Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.01 - 23:37:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 932440 gånger)
0 Medlemmar och 21 gäster tittar på detta ämne.
kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #315 skrivet: 2009.07.04 - 20:34:58 »

Jepp det är rätta takterna det!  :wave:  :thumbsup: ... det är svårt när man bara står still på vågen... :sad:.. men då gäller det att försöka fokusera på något roligt!.. som att laga mat med så lite kolisar som möjligt!  :lol: .. att hitta en bra ersättning för pepparkakor och lussebullar och annat gott!.. eller bara hitta något som gör en glad och positiv! :nod-yes:... jag har själv stått mer eller mindre still i flera månader nu.. tappr några hekto.. som kommer åter igen... som försvinner igen...  :rolleyes:... det är i det läget det verkligen gäller att hitta den där nytändningen! :nod-yes:..  jag hittade den här på forumet denna gång.. :inlove: ... gången innan så var det att läsa böcker om LCHF som gav den där lilla extra knuffen!.. :lol: ..

men lyssna på mig va!  :redface: .. här låter man helt nyfrälst! sorry vänner.. :redface:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #316 skrivet: 2009.07.08 - 19:06:54 »

tillbaks  :wave:

Vi har haft det bra... värmen på på båten och ändå många soltimmar mellan skurarna, och man kunde bada ändå.
Ett par sista dagar har jag haft en kraftig huvudvärk och hela ryggen har bara skrikit av spända muskler, men min man kan massera  :inlove:, och det fick han göra hela gårdagen.

Nu ska vi vara hemma en hel vecka, tvätta , duscha,  sitta vid datorn och annat sådant civiliserad  :rolleyes:

Jag gillade verkligen dom korvar utan e-tillsatser !

Det första vi testade var choritzo, gott både varmt och kallt fakstiskt.
men nu har jag handlat hem alla sorter vi hittade ; bratwurst, prinskorvar, wienerkorvar... hmmm fanns det något mer.... men detta ska testas!

mina fingrar svullnar inte av dessa korvar alls , suveränt !
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #317 skrivet: 2009.07.08 - 19:53:49 »

Citat

Det var ju intressant. Vad är det de svullnar av då? Jag visste inte att du hade det problemet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #318 skrivet: 2009.07.08 - 20:01:34 »

Citat

Det var ju intressant. Vad är det de svullnar av då? Jag visste inte att du hade det problemet.

Av korvar  :lmao:, njaa jag tror att det är nitriter eller något annat på tillsatsvägar, jag har inte orkar undersöka vilket det skulle vara ,för det verkar vara
att i princip alla korvar har samma effekt på mina fingar.

Sedan tror jag att vissa saker reagerar jag på lite periodvis .
när det är varmt och jag äter korv svullnar fingrarna extremt, om det det är bara varmt eller om jag äter bara korv är det lite bättre.
Lika så med mjölkprodukter, gluten och min snuva.. just nu undviker jag gluten som pest, så som min nära rann och det gjorde ont i bihålor förra veckan, nej tack!
liite grädde fungerar men inga mängder av mjölksaker
och sedan chokladen, ibland får jag ont i halsen så fort någon säger choklad, ibland kan jag stoppa i mig en hel 100g mörk mint och ha bara en liten känning i halsen dagen efter, skumt :mad_roll:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #319 skrivet: 2009.07.09 - 06:59:43 »

Skumt.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #320 skrivet: 2009.07.09 - 16:20:57 »

hela min kropp fungerar rätt skummt så det är ingen nyhet  :whink:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #321 skrivet: 2009.07.10 - 19:38:59 »

Det har varit uppehåll här idag :
familjen-odlare har gjort följande:

idalinda har plockat en hel kasse med lökblast och skurit den i små bitar och frysit in.
hela herrskapet har varit på snigel-jakt så att vi har en chans att äta vitkål till hösten ( inte mördar varianter utan dom vanlig pyttesmå... hur lätt är det att hitta dom ?)
Barnen har också plockat några liter jordgubbar som jag redan skivade i torken... så mycket jobb, men vad fantastiskt goda dom bli!
Lika så torkade päron ... ojojoj !
Sedan på kvällen rensade jag bort lite dåliga blommor och ogräs, bind fast några utetomater och sådde dajkon, rädisa och pak choi.
Dessa kinesiska varianter är jätteintressanta, de gillar vår höst och de flesta ska inte sås under våren utan nu i juli eller augusti.
Dakon ska bli som en morot-palsternacka ( vit) men bauta lång och tjock ( 50 cm) i kina 120 cm !!
pak choi är någon slags kål-sallad .

