Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 10:55:02 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Veckodagbok från Oslotown  (läst 11610 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
frökenfräken
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 5


« skrivet: 2011.06.27 - 19:20:33 »

Hej! Jag heter Elisabet och kommer från norra Sverige, men är nu bosatt i Oslo. Har under senaste året som partysvenske gått upp alldeles för mycket i vikt. Fick nog för 5 veckor sen och tänkte att "Nej det här går inte!". Har hört väldigt bra saker om LCHF så valde det. Och har aldrig ångrat det valet! Har alltid pendlat lite i vikt från 72 - 75 de senaste 5 året kanske. Men gick upp en bra bit över det och vägde när jag startade 79 kg...

Min viktresa:
Startvikt: 79 kg
Vecka 1: 75 (-3 kg)
Vecka 2: 74,7 (-0,3 kg)
Vecka 3: 73,9 (-0,8 kg)
Vecka 4: 72,9 (-1 kg)
Vecka 5: 72,5 (-0,4 kg)

En vanlig matdag kan se ut såhär:

Frukost: 2 stekta ägg och 2 bitar bacon (häller smöret över)
Lunch: En bit kött (lax, köttbit etc), sås och lite broccoli. Är jag lat 3 kokta ägg i smör.
Middag: En bit kött med spenat, broccoli eller liknande.
+kaffe med grädde (kanske 2,3 koppar om dagen)


Ibland blir det en bit mörk choklad till eftermatenkaffet, eller lite vispad grädde med några hallon. Men inte så ofta:)

Tränar även styrketräning 3 gånger i veckan.

Har ni några åsikter om detta? Låter det bra?:)

Ha en fin kväll!


Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.06.27 - 19:26:14 »

Wow! En holländare och en norbagge på en och samma dag! Här rör det på sig ska jag säga!  :wave:


Tycker det låter jättebra, lagom mängd mat och så, något som den del av oss har problem med.  :shy: Du går ju ner fint och är du pigg och mår bra för övrigt också så är det väl ingen anledning att ändra på nåt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
frökenfräken
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 5


« Svara #2 skrivet: 2011.06.27 - 20:00:48 »

Åh vad kul med ett så snabbt svar! :flowers:

Alltså första veckorna åt jag inte såhär lite, mer mellanmål och större portioner. Men eftervart har måltiderna blivit mindre och håller mig mättare längre. Alla mina norska komisar undar hur länge jag ska hålla på med den här dieten. Och jag säger väl -hm, ja en stund till. Men sanningen är att jag inte direkt har lust att sluta? varför skulle jag det liksom?

Håller mig mätt och mår otroligt bra:)

Tack för svaret!
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2011.06.27 - 20:23:15 »

Välkommen!  :flowers:

Som jag brukar säga till Hemul, man stressar inte fram kvalitet. Och för dig ser det ut att ticka på i lagom takt. Det kommer säkert gå hur bra som helst. Och gör det inte det kan du alltid skriva av dig och beklaga dig här, så känns det genast bättre.  :nod-yes:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.06.27 - 20:42:41 »

Lyckliga du som blev mätt på mindre så snart. Jag hoppade liksom över den biten jag.  :whistle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2011.06.28 - 00:38:04 »

Jag tycker att det låter extremt osunt om du tränar också. Ätardagar? Har du det? För ärligt talat, om du tränar en hel del, måste kroppen ha dels kolhydrater, och sen kanske lite varierade grönsaker per dag, eftersom de innehåller mycket mineraler, och det behöver du såklart om du styrketränar.

Ja, jag låter förbaskat otrevlig! Men vet inte hur jag ska uttrycka mig på annat sätt. Sorry!  :worried:

 Och välkommen hit, frökenfräken.  :rose:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.06.28 - 05:51:04 »

Näe, corny, kroppen behöver nog inte så mycket kolhydrater när man tränar heller, men möjligtvis blir man snabbare med lite mer eller kan maxa mer, därom tvista de lärde. Definitivt kan man bränna av mer, så man kan nog "unna sig" mer om man vill om man tränar mycket.

Nu hör ju jag till den lilla men illustra skara som tror att det på sigt är nyttigare med en något högre kolhydratnivå, men det är ju en annan femma.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2011.06.28 - 06:38:24 »

Jag tycker att det låter extremt osunt om du tränar också. Ätardagar? Har du det? För ärligt talat, om du tränar en hel del, måste kroppen ha dels kolhydrater, och sen kanske lite varierade grönsaker per dag, eftersom de innehåller mycket mineraler, och det behöver du såklart om du styrketränar.

