Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:22:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 13   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Linikas Kostkoll  (läst 94962 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« skrivet: 2012.02.17 - 13:10:17 »

Jag tänkte att även jag skulle kunna ha en liten tråd här. Jag behöver ju inte tappa så mycket vikt, men att hålla koll på kosten känns ändå som en bra ide :3 Tyvärr är jag lite av en periodare, jag går in i saker helhjärtat ett tag för att sedan inte bry mig alls ett annat tag. Förhoppningsvis kan detta hjälpa mig att ta mig ur den ovanan :3

Sen är det ju alltid kul att kolla tillbaka på hur man har klarat sig tidigare :D

Jag har hittat en jätterolig app till min telefon, eller ja, rolig och rolig, praktisk! Den heter Matdagbok och visar hur många kcal man har fått i sig, och hur många gram protein, fett och kolhydrater.
Jag ska försöka att fylla i den har jag tänkt, och att lägga upp resultaten här tror jag kan vara en smart ide. Det är nog en bra plats att hitta råd när jag har funderingar, och få hjälp när suget smyger sig på xD

Jag är ganska säker på att appen inte är helt exakt, men det kan ju ge en en liten fingervisning på hur man ligger :3 Jag tror den hämtar innehål i livsmedel från slv.

Kan ju börja med de senaste dagarna :D
15/2:
Energi: 1773kcal
Protein: 87g
Kolhydrater: 33g
Fett: 142g

16/2:
Energi:1695kcal
Protein: 110g
Kolhydrater: 36g
Fett: 122g
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1 skrivet: 2012.02.17 - 15:42:44 »

Kan man få fram procenten också? Föresten testade jag ett nytt snack idag. Kommer från KiF. Kör en skica brie i micron på högsta värme någon minut, passa noga. Det blir knaprigt och smakar åt ostbågehållet.
Loggat

Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012.02.17 - 18:33:02 »

briesnacket ska jag testa!

jag är inte så för att fylla i allt möjligt. Är för lat för det :) Men kul att läsa hos andra!
Det var en annan jag hade läst om en gång men den gick inte att ladda ner utanför sverige. GRRRR

Loggat



idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2012.02.17 - 18:55:37 »

Många kostkollare kikar också in till fineli.fi. ( finska livsmedelsverket).
Det säjs vara pålitligare siffror där än på svenska motsvarande, men jag vet inte riktigt.
Däremot är sidan fullt med info om livsmedel som innehåller mest vitaminer/ mineraler/ allt annat.
Där finns även en " matkorg" där man kan få räknat sin mineral och vitamin-intag mm.

Fördelen med finska myndighetsidor är att allt finns även på svenska  :flirting:,
fast jag råkar behärska även finskan så för mig kvittar det  :cool:
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #4 skrivet: 2012.02.17 - 20:04:58 »

jag har hört att fineli.fi ska ha bättre värden, tråkigt nog blir det omständigare att plocka fram data där ifrån T_T då måste jag nämnligen först skriva ner allt jag äter och vad det väger, och sedan gå in manuellt och kolla ^^' Med appen behöver jag bara göra det första så får jag alla siffror :D (även vitaminer och mineraler kommer med om man loggar in på datorn :3)

Härligt att vara tvåspråkig! Finnska skulle jag vilja lära mig ^_^
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2012.02.17 - 21:24:29 »

Jo, jag fyller sällan mina värden i fineli, orkar inte ens väga min mat, så då när jag kollar blir det uppskattningar.

Förresten har du och ni andra tänkt att faktum är att en stor majoritet av värdens befolkning är minst tvåspråkiga.
( och med det menar jag inte alla som kan sitt eget och hyfsat engelska)
Det är liksom det normala.
Och alla som pratar bara ett språk är ett konstigt undantag....
Märklig tanke!
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #6 skrivet: 2012.02.17 - 21:26:30 »

Då var det dags för dagens skörd

Energi: 1826
Protein: 85g
Kolhydrater: 47g
Fett: 143g

Proteinintaget är högre än 1g per kg kroppsvikt som jag har hört att man ska ha i sig någon stans, men jag har svårt att hamna runt den siffran. Känns även som en lite lustig rekomendation det där. För mig skulle det vara mindre än 15%E från protein i fall jag äter 1800kcal på en dag. Det är ju mindre än de rekomendationer man får från alla håll och kanter tycker jag. Så vad ska man sikta på? 15-20%E eller g/kilokropsvikt? Mystiskt värre.

Högre kolhydrat intag i dag med jämfört med de senaste men under de 50-60g jag vill hålla mig :D  Av någon anledning skulle det vara matgrädde i såsen till middagen med! T_T Pappa brukar använda riktigt grädde men inte i dag :( Hans flickvän var med och handlade och då blev det matgrädde  :cry:
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #7 skrivet: 2012.02.17 - 21:29:34 »

Jo, jag fyller sällan mina värden i fineli, orkar inte ens väga min mat, så då när jag kollar blir det uppskattningar.

Förresten har du och ni andra tänkt att faktum är att en stor majoritet av värdens befolkning är minst tvåspråkiga.
( och med det menar jag inte alla som kan sitt eget och hyfsat engelska)
Det är liksom det normala.
Och alla som pratar bara ett språk är ett konstigt undantag....
Märklig tanke!

