Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.01 - 21:32:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 932356 gånger)
0 Medlemmar och 22 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #300 skrivet: 2009.06.26 - 22:36:14 »

Jag har inte sett någon som har hjälpt till här  :rolleyes:, men jag har varit så duktig.
jag gjorde en hel plåt pizza, hemul-gröt, hemul-vaniljsås och hemul-chokladsås till dom två ungar som landade hem i kväll.
Sedan gjorde jag 3 plåtar oops och två plåtar hemul-pannkaka  + två plåtar färsbiffar och en liter glass. Allt detta ska med till båtfolket i morgon.
Så i morgon tar vi den fösta lasten goda "nästan ekologiska" jordgubbar ( 60 liter)  som är helt fantastiskt goda jämfört med den skiten som man köper från butikerna :so_mad:.

Jag märkte även att man ska skörda dom första broccolin och förvälla och frysa in dom, som dom har vuxit  :shock:, plantan är säker 40-50 cm stor åt alla håll redan nu !

På vägen till båten ska vi även handla mat så jag tror att jag är rätt mörd på kvällen.
Tur att den äldsta pojken övningskör och det innebär att jag kan sitta bredvid och slipper sitta bakom ratten med mina värkande axlar.
Men helspänn är man ändå när man sitter där bredvid och ger instruktioner och håller koll på allt.
Fast han har blivit duktig, vi har kört även motorvägen  och statskörning, så en vanlig landsväg ska väl gå rätt smidigt...

Mellansonen är rolig, han är med pappa redan på båten, och gissa vad har ylar om hela tiden, " mamma, kan du komma hit med massa bär!"
Han saknar som jag vinbär och trädgårdsblåbär som vi alla gör, så han tycker nu att jag ska trolla fram sånt till båten  :lmao:
Jag har lovat massa goda jordgubbar och måste komma ihåg hans älskade omogna krusbär, det ska plockas med  :biggrin1:
Inget ylande om godis eller choklad ( det har dom haft där lite) men bär... vilken go unge!

Det lär bli inga problem i år att få folk att plocka bär och frysa in i år  :whink:
Det största problemet kommer att vara att släpa folk hem från båten om det är fint väder  :whistle:
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #301 skrivet: 2009.06.26 - 22:47:57 »

Vad är  "nästan ekologiska" jordgubbar? Och vad i hela världen är hemulvaniljsås och hemulschokladsås?  :laugh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #302 skrivet: 2009.06.27 - 04:13:21 »

Jag kommer gärna och rensar jordgubbar och vattnar trädgårdsland!  :lol: .. så länge du räknar med att en del av jordgubbarna försvinner spårlöst..  :whistle:  :lol:

Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #303 skrivet: 2009.07.02 - 19:49:45 »

:wave: hej alla godingar!

Gissa om vi har haft det suveränt bra där ute i sjön  :nod-yes: :nod-yes: :nod-yes: :nod-yes: :nod-yes:, det tycker alla vi !
För där kan man ändå andas , och få någon vindpust då och då.
I våra vikar var vattnet redan 22-23 grader varmt så vi badade titt som tätt, även jag som tvivlar att bada före augusti i vanliga fall  :laugh:.

Nu var man tvungen att bada på morgonen, före och efter maten , sent på kvällen bara för att  annars rann svettet...
Utöver badandet och maten har vi åkt med gummibåten, läst böcker både högt och tyst, löst bildsoduko och spelat canasta.

NU är vi 3/ 5 hemma , byte mellansonen ut mot lillgrabben som nu är där ute med pappa.
Dessa stora har lite andra sysslor en vecka framåt, jag tvättar, vattnar trädgården ( 2,5 timmar idag) trotts min bra grästäcke börjar växtligheten sakna vatten NU
Jordgubbar som inte har grästäcke, var riktigt ledssna och fick massa vatten även dom.

I morgon hämtar vi en lass till jordgubbar 75 liter som förra veckan, hoppas att det räcker till den långa vintern.

"nästan ekologiska" betyder att de försöker så långt det går att undevika all besprutning på gubbarna, gör det inte på förebyggande syfte tex.
Jag gjorde ett jättejobb förra året och spanade ekogubbar i halva Sverige, men det är ett jobb också att köra tiotals mil för att hämta ekogubbar och sedan rensa och frysa 150 liter på en gång. Vissa gårdar kunde erbjuda bara 20 liter åt gången, så det går inte med dessa mängder att åka långt och hämta lite åt gången .
Så denna gård är nu en bra kompromiss :smile:

Hemul-vaniljsås och chokladpudding är nya varianter från den polska docktorns gröt.
Ungarna var sååå nöjda , den ena gillade vaniljsorten och den andre chokladvarianten  , även själva gröten fick godkännt av dom.

Jag förstår förresten inte den rekommedationen att äta gröten varmt , här gick det åt glatt kallt också !
Loggat
kwidell

Hemsida
« Svara #304 skrivet: 2009.07.02 - 20:04:55 »

Välkommen tillbaka på torra land Idalinda! :wave: .. låter som om ni haft det helt underbart på sjön! :nod-yes: .. är inte alls avundsjuk! :rolleyes:.. nä då :whistle: ... :cry:  ...

vill ha recepten på vaniljsåsen och chokladpuddingen!!  :thumbsup: .. måste ju provas! :nod-yes: .. provar allt! åtminstonde en gång... :whistle:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #305 skrivet: 2009.07.02 - 20:05:44 »

Hur kan nåt funka både som gröt och sås? :huuh: Recept/beskrivning kanske? :watch_it:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #306 skrivet: 2009.07.02 - 21:29:20 »

Nu har du inte läst vad jag har skrivit under DR. kzxczxczxczxc `s gröt recept -för där berättade jag att jag bara tillsatte vanilj och stevia och choklad efter lite tycke och smak i delar av gröten och det blev pudding, bara så där på farten.

Tänk dig ungefär choklad-mannagrynsgröt eller vanilj-mannagrysgröt  :inlove:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #307 skrivet: 2009.07.02 - 22:26:28 »

Pudding är INTE samma sak som sås!  :rolleyes:
Loggat

Nizhoni

Smörklickar: 13

Antal inlägg: 1257

« Svara #308 skrivet: 2009.07.02 - 22:32:14 »

idalinda - vilket bra jobb du har gjort med viktminskningen, du är snart i mål!  :clapping:
Tänkte på din signatur.  :smile:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938

kwidell

Hemsida
« Svara #309 skrivet: 2009.07.03 - 15:01:49 »

okey!.. så det var sååå enkelt!  :whink: .. blir nog till att prova tror jag!.. undrar om man kan byta ut mlölet mot BakePro?
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #310 skrivet: 2009.07.03 - 15:42:07 »

idalinda - vilket bra jobb du har gjort med viktminskningen, du är snart i mål!  :clapping:
Tänkte på din signatur.  :smile:

Jag har hängt där nog ett år ...  :whistle:, och gått faktiskt lite upp och sedan tillbaks, skulle behöva spurta lite  bara för att få det gjort, men men ...
Näsan rinner för all mjöl och mjölk så att utesluta dessa två underlättar ju viktminskningen också , men glassen kallar i värmen och någon läkerol med kompisar någon gång...

Nu vinkar jag igen, dax att vattna i trädgården, vi stänger  huset igen och flyttar ut igen. Två tonåringar till ett läger, minstingen till farmor och jag och styrmannen till båten.
Vi trotsar värderprognoser och bestämmer att det ska vara fint ändå :)
hej-då  :wave:
Loggat
kwidell

Hemsida
« Svara #311 skrivet: 2009.07.03 - 16:49:27 »

Jag håller tummarna för att vädret blir bra för er!  :thumbsup: .. men om inte så kan det vara lite småmysigt att vara i båten när det regnar också...  :flirting: .. när inte barnen ska följa med denna gång!  :flirting: :inlove:
Loggat

Nizhoni

« Svara #312 skrivet: 2009.07.04 - 18:07:33 »

Fast du har ju ändå kommit väldigt långt, det sista kan ju vara svårt att bli av med om kroppen tycker att den vill spara det.  :smile:
Jag däremot har svårt att alls få fart på viktminskningen och då är det svårt att hålla motivationen uppe.  :sad:
Loggat

kwidell

Hemsida
« Svara #313 skrivet: 2009.07.04 - 18:25:58 »

Ge inte upp! :wave: .. kilona kom inte på en dag... så de lär inte försvinna över natten heller!  :flirting: .. men jag veeet att det är en klen tröst när kolhydraterna börjar ropa!  :blink: .. men tänk på de andra fördelarna du vinner med denna kost!  :nod-yes:
Loggat

Nizhoni

« Svara #314 skrivet: 2009.07.04 - 19:45:33 »

He he, nä kilona kom nog inte över en natt  :lol1:
Det skulle vara lite lättare om man i alla fall fick lite rörelse på kilona (neråt alltså) så man ser att man kan, nu känns det som att jag står stilla oavsett vad och hur mycket jag äter. Men det blir nya tag och nytt hopp nu med LCHF, om inte annat så har kroppen mycket att vinna på detta sätt att äta och det är ju positivt.  :smile:
Loggat

Sidor: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544