Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.16 - 07:32:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 13   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Linikas Kostkoll  (läst 96233 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #15 skrivet: 2012.02.18 - 11:42:01 »

mycket bra att sluta tänka på det!


Jag tror nog att jag ska göra det :D

Linika, jag tror inte du behöver tänka på att äta extra protein eftersom du inte minimerar kolhydraterna. Det finns även lowcarbdieter som är LCLP och det funkar fint det också, men de är INTE några nocarbdieter. Äter du åtminstone runt 50 g kh är det säkert grönt att äta måttligt med protein.

normalt sett har jag nog svårt att komma upp i 50g kh om jag inte lägger mig till att äta bröd eller pasta/ris, och det känner jag inte att jag saknar speciellt mycket. Och jag har svårt att komma ner i 60-65g protein (vilket jag skulle ha i mig om det var g/kgkroppsvikt. När jag äter så mycket protein och kolhydrater som känns bra så hamnar jag runt 30-50g kh och 80-90g protein.

Jag är ganska säker på att det senaste dagarna varit ganska representiva för hur jag brukar äta nu (även om jag inte ätit så mkt morot som vanligt ^^'), så jag är tveksam till att det blir några stora förändringar i samansättningen. Jag tror inte att den mängd morot som jag ofta äter gör särskillt stora skillnader i khmängden heller. Och nu anstränger jag mig inte, och har inte kännt av negativa effekter. (möjligtvis yrsel när jag reser mig för fort, men så har jag haft långt innan jag la om kosten  :wacko:) Det är bekvämt med kosten nu,. Att jag börjat fundera så mkt på sammansättningen de senaste dagarna är nog att jag kollat upp hur den är. (mest för att jag är nyfiken av mig :D )   :wacko:

ps. jag älskar wacko figuren :3
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2012.02.18 - 11:53:18 »

Jaha, jag missuppfattade. Jag trodde du hade svårt att komma UPP i den rekommenderade proteinmängden.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #17 skrivet: 2012.02.18 - 11:54:47 »

Nejdå, det är jättelätt :D
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #18 skrivet: 2012.02.20 - 13:46:07 »

Ursäkta Linika, men jag tänker fortsätta lite med språksnacket här mitt i proteiner ( som jag inte har räknat dom så noga... 3 ägg med smör / en burk makrill med ost på dagen och en middag med vanliga mängder kött, vad det nu kan vara 100g +/- 50gram kanske , utöver det ett par msk leverpastej , älskar icas eko-leverpastej, och någon korv då och då.)

Så till språk.  :flirting:

wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Flerspr%C3%A5kighet har rätt bra formuleringar på flerspråkighet.

Man är två/flerspråkig om man behärskar både språken som ens modersmål, att man kan kommunicera obehindrat i alla möjliga sammanhang.
Jag räknar mig tvåspråkig ( finska, svenska) , även om jag ser mina spårkbrister på svenskan.
Jag kunde förut engelska nästan flytande, studerade i språket i England två månader intensivt och använde engelskan lätt, men det hade nog krävt minst ett år eller två innan jag hade känt att engelskan var "mitt " språk.
Nu behöver jag umgås på engelska ett dygn eller två innan jag känner att orden kommer mer självmat och jag inte mixar hela tiden med svenskan...
Mina söner läser/ har läst gymnasiet på engelska, de räknas som "nativespeakers" efteråt.

Min äldsta son kan även finska rätt flytande ( med lite böjningsfel ibland) så honom skulle jag räkna som 3-språkig. Mellan sonen tvåspråkig ( svenska, engelska) med vardagskunskaper om finskan.

De flesta människor i värden växer upp i miljöer med minst två språk. Antingen att föräldrar pratar olika språk eller att språket i samhället är annat än hemma. Tex i afrika pratar man ofta något annat språk hemma och mellan vänner, medan undervisningspråket är engelska/ franska.

Det är vi här i västländer som grubblar om det går att lära sig många olika språk samtidigt, medan resten av världen praktiserar det ständig. DET var rätt intressant att upptäcka några år sedan.
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #19 skrivet: 2012.02.20 - 19:17:24 »

ingen faram, det är alltid spännande med språk :) det låter väl gissat tycker jag :D Fast jag orkar inte räka  :confused3:

Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #20 skrivet: 2012.02.20 - 19:49:55 »

Vad jag har förstått efter två och ett halvt år äter jag mycket mer protein än innan.
K a n någon äta 75-80% fett?  :shock: absolut inte jag!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2012.02.20 - 20:02:34 »

Lätt som en plätt. Ett kokt ägg utan någonting till är ~65 E% fett, kokta äggulor 78 %, sidfläsk 81 E%. Ät några äggulor som de är eller några skivor kallt rökt fläsk och du är där.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #22 skrivet: 2012.02.20 - 20:12:17 »

Äter du ägg och fläskkött jämt?  :blink:
Jag har inte ätit fläsk eller nöt på tre veckor. I affären nuförtiden vill jag inte se det.
Undrar hur det här kommer att sluta..  :cool:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2012.02.20 - 20:28:12 »

Nä, men det finns väl fett nötkött också. Jag försöker att inte äta så mycket fläsk iom omega-6, men jag gillar det. Allt som behövs är ju att köttet inte är jättemagert och att man steker i rejält med smör eller gör en gräddsås. Jag försöker helst ligga under 70 E% nu och det är ett skit. Samma snålande med stekfett som förut!  :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #24 skrivet: 2012.02.20 - 20:34:46 »

Vad jag har förstått efter två och ett halvt år äter jag mycket mer protein än innan.
K a n någon äta 75-80% fett?  :shock: absolut inte jag!

Jag var uppe i 72% häromdagen, och det var lätt som en plätt :o så länge man inte snålar på smör, grädde och ost tycker jag att det är jättelätt att komma upp i stor andel fett :D

(men så fort någon försöker ta bort ens fett så blir det helt plötsligt svårt >.> )
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #25 skrivet: 2012.02.20 - 21:15:59 »

Efter min omläggning av frukost har jag skurit ned smöret när jag steker. Förut köpte jag smörpaket jämt..
Ost är helt borta, grädde ngn enstaka gång till sås. Jag tror jag kommer att bli en riktig paleokvinna    (här kan jag tänka mig att du tar bort tomteluvan!)   :ignore:
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #26 skrivet: 2012.02.20 - 21:31:54 »

så länge det funkar så är ju allt bra :D
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2012.02.20 - 21:34:37 »

Använd den utan luva då.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Hovan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 201


Mitt sommarnöje


« Svara #28 skrivet: 2012.02.21 - 19:37:17 »

Har aldrig räknat varken fett eller protein men däremot kolisar dom ä fula å slinker lätt med :angrywife:
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #29 skrivet: 2012.02.21 - 20:11:28 »

Jag har aldrig räknat förut men har ju hittat den trevliga lilla appen som gör det ganska lätt :3 ´Då kommer fett och protein med på bara köpet :P


I dag slank det ner en semla o.o Det var väldans massa kh i den T_T men god var den :D
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 13   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544