Nu har Kurt Harris valt sida. Han ställer sig bakom Guyenet.
http://www.archevore.com/panu-weblog/2011/9/29/jimmy-moore-inquires-about-safe-starches.htmlSå nu kommer väl Jimmy Moore att börja käka plugg han också.
Något som jag hänger upp mig på är att varenda guru, självutnämnd eller inte, är så förbannat styv i korken. Och nu menar jag oavsett vilken kost man slår på trumman för. Som när Harris säger:
Low carb plans have helped people lose fat by reducing food reward from white flour and excess sugar and maybe linoleic acid. This is by accident as it happens that most of the "carbs" in our diet are coming in the form of manufactured and processed items that are simply not real food. Low carb does not work for most people via effects on blood sugar or insulin "locking away" fat. Insulin is necessary to store fat, but is not the main hormone regulating fat storage. That would be leptin.Det är ju en hypotes precis som insulinhypotesen. Men ovanstående levereras som om det vore ett klart bevisat faktum. Taubes och andra gör samma sak. Och Livsmedelsverket. Och fan och hans mormor. Det är tröttsamt och det ökar inte direkt dessas trovärdigheten.
Harrris har väl dessutom gått från LC till hur han äter nu om jag förstått det rätt. Jag gissar att han var lika tvärsäker när han trodde att mindre kolhydrater var bättre. Man tycker han borde avge någon förklaring kanske, men nejdå, han bara uppdaterar "the Archevore diet" lite diskret.
TRÖTT!