Senare i augusti ska jag så kailaan + några till sallader, det är märkligt att se dom !
Det är överhuvudtaget märkligt att så något ute under augusti.. .sånt som man tänker äta före jul!
Sedan gror dom snabbt och växer ännu snabbare , en pallkrage-låda bara översvällas av salladsblad.
Och dessa rackare bryr sig inte om kylan heller , de är som mangold, man skördar dom efter den första snön också . Kalas!
Loggat
kwidell

Hemsida
« Svara #322 skrivet: 2009.07.10 - 19:57:12 »

:lol: låter som om ni haft fullt upp under dagen! .. och så många sorter du odlar!  :thumbsup:.. jag vet vad mangold är :inlove:.. för det odlar även min mor.. men de andra kinesiska sorterna har jag inte hört talas om förut!.. låter jätteintressant!  :nod-yes:  och härligt med sen skörd ocks¨å!.. räcker liksom längre då... :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #323 skrivet: 2009.07.18 - 23:20:29 »

Vi har varit i blåbärskogen i dag  :nod-yes:, det ska ju finnas massor av bär i år,
och ja visst hittade  vi ett bra ställe så innom en timme hade vi 10 liter, men det tog en timme av 5 pers att rensa dom också
Det gillade ingen och nu är det nästan bestämt att vi satsar i framtiden bara på odlade bär på buskar.
De år så goda och rena och smidiga på alla sätt... planer är att plocka 40-50 liter .
förra året hittade vi stället så sent i sesongen så vi hann plocka bara 15 liter  och som vi fajtade om dessa bär  :eeek: :rolleyes:.

I år ska det bli så pass mycket att det räcker.... ett tag  :whistle:

Nu har vi kommit till den underbara perioden då vi får i princip alla grönsaker från trädgården och jag planerar maten efter tillgången.
I dag var det den första squach-soppan  med lök, vitlök, curry, och massa kryddor  ( tack fjällmor för tipset om att allt går att blanda i , nu vågar jag blanda)
(kryddblandingen blev: salvia, frask dragon, libbsticka, citronmeliss, citronoregano,persilja och gräslök )

I morgon blir det stekt fläsk med egna broccolin, mangold, lökar och sallad + olika tomater.
Loggat
Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #324 skrivet: 2009.07.18 - 23:51:20 »

Ska du göra löksås till fläsket?  :whistle: Låter så gott!!!  :inlove:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #325 skrivet: 2009.07.19 - 13:00:08 »

vi gör vanligen en buljong-grädd-lök-basilikasås till fläsket, men vi använde nästan 1 liter grädde i går till blåbärspaj och vaniljsås till den,
så frågan är om det finns något grädde kvar :laugh:, det är också pissigt väder så vi får se om någon orkar handla något i dag eller ej.

Jag ska passa lite vädret så jag kan smita ut när det regnar minst och plocka lite mangold och kryddor .

jag beställde kinesiska bladgrönsaker mer och de kom snabbt på posten.
när det är nu dax att skörda vitlök kan jag börja så dessa asiatiska saker istället och jag har även ett par luckor på landet här och där, så
jag får i princip två-tre skörd per sesong  :clapping:

Dessa asiatiska saker från Runåbergs fröer kan jag verkligen rekommendera, de har också ett häfte med massa råd hur man använder bäst dessa grönsaker.
De har även ett häfte om squash och pumpa- recept.
Loggat
kwidell

Hemsida
« Svara #326 skrivet: 2009.07.19 - 23:29:13 »

De har även ett häfte om squash och pumpa- recept.

:inlove: du har inte lust att dela med dig av några tro?!  :whistle:... :lol:

ska ut till min mor nån dag snart och plocka röda vinbär! :lick: .. hon får mycket i år.. så hon kommer inte använda alla!.. så då får lilla jag härja fritt! :thumbsup: .. har du nått bra förslag på vad jag kan tillverka på Röda vinbär tro?..

tänkte försöka hinna med att plocka blåbär också... men då jag föredrar att plocka dem för hand och inte med plicoare.. så går det ganska så långsamt.. men man slipper allt tråkigt rensningsarbete!  :thumbsup: .. så det går nästan på ett ut!... hoppas bara att jag hinner plocka innan de försvinner!.. jobbar så mycket... så det är svårt att få till tid att åka ut.. :sad:..
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #327 skrivet: 2009.07.20 - 23:13:22 »

De skickar häftet alldeles gratis till dig bara du ber snällt, man kan betala en frivillig bidrag till häftet, men det är -frivilligt-!

