hej alla godingar!
Gissa om vi har haft det suveränt bra där ute i sjön
, det tycker alla vi !
För där kan man ändå andas , och få någon vindpust då och då.
I våra vikar var vattnet redan 22-23 grader varmt så vi badade titt som tätt, även jag som tvivlar att bada före augusti i vanliga fall
.
Nu var man tvungen att bada på morgonen, före och efter maten , sent på kvällen bara för att annars rann svettet...
Utöver badandet och maten har vi åkt med gummibåten, läst böcker både högt och tyst, löst bildsoduko och spelat canasta.
NU är vi 3/ 5 hemma , byte mellansonen ut mot lillgrabben som nu är där ute med pappa.
Dessa stora har lite andra sysslor en vecka framåt, jag tvättar, vattnar trädgården ( 2,5 timmar idag) trotts min bra grästäcke börjar växtligheten sakna vatten NU
Jordgubbar som inte har grästäcke, var riktigt ledssna och fick massa vatten även dom.
I morgon hämtar vi en lass till jordgubbar 75 liter som förra veckan, hoppas att det räcker till den långa vintern.
"nästan ekologiska" betyder att de försöker så långt det går att undevika all besprutning på gubbarna, gör det inte på förebyggande syfte tex.
Jag gjorde ett jättejobb förra året och spanade ekogubbar i halva Sverige, men det är ett jobb också att köra tiotals mil för att hämta ekogubbar och sedan rensa och frysa 150 liter på en gång. Vissa gårdar kunde erbjuda bara 20 liter åt gången, så det går inte med dessa mängder att åka långt och hämta lite åt gången .
Så denna gård är nu en bra kompromiss
Hemul-vaniljsås och chokladpudding är nya varianter från den polska docktorns gröt.
Ungarna var sååå nöjda , den ena gillade vaniljsorten och den andre chokladvarianten , även själva gröten fick godkännt av dom.
Jag förstår förresten inte den rekommedationen att äta gröten varmt , här gick det åt glatt kallt också !