Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 14:04:11 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Salami  (läst 15362 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« skrivet: 2011.03.23 - 13:34:55 »

Finns det nån Salami som inte innehåller nån form av socker

tycker att de jag kollat innehållsförtäkningen på innehåller druvsocker lr sockerarter

ifs finns det många som har lågt KH innