Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 15:11:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 13   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Linikas Kostkoll  (läst 94985 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #105 skrivet: 2012.04.20 - 23:22:42 »

:lol: Linika, ska man tolka att ögonen är mot marken där?

Precis så :3
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #106 skrivet: 2012.05.04 - 18:59:46 »

Jag hittade kokosolja i butiken i dag. Kung markattas. Den var rätt god :) nu undrar jag bara vad jag ska göra med den... äta den som godis funkar väl en stund  :crazy:
Jag har ju hört att den ska vara bra till det mesta, men någon som har några bra konkreta tips?

ps. steka i den ska jag testa när jag kommer hem till mor och kan bestämma helt själv vad som ska vara i stekpannan :)
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #107 skrivet: 2012.05.04 - 19:29:23 »

är det den med kokossmak tycker jag inte du ska steka i den... jag har en klick i äggmjölken, hade inte med mig på semestern och äggmjölken jag gjorde smakade inte gott längre utan...:)
Loggat



Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #108 skrivet: 2012.05.04 - 19:35:56 »

Jag är väldigt förtjust i kokossmaken så jag ska nog prova att steka i den ändå. I alla fall kyckling... och slänga i lite curry och annat smaskigt :D

Jag har ingen aning om vad äggmjölk är o.o
Undrar om det är gott i te? Det kan jag ju faktiskt prova på en gång :D
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #109 skrivet: 2012.05.04 - 19:46:45 »

Blev ett tjockt fint lager olja ovanpå teet. Tack och lov att den är god!  :smack_head:
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #110 skrivet: 2012.05.04 - 20:32:30 »

Äggmjölk är godare än det låter. Man tar smör eller/och kokosolja, någon äggula, sen mixar man medan man häller kokande vatten över. Det blir som grädde. Jag brukar smaksätta med pepparkakskrydda och dricka till frukost.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #111 skrivet: 2012.05.04 - 20:56:12 »

Gott till efterrätter tycker jag, stekta eller inte. Vet du att oljan är delvis vattenlöslig? Det gör att den blandar sig med t.ex. bärsaft från tinade bär och gör så det blir en tjockare sås. Väldigt gott. Men tänk på att bären måste vara rumstempererade och oljan något så när flytande. Är bären kalla blir det så klart små fettklimpar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #112 skrivet: 2012.05.04 - 21:17:54 »

visst är kokossmaken god men jag tycker den är för dyr att steka i :)
Loggat



idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #113 skrivet: 2012.05.04 - 21:35:56 »

Smält kokos till flytande form, blanda i kakao  ( lite sötning om du vill) och sedan krossade nötter
torkade bär ( som vi råkar ha). Häll alltihopa till en plåtpapper på en ungsplåt och stoppa hela plåten i kylen för en timme eller så.
Skära den i munsbitar efter ca. 20 minuter, Sedan är det bara samla bitarna i en liten burk.
Simsalabam, nyttig choklad!

( jo, det fungerar även utan nötter och annat tjofs, bara kokos, kakao och lite sötning av någon form räcker)
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #114 skrivet: 2012.05.04 - 22:19:43 »

Waaa! Tack för alla fina tips! :D

visst är kokossmaken god men jag tycker den är för dyr att steka i :)
Just denna burk pröjsade pappsen för, så det gör inte så mycket ;)
Men gratis är det ju helt klart inte o.o kanske ska fortsätta steka i smör ändå... det är gott det med:3

Gott till efterrätter tycker jag, stekta eller inte. Vet du att oljan är delvis vattenlöslig? Det gör att den blandar sig med t.ex. bärsaft från tinade bär och gör så det blir en tjockare sås. Väldigt gott. Men tänk på att bären måste vara rumstempererade och oljan något så när flytande. Är bären kalla blir det så klart små fettklimpar.

Det där med bären låter spännande, det får jag prova någon gång :D
Jag lyckas alltid värma bär så att de blir varma. Inte bara rumstepererade ^^' Men det borde väl göra så att oljan flyter i alla fall :D

Äggmjölk är godare än det låter. Man tar smör eller/och kokosolja, någon äggula, sen mixar man medan man häller kokande vatten över. Det blir som grädde. Jag brukar smaksätta med pepparkakskrydda och dricka till frukost.