En del av det jag äter blir uppskattning (speciellt hos pappa där det inte finns någon våg) hos mamma är det lättare att väga, men eftersom att jag inte vill diska vågen hela tiden så blir det lite hipp som happ med grädden, och smöret, och leverpastejen och liknande varor som inte är torra.

Jag har aldrig tänkt på det, men det är ruskigt orättvist. Majoriteten av tyskarna är väl enspråkiga i alla fall? *hoppas*
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #8 skrivet: 2012.02.17 - 23:48:58 »

Förresten har du och ni andra tänkt att faktum är att en stor majoritet av värdens befolkning är minst tvåspråkiga.
( och med det menar jag inte alla som kan sitt eget och hyfsat engelska)
Det är liksom det normala.
Och alla som pratar bara ett språk är ett konstigt undantag....
Märklig tanke!
Nä, det har jag aldrig tänkt på! Vad menar du då med tvåspråkig, idalinda? Om man nu då bortser från engelskan, vill säga. Kan man svenska och engelska är man i mina ögon tvåspråkig. Kan man sen ett språk utöver det, så är man trespråkig, som jag ser det. Du måste förklara för mig!  :nod-yes:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012.02.18 - 09:52:25 »

egentligen är man tvåspråkig när man behärskar två språk flytande, på så gott som modersmålnivå. Jag är tvåspråkig, holländska och svenska. Jag är uppväxt med båda språken. Sen kan jag engelska (nja, läsa och skriva, prata går det sisådär med för jag kan ju inte höra uttalet och då blir det ganska galet ibland enligt mina barn..)och litet franska och tyska som jag fick lära mig på skolan.

Kan man ett extra språk utöver sitt modersmål är man i princip inte tvåspråkig men kan man det språket. Litet knepigt men så har jag fått förklarat en gång :)

Men Idalinda, du har iallafall rätt i att det är en stor tanke att nästa alla kan mer än ett språk!

Engelska lärs ut i tyskland men det är olika hur gärna dom vill använda det... det finns tyskar som vägrar prata engelska. Samma här i holland, men så gott som alla kan litet engelska iallafall.
Loggat



Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #10 skrivet: 2012.02.18 - 10:21:55 »

jag var i tysklan på ett kort utbyte för några år sedan, och där vi var var engelskan ganska knaglig. Ungdomarna klarade sig ju hyffsat, men föräldrarna i min värdfamilj kunde knappt någon engelska alls o.o
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #11 skrivet: 2012.02.18 - 10:37:14 »

Också till en liten kostfundering. Jag har funderat lite mer på de här förbannade proteinerna... Jag tror jag ska lägga mig på runt 20E% i stället för g/kilo kropsvikt. Det är väl ändå en normal plats att ligga på i proteinintag? Jag tror jag kommer ha svårt att ligga under det för att vara ärlig. En normal del protein till middag och lunch för mig är runt 100-150g av proteinråvaran, när den är rå. Det är väl inte för mycket?  :neutral: sen tillkommer ju ägg och ost och leverpastej som jag brukar ha till frukost/mellanmål och då är jag ju uppe i nästan 20E%...
Skulle jag gå efter 1g/kilokroppsvikt så skulle jag behöva gå runt och vara försiktig med protein, och det tror jag inte att jag orkar med  :wacko:

Jag tror jag bestämmer mig för det och slutar tänka på det nu :D
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.02.18 - 10:53:05 »

mycket bra att sluta tänka på det!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2012.02.18 - 11:24:38 »

Citat
Sen kan jag engelska (nja, läsa och skriva, prata går det sisådär med för jag kan ju inte höra uttalet och då blir det ganska galet ibland enligt mina barn..)

Du, det är svårt även om man hör om man inte haft tillfälle att prata engelska så mycket. Jag har alltid läst mycket på englelska och sedan internet kom, och innan fetbobba  :tongue:, har jag också kommunicerat mer på engelska en svenska. Men nu har jag fått en engelskspråkig granne... Fy bubblan så skämmigt det är! Tungen känns alldeles tjock i käften! Dessutom har jag glömt bort hur många ord uttalas tror jag. När man bara läser uttalar man ju inte orden eller uttalar dem i huvudet som de skrivs liksom. Jag skäms så mycket att när jag började läsa en deckare på engalska nyligen läste jag första kapitlet högt för mig själv. Det lät inte kul det heller.  :shy:

Det värsta är att när svenskar snackar dålig engelska låter vi som idioter. Om t.ex. en italienare gör det är det gulligt. Vet inte om det är sävligheten i vårt sätt att prata och att vi lätt har för långa vokaler, men vi kan låta som idioter!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012.02.18 - 11:30:07 »

Linika, jag tror inte du behöver tänka på att äta extra protein eftersom du inte minimerar kolhydraterna. Det finns även lowcarbdieter som är LCLP och det funkar fint det också, men de är INTE några nocarbdieter. Äter du åtminstone runt 50 g kh är det säkert grönt att äta måttligt med protein.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3 ... 13   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544