Här fryses röda vinbär snyggt i lådor och tas fram när man är sugen på meze-yogurt på vintern... oslagbar kombination.
Det som vi  inte orkar rensa snyggt kokar vi till saft i saft-maja helt utan socker, så har jag gjort snart 20 år det blir helgott!
Sedan kan man lägga till socker när man serverar om det är grannbarnen på besök eller andra gäster.

Blåbären :Handplockningen är bra speciellt då när bären är blöta som de var för oss i allafall.
Alla bara suckade under rensningen även om det tog bara en timme när vi alla 5 hjälptes åt.

Men jag hatar myggor och blir helt kliandes hela jag när dom biter mig så jag stannar inte i skogen längre än nödvändigt om det finns myggor.
NU blåste det fint så det fanns nog inga, eller kanske en för en myggbet har jag fått  och den kliar :kungfu:, men aloe-vera blad hjälper snabbt och smidigt !

Nja, jag tror inte att vi hinner något mer till blåbärskogen heller, det räcker att ta hand om skörden på tomten och åka till blåbärsodningen om ett par veckor.

Vi bestämde att fortsätta köksrenoveringen som har legat på ide sedan jul.
Här i mellan gjorde vi hallen då  vi fick vänta några köksdelar ganska länge.

Idag kom snygga rostfria lister på sin plats under överskåpen, hoppas att dom ligger kvar på morgonen när vi vaknar  :thumbsup:
sedan blir det valnötspaneler på väggen istället för kakel.

Jo jag vet att jag är trög som inte har några bilder.
Men ni kan fantisera lite...
det är ett L-kök  4 meter både sidor, ena sidan är helt med rostfri diskbänk helt släta beage luckor utan hantag nere och överskåpena öppnas uppåt, där finns det frostade fönster på luckorna och långa runda hantag.
Andra sidan har inga överskåp, men underskåp, spis lådor med valnötsfront och kyl och frys.
Fläkten ovanför spisen liknar mer plattskärm än en fläkt.
Vitvaror är  /ska bli rostfria.

Så färjerna är golvet svart, luckor beage, rostfritt och valnött.
Diskbänken fortsätter 10 cm upp på väggen och dessa rostfria lister som vi har lagt i dag är lika breda fast under överskåpen.
Där i mellan ska det bli valnötsplankor och förmodligen även väggen bakom fläkten ska kläs med valnöt.

Därefter tar vi ställning till tapeter, vi är nästan hundra på vilken serie vi vill ha, men väljer nyansen sedan när vi ser vilken stämning det blir av all valnöt.

Tanken är att själva köket är rakt och modernt , jag vill hälst inte ha något hängandes bakom diskbänken, MEN har redan massa ärvda gamla saker ,egna  kryddor, pumpor och sånt som kommer att hamna på hyllor och ligga framme vid spisen. en liten basar tanke där om ni förstår  :smile:

Men det är massa massa detaljer kvar så förvänta er inte att vi är klara nästa vecka för det tror jag inte på :whink:

Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #328 skrivet: 2009.07.20 - 23:25:20 »

har du nått bra förslag på vad jag kan tillverka på Röda vinbär tro?..

Kwimuler så klart!  :thumbsup:

Fasiken, om jag hade mina gamla kish formar... man skulle kunna göra som små mumsiga portionspajer.  :nod-yes:

Sylt på röda vinbär är rätt gott också för att inte tala om gelé! :tasty: Stevia borde funka iom att det är surt. Frys bären så kan du göra vartefter.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #329 skrivet: 2009.07.21 - 14:20:19 »

De rostfria listerna i köket sitter kvar  :thumbsup:

I dag har vi balanserad diskbänken rak nästan på millimetern, så att paneler kan bli raka.
Styrmannen ska spackla lite så att även den ytan blir hyfsat rak.
men i dag händer lite annat också så kanske, kanske i morgon kan vi se några paneler på väggen  :smile:

Jag har blivit med Ramslök !
jag har smakat dom en gång och tyckte att det var sagoligt gott.
Sedan har jag försökt fröså dom ett par höstar utan någon reslutat, det ska vara kinkig!
Men nu har jag fått några färdiga lökar från en annan odlare och jag hoppas på några fina goda blad nästa vår  :dribble:
Loggat
Sidor: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544