Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.27 - 16:54:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Proteinet också förändrat i homogeniserad mjölk?  (läst 17477 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.03.24 - 19:48:03 »

ICA hade en chat om fett idag (där för övrigt flera av de vanliga misstänkta förekom). En fråga tyckte jag var intressant (se nedan). Nån som känner till nåt om detta?
http://www.ica.se/Recept-Mat/ICAs-kundtidning/Chat1/Chat-Fett/


Citat från: ICA-chatten
Iréne Holmdahl:
Hej!Som vuxen har jag alltid varit känslig för mjölk,är inte laktosintolerant,har provat alpro-soya produkter.Så köpte jag ohomogeniserad mjölk-gammaldags och tål den mjölken jättebra,hur kan det komma sig.Jag dricker ett glas mjölk på morgonen och mår jättebra i magen.Alla andra mjölksorter fick jag ont i magen av och diareér.
torsdag 24 mars, 2011 3:55
   
   
Christina ICA:
Hej Iréne! Så bra att du tål den ohomogeniserade mjölken. Det kan vara så att det egentligen var mjölkproteinet du hade bekymmer med. När man homogeniserar mjölk kan proteinstrukturen förändras något. Den skillnaden kan göra att du tål den obearbetade.
torsdag 24 mars, 2011 3:57
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2011.03.24 - 20:29:37 »

Har inte vare sig hört eller läst något om detta; däremot har jag hört om en hel del människor som klarar av grädde men inte mjölk. Förstår inte riktigt sambandet, men kanske kan det vara något liknande?  :blink:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.03.24 - 20:58:43 »

Jag har tänkt att det är för att grädde inehåller mindre av både laktos och protein. Och så häller man ju inte i sig (riktigt) lika mycket grädde som mjölk heller. Men du har så klart rätt. Tjock grädde är inte homogeniserad ju.  :blink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2011.03.24 - 23:06:49 »

Vispgrädde är inte homogeniserad, alltså?  :confused3:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.03.24 - 23:07:10 »

Nix.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2011.03.24 - 23:27:13 »

Men då är det nog f-n mjölkproteinet för mig ändå. För när jag har ätit vanlig vispgrädde i såser och sånt, så har faktiskt magen hållt sig lugn. Förr iaf. Däremot mjölk har aldrig funkat. Ost har varit ok hela tiden, tills jag slutade med både mjöl och mjölk. Efter det har jag inte vågat prova mjukostar som Brie och liknande iom att de innehåller laktos, men innan mådde jag ju faktiskt ganska så bra av sådana.

Skulle vara skönt om det var så, för all laktosfri grädde innehåller karragenan, och det tycker inte jag är så skoj!  :shake_head:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.03.25 - 00:35:08 »

Fast det blir ju mindre av allt utom fett också, med grädde. Men du, har du provat Gammaldags mjölk? Tål du det bättre?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #7 skrivet: 2011.03.25 - 01:24:24 »

Vet inte. Kom ut på marknaden först efter att jag hade slutat med mjölk, så nej, det har jag inte gjort.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.03.25 - 01:29:14 »

Törs du prova? Bara lite alltså. Vore ju intressant. Hur länge sen är det du slutade helt med mjölk?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #9 skrivet: 2011.03.25 - 01:46:51 »

Jag slutade helt med mjölk hösten 2009. Sen testade jag mig fram, och konstaterade att smör funkar, hårdost går bra, och i övrigt vet jag ärligt talat inte. Jag anser mig vara laktosintolerant, men det kanske är fel? Jag har nämligen fått för mig att om man inte tål mjölkprotein, kan man inte äta någon mjölkprodukt alls, men det kan ju jag utan att bli sjuk. Fast om det "bara" handlar om homogeniserade produkter, så kanske det är så att det är det jag inte tål.
Klart jag vågar prova. Det värsta som kan hända är att det blir några dagars innevistelse, men det kan jag väl leva med. Det har ju hänt förr.  :biggrin1:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.03.25 - 02:38:23 »

Gammaldags mjölk har funnits i decennier. :whistle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #11 skrivet: 2011.03.25 - 08:53:50 »

Vi har inte ännu fått någon gammaldags mjölk i butikerna här, jag måste nog påminna Norrmejerier om det! Just nu kör jag med finsk mjölk som har ca 3,5% fett.  :drool:

Har för mig att jag någon gång läste något om att homogeniseringen av mjölk misstänktes vara ohälsosam då fettstrukturen förändras så mycket, så visst borde även proteinet kunna påverkas. En bekant till mig säger sig inte tåla svensk mjölk men den finska fullfeta mjölken går bra, fast den är också homogeniserad.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #12 skrivet: 2011.03.27 - 14:08:30 »

Finns det ngt sätt att komma in på de senast inläggen, alla på en gång?
Eller måste jag gå efter olika ämne?  :confused3:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.03.27 - 14:17:45 »

Japp.  :whink:
http://forum.fetbobba.net/index.php?PHPSESSID=bf46902ba3af78094e608c985a6a36e3&action=recent
Länken är nästan längst ned på förstasidan, i rutan med rubriken Forumstatistik. Längst upp i vänstra hörnet (under kossan) på alla sidor har du också användbara länkar, "Visa olästa inlägg sen ditt senaste besök" och "Visa nya svar på dina inlägg".
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #14 skrivet: 2011.03.27 - 14:43:30 »

Har inte vare sig hört eller läst något om detta; däremot har jag hört om en hel del människor som klarar av grädde men inte mjölk. Förstår inte riktigt sambandet, men kanske kan det vara något liknande?  :blink:

När jag ammade barnen var de känsliga för laktos. Jag fick hålla mig till laktosfattiga mjölkprodukter. Men det var även en annan sak som påverkade deras magar mycket. Att jag ammade dem till bröstet var "tomt". Dvs till de hade fått suga i sig den feta mjölken som kommer på slutet. I början är nämligen mjölken vattnig och tunn och mycket laktosfylld och på slutet fet och smörjande för tarmarna. Det feta skyddar tarmarna från laktosen.

Hmmm, blev det där begripligt?  :confused3: Men jag drog paralellen. Att hon tålde den feta mjölken av samma skäl, för att den smörjer tarmarna och skyddar mot laktosen.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544