Äggmjölk låter ju jättespännande, speciellt med pepparkaskrydda! Jag älskar pepparkakssmak :D Jag får ta och prova att göra äggmjölk :) Ännu en sak mamma kan bli skeptisk till. Jag antar att det finns en tråd någonstans med mer ingående recept som jag kan leta fram?

Smält kokos till flytande form, blanda i kakao  ( lite sötning om du vill) och sedan krossade nötter
torkade bär ( som vi råkar ha). Häll alltihopa till en plåtpapper på en ungsplåt och stoppa hela plåten i kylen för en timme eller så.
Skära den i munsbitar efter ca. 20 minuter, Sedan är det bara samla bitarna i en liten burk.
Simsalabam, nyttig choklad!

( jo, det fungerar även utan nötter och annat tjofs, bara kokos, kakao och lite sötning av någon form räcker)

Det här låter ju också smaskens! Nu måste jag bara få tag i lite stevia för att ta reda på hur det smakra med det :) Socker ska ju vara elakt har jag hört ;)



Det här var sjukt häftigt! min dator krashade nyss, (mitt i meddelandet) och när jag startade upp den i gen var allt jag skrivit kvar! :D
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #115 skrivet: 2012.05.04 - 22:30:42 »

Sånt är otroligt häftigt att texten sitter kvar, grattis!

Du, om du kan tänka dig att blanda i lite socker så blir det faktiskt riktigt bra.
En matsked till en hel plåt gör rätt bra redan + stevia = ännu bättre.
Det blir ändå miljoner chokladbitar av en hel plåt, så det blir inte så mycket socker / ruta.

Men om du verkligen vill låta bli socker, så håll hård då.  :nod-yes:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #116 skrivet: 2012.05.04 - 22:31:33 »

 :pippi:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #117 skrivet: 2012.05.04 - 22:43:51 »

Sånt är otroligt häftigt att texten sitter kvar, grattis!

Du, om du kan tänka dig att blanda i lite socker så blir det faktiskt riktigt bra.
En matsked till en hel plåt gör rätt bra redan + stevia = ännu bättre.
Det blir ändå miljoner chokladbitar av en hel plåt, så det blir inte så mycket socker / ruta.

Men om du verkligen vill låta bli socker, så håll hård då.  :nod-yes:

Det är jättehäftigt när sånt händer! Det är ju ganska så ovanligt T_T

Jag är ganska dålig på att hålla mig ifrån socker (och äter vanlig (MÖRK) choklad) så det är nog ingen fara med lite socker i ^^'
Men sån där stevia, hur får man tag i det? Skulle vara kul att prova om inget annat :D 

ps. I dag har jag syndat och åt 3st marshmellows (och en chokladruta :sad:). Dom var inte ens goda   :cry:
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #118 skrivet: 2012.05.04 - 22:58:16 »

visst är kokossmaken god men jag tycker den är för dyr att steka i :)


Köper man 5kg av Crearome så är det ju bara strax över 20kr mer än smör i kilopris för den smak och luktlösa och mindre än 3ggr mer än smör för Extra Virgin xD

Någon som provat? Bör man hålla sig borta från deras?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #119 skrivet: 2012.05.04 - 22:59:12 »

Det är ju tillåtet nu så det börjar dyka upp både här och där. Men läs noga vad det innehåller. ICA säljer t.ex. nåt som de kallar för Stevia, men man ska ta lika mycket av det som av socker. Det är alltså pyttelite stevia i och resten är erytritol. Men här är våra gamla inköpsställen.
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,90.0.html

Jag tycker stevia är toppen, men först smakade det sötningsmedel, men man vänjer sig. Men det passar inte till allt. Om man däremot blandar lite stevia med lite socker, då passar det till allt!  :thumbsup: Utom inlagt sill, för det smakar bajs!  :puke2:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 13   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544