Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:41:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Istället för välling  (läst 33457 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #30 skrivet: 2011.10.14 - 03:39:35 »

Ja välling som uttryck från gammla dagar står nog mera för väldigt tun och utspedd gröt!  :nod-yes: då blir det ju genast mera vettigt.... kanske därfötr man började ge det till barn också... även i gammla dagar.. måste ju ha varigt lätt för barnen att äta tunn gröt... sen när den dök upp i pulverform så blev den nog jättepoppis! speciellt då, som Tina sa, när kvinnorna började jobba utanför hemmet. då blev det ju ett smidigt sätt att få i barnen mat... för då fanns ju knappast alla dessa barnmatsburkar heller.. de kon säkerligen senare!..
som Lo skrev så tror jag nog också att många är jätterädda för att göra fel och ge barnen fel mat... tragiskt egentligen att man som förälder har större tilltro till "färdigmat" än sin egen matlagning...? borde ju som sagt var egentligen inte vara några problem att kasta ner lite av sin egen mat i en mixer och ge till barnet?... om det är bra för mig så borde det ju duga till ett barn kan tänka..  :rolleyes: kanske ska vara lite mer återhållsam med kryddorna bara  :whistle: .. chilli kan nog bli lite väl starkt... men i övrigt så borde det ju inte vara någon som helst fara tycker jag?
Ok, om vi bortser från salt och just mycket chili, så gav jag vår unge allt! Ihopblandat med en rejäl skvätt grädde och smör. För små barn ska ju definitivt ha extra fett. När jag gav svägerskans lilla gullunge samma variant, hojtade hon om att det kanske inte var så bra+att det var för mycket mat (ca 1 dl), men barnet åt upp allt utan protest. Hade barnet inte gillat maten eller varit mätt innan, så hade hon ju slutat äta! Det tror jag mig veta, för i den åldern är det svårt att truga på barn mat!  :nod-yes: För övrigt är örtkryddor det bästa som finns för att göra maten god och kryddig, så det användes flitigt!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2011.10.14 - 03:42:28 »

 :thumbsup: ja i den åldern brukar de inte direkt låta sig mutas med godsaker efter maten!  :flirting: så nog tyckte barnet om det hela allt!. skönt att veta... för det ska nog attan provas om/när det blir barn här nån gång framöver.  :rolleyes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2011.10.14 - 03:42:29 »

Det där kan du få mata mig med!  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2011.10.14 - 03:43:59 »

 :lulz: kan se det framför mig!!  :lmao:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2011.10.14 - 04:01:35 »

 :bebe3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2011.10.14 - 04:09:52 »

 :lulz: :lulz: :lulz: :lulz: Ja precis!!!!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #36 skrivet: 2011.10.17 - 20:41:27 »

Man ammade mycket längre förr, i flera år, därför behövdes inte vällingen. Vällingen kom väl till när vi kvinnor skulle börja jobba utanför hemmet, under industrialiseringen kan jag gissa.
Jag tror välling är flytande gröt. Billigt!

Jag tror att mammor har en väldig tilltro till den färdiga maten och att de inte vågar göra egen mat för tänk om det blir fel... Och det är inte på skoj, jag har hört der flera gånger.
Det är precis som med hundmat, folk vågar inte ge annat än torrfoder för den viktiga "balansen"  :rolleyes: Det har fabrikanterna tutat i folk att hundarna måste ha exakt rätt balans mellan alla näringsämnen.
Loggat

kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2011.11.04 - 22:45:14 »

 :nod-yes: :laugh: och för att inte tala om allt det där spannmålet och grönsakerna som både katter och hundar mååååste äta varge dag i sin mat...  :smack_head: .. tror inte att de får i sig så mycket havre/vete av att äta möss/gnagare eller större djur i det fria nej... men bara för att "forskare" har hittat på det så måste det ju vara sant...  :whistle: :rolleyes: :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2011.11.05 - 00:06:18 »

 :bebe3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2011.11.05 - 01:48:05 »

 :wave:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544