningsbygge med plast på och uppvärmning ,så att man slipper konka alla hundratals
plantor in i det riktiga växthuset under uthärdninstiden under maj om frosten hotar.)
Därmed har jag plats åt tidiga tomater i det större växthuset och kan odla mer mat där redan under våren, då jag får mer plats åt andra plantor som ska planteras ut under juni )
och vet ni vad... vår kök liknar en efterrätt av vispgrädde och choklad med en rostfri skede i. Där har ni färgskalan ...
bilder kommer någon gång ... jag lovar !