Ja, jag låter förbaskat otrevlig! Men vet inte hur jag ska uttrycka mig på annat sätt. Sorry!  :worried:

 Och välkommen hit, frökenfräken.  :rose:

Nejdå, det behövs inga kolhydrater för att man tränar! Det man får från mjölkprodukter och lite grönsaker räcker gott. Och ätardagar? Vad är det? Man äter när man är hungrig. Efter träning räcker det med ett ägg eller en näve nötter. Bara tänk på mineralförlusten. Så lite salt på ägget, eller några salta nötter, + vatten givetvis.

Se på Colting och min stora idol Ferry. De tränar utmärkt utan kolhydrattillskott.  :thumbsup:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.06.28 - 06:55:34 »

Iofs, men åtminstone Colting äter ju ganska mycket kolisar och han tävlar på kolisar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #9 skrivet: 2011.06.28 - 07:05:25 »

 :shock: Gör han! Jäkla gubbe, då har jag missuppfattat honom.  :blush:
Men Ferry... :inlove:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.06.28 - 07:10:53 »

Det är nog LCHF-rörelsen som medvetet missuppfattat honom. Han har väl vid några tillfällen antytt att han inte vill skylta för LCHF, men kanske har han hakat på nu när det blivit poppis. Mycket ryggkliande verkar det vara.  :whistle:

Han kör "train low, race high". På tävling trycker han i sig vad som helst, sportdryck, godis... Även på träning äter han rätt mycket kolisar, men räknar man på energiprocent så blir det nog lowcarb ändå, även om inte LCHF som det oftast tolkas. Han äter ju grymma mängder mat. 100 g socker är ju inte samma sak för honom som för oss liksom.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
frökenfräken
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 5


« Svara #11 skrivet: 2011.06.28 - 22:32:06 »

Kom nyss hem från en date! Måste ju bara får skriva av mig om den till alla som orkar lyssna! Träffade en kille på ett uteställte i helgen, vi snackade typ hela kvällen och slutade med att vi bytte nummer. Så hörde han av sig på söndagen och undrade om jag ville ta en öl med honom. Jag sa att visst, det kunde vi ju. Men tänkte även att han egentligen inte var något för mig... alltså han var snygg, riktigt vältränad och ja... spännande med en date. Men tänkte att han inte direkt hade personligheten jag letar efter. Vill ha ett social geni i princip. Rolig, charmig och spontan. Men tänkte ge killen en chans.

Har lärt mig nu. OMG. Han... var inte det jag letade efter. Så höll god min genom kvällen och var så trevlig och hade så kul jag kunde. Och visst, det var helt okej. Trevlig och så, men inte för mig. Så när vi skulle skiljas åt ger jag honom en kram, och försöker släppa taget och liksom, säga hejdå. DÅ VÅLDTAR HAN MIN MUN! Försöker tvinga ihop mina läppar och då slutar han. eeh... ja. Summan av kardemumman...? ja, hm. bara gå på date med killar jag känner att "Yeah, honom vill jag ha!". ja det måste vara it!

SVAR:
Har läst så otroligt mycket olika åsikter om LCHF och träning, men jag tänker att så länge jag mår bra, så kör jag på. Så på kör jag, helt enkelt:) Men som jag har förstått det så "lagar" kroppen egna kolhydrater av fettet man stoppar i sig om man kör LCHF en period? Hursomhelst tänker jag att det är bra för kroppen att träna. Och att man får en finare smal kropp!:)

Dagens föda:
Frukost: 2 stekta ägg och 2 skivor bacon
Lunch: Lax, broccoli och 2 skivor salami
Middag: Hamburgare (utan bröd) med en skiva bacon och lite stekt vitkål

Utöver: 2 glas vin... på daten
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #12 skrivet: 2011.06.28 - 23:21:04 »

Det är med dating som med kolhydrater.. en del bra en del mindre bra..  :hm-hm:
Loggat
frökenfräken
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 5


« Svara #13 skrivet: 2011.06.29 - 00:12:44 »

haha precis! och i mitt nya liv blir det bara bra kollisar och bra dater! :inlove:
Loggat
anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« Svara #14 skrivet: 2011.06.29 - 01:17:46 »

den daten va som en potatis , en riktig knöl  :lulz: jaja den va dålig. välkommen hit frökenfräken , visst kan du träna utan kolisar! det e de många som gör. man tappar ork i början vid kostomläggningen men sen upplever dom flesta att dom blir både starkare å uthålligare. ätardagar det e bara för viktväktare å annat löst folk  :nod-yes:
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544