De skickar häftet alldeles gratis till dig bara du ber snällt, man kan betala en frivillig bidrag till häftet, men det är -frivilligt-!
Här fryses röda vinbär snyggt i lådor och tas fram när man är sugen på meze-yogurt på vintern... oslagbar kombination.
Det som vi inte orkar rensa snyggt kokar vi till saft i saft-maja helt utan socker, så har jag gjort snart 20 år det blir helgott!
Sedan kan man lägga till socker när man serverar om det är grannbarnen på besök eller andra gäster.
Blåbären :Handplockningen är bra speciellt då när bären är blöta som de var för oss i allafall.
Alla bara suckade under rensningen även om det tog bara en timme när vi alla 5 hjälptes åt.
Men jag hatar myggor och blir helt kliandes hela jag när dom biter mig så jag stannar inte i skogen längre än nödvändigt om det finns myggor.
NU blåste det fint så det fanns nog inga, eller kanske en för en myggbet har jag fått och den kliar
, men aloe-vera blad hjälper snabbt och smidigt !
Nja, jag tror inte att vi hinner något mer till blåbärskogen heller, det räcker att ta hand om skörden på tomten och åka till blåbärsodningen om ett par veckor.
Vi bestämde att fortsätta köksrenoveringen som har legat på ide sedan jul.
Här i mellan gjorde vi hallen då vi fick vänta några köksdelar ganska länge.
Idag kom snygga rostfria lister på sin plats under överskåpen, hoppas att dom ligger kvar på morgonen när vi vaknar
sedan blir det valnötspaneler på väggen istället för kakel.
Jo jag vet att jag är trög som inte har några bilder.
Men ni kan fantisera lite...
det är ett L-kök 4 meter både sidor, ena sidan är helt med rostfri diskbänk helt släta beage luckor utan hantag nere och överskåpena öppnas uppåt, där finns det frostade fönster på luckorna och långa runda hantag.
Andra sidan har inga överskåp, men underskåp, spis lådor med valnötsfront och kyl och frys.
Fläkten ovanför spisen liknar mer plattskärm än en fläkt.
Vitvaror är /ska bli rostfria.
Så färjerna är golvet svart, luckor beage, rostfritt och valnött.
Diskbänken fortsätter 10 cm upp på väggen och dessa rostfria lister som vi har lagt i dag är lika breda fast under överskåpen.
Där i mellan ska det bli valnötsplankor och förmodligen även väggen bakom fläkten ska kläs med valnöt.
Därefter tar vi ställning till tapeter, vi är nästan hundra på vilken serie vi vill ha, men väljer nyansen sedan när vi ser vilken stämning det blir av all valnöt.
Tanken är att själva köket är rakt och modernt , jag vill hälst inte ha något hängandes bakom diskbänken, MEN har redan massa ärvda gamla saker ,egna kryddor, pumpor och sånt som kommer att hamna på hyllor och ligga framme vid spisen. en liten basar tanke där om ni förstår
Men det är massa massa detaljer kvar så förvänta er inte att vi är klara nästa vecka för det tror jag inte på