Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.02 - 05:22:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 27 28 [29] 30 31 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 932575 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #420 skrivet: 2009.10.05 - 23:14:02 »

Det HÄNDER hemma hos oss , knappt att jag orkar med  :rolleyes:.
Ju, kylen hade bara en fel panel där uppe, den är nu bytt till den riktige!

Styrmannen har spanat efter en veteranbil under en längre tid och slog till förra helgen.
Det ska bli en familjeklenod  :lmao: men först ska det svetsas, köpas nya delar och fixas och donas.
Men det verkar som hela herrskapet här är med på noterna, de vill lära sig att svetsa.

Nu ska det sista av skörden in snart; palsternackan, morötterna och rotsellerin, den sista väntar jag nog lite till med.
Purjon får också stå där ute lika så grönkålen. mangold har jag fryst in i omgångar och även den kan stå där ute även med några frostnätter.
De sista utetomaterna ska också plockas in och de björnbären som hinner mogna.
Vi har verkligen njutit av våra egna vindruvor  :yay:, vi har fått nu 6 klasar och portionerar dom så att alla får kanske 10 / dag som efterrätt.
Räcker kanske en vecka !

Den här sommaren har jag verkligen pratat ofta med mig själv om vilken lyxläge vi har , egna bär från midsommar till frost och sedan hela frysen full av bär fram till våren.
lika så har vi färska kryddor, torkade kryddor och fryska kryddor överallt. TACK , för er alla som har uppmuntrat mig att testa kryddor ,
hur jag har klarat av matlagningen utan dom förut ??
nu ska jag testa hur länge basilikan , timjam mm. orkar ge skörd i växthuset och jag har redan nya basilikaplantor på gång ( de ska jag ha inomhus )

På knäckemackan hade vi först tomater, sedan gurka och tomater, sedan tomater och nu tomater och paprika, de sista tomaterna prukar vi få under december.

jag tror att vi kommer klara oss fram till jul helt med egna grönsaker, men jag har även handlat hos några bönder och bondens marknad, så vi har ca. 20 vitkålshuvud, lika många kålrabbisar och 15 kg fina gullökar.
Ska jag snacka om våra pumpor då  :lol:, vi har ungefär 20 vinterpumpor som är 10-12kg stora var och en.
Detta innebär minst 200 kg pumpa  :lmao:. Dom står lite varstans här mitt i renoveringen  :lmao:,
även om man räknar bort skalet så måste det finnas 100 kg pumpakött att laga mat av under vårvintern.
Vi äter nog pumpasoppa hela våren  :rolleyes:

jag kommer även att testa att odla mer saker i växhuset på våren, sådana sorter som klarar av kylan bättre för att få en tidig skörd.
Det kommer att bli även 9 kvm till växthus till nästa vår ( en typ ställningsbygge med plast på och uppvärmning ,så att man slipper konka alla hundratals
plantor in i det riktiga växthuset under uthärdninstiden under maj om frosten hotar.)
Därmed har jag plats åt tidiga tomater i det större växthuset och kan odla mer mat där redan under våren, då jag får mer plats åt andra plantor som ska planteras ut under juni )

och vet ni vad... vår kök liknar en efterrätt av vispgrädde och choklad med en rostfri skede i. Där har ni färgskalan ...
bilder kommer någon gång ... jag lovar !

Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #421 skrivet: 2009.10.06 - 01:18:29 »

Hur förvarar du alla rötter och prylar?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #422 skrivet: 2009.10.06 - 07:43:41 »

pumpor står på golvet / hyllan inomhus. lökar ligger på korgar inomhus.
Vitkålen och kålrabbin står i ett uteförråd ( utan uppvärmning, men de får ett täcke över sig om det skulle bli riktigt kallt om nätterna.
Rotsaker planerar jag ha i sandhinkar i samma förråd ( fuktigt + frostfritt)

Mycket är också förvällt och fryst, även dessa saker som jag förvarar hela just nu kan frysas senare om det visar sig att de skulle må dåligt i sin förvaring.
Snart kommer leveransen från en gård som innehåller flera kg nötkött ( eko) och fyller ett par fryshyllor, lika så lovade en annan bonde stycka ett lamm snart.
Om grannen lyckas med rådjursjakten lär det blir lite mer av den varan också.
Så jag hoppas innerligen att grönsakerna klarar sej utan frysning ett bra tag.

Just nu har jag närmare 1000 liters fryskapasitet, men är övertygad om att efter köttleveranserna är alla skåpen proppfulla.
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #423 skrivet: 2009.10.06 - 08:37:58 »

Inte avundsjuk. Nehej.  :shake_head:
Loggat

esther
Sr. Member

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 305

« Svara #424 skrivet: 2009.10.06 - 10:19:39 »

Inte jag heller... :shake_head:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #425 skrivet: 2009.10.06 - 10:35:13 »

men ni är ju välkomna och hälsa på  :thumbsup:!
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #426 skrivet: 2009.10.06 - 10:35:39 »

:crazy:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #427 skrivet: 2009.10.06 - 10:36:29 »

och jag bara varnar ... jag kan inte laga det köttet som kommer ... så jag kommer att bombandera er sönder om råd hur jag ska tillaga alla bitar ! :ninja:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #428 skrivet: 2009.10.06 - 11:08:08 »

Jag har öronproppar. En hel påse full, så jag kan dela med mig.  :whistle:
Loggat

Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #429 skrivet: 2009.10.07 - 13:32:44 »

Va härligt det låter Idalina. Jag måste verkligen ta en funderare på om vi inte ska flytta så jag också kan börja odla massa saker. Idag har vi 450 kvm där mycket ligger i skugga så det blir inte mycket yta att odla på. Skulle gärna vilja ha en riktig matkällare också.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #430 skrivet: 2009.10.07 - 15:07:15 »

Äsch, hon kommer att bli tjock av alla rötter. :evil_grin:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #431 skrivet: 2009.10.07 - 23:20:35 »

Va härligt det låter Idalina. Jag måste verkligen ta en funderare på om vi inte ska flytta så jag också kan börja odla massa saker. Idag har vi 450 kvm där mycket ligger i skugga så det blir inte mycket yta att odla på. Skulle gärna vilja ha en riktig matkällare också.

Den där riktiga matkällaren saknar jag också...
Har du testat att odla  " i skuggan" , det är förvånansvärd många saker som klarar av delvisskuggan i alla fall om man har en hyfsad lång sommar.
Hos mig , zon 2-3 blev det fina vitkål och pumpor förra året i ett nytt område som ligger nord-väst om huset och har 2 meter höga väggar både i öst, väst och nord. den får sydsol kanske 3-4 timmar  /dag.
Jag skulle testa mangold, broccoli, pumpa, kryddor, sallad, rabarber, svart vinbär och även lökar om jag vore dig.
Man blir förvånad hur mycket man kan få av en lite yta!
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #432 skrivet: 2009.10.08 - 07:57:34 »

Jag tycker ni ska göra en sån där nedgrävd jordkällare. Bara ett hål under golvet liksom. Verkar lättare att bygga en en sån stor man går in i.  :babbit:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #433 skrivet: 2009.10.08 - 08:34:40 »

Man vet aldrig, kanske flyttar vi till jordkällaren ... vi har någon konstig tendens att flytta från huset när vi har renoverat färdigt :smack_head:
Loggat
esther
Sr. Member

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 305

« Svara #434 skrivet: 2009.10.08 - 21:39:46 »

Om jordkällare vet jag nada. Däremot vet jag att ditt knäckebröd var superduper  :thumbsup:
Loggat
Sidor: 1 ... 27 28 [29] 30 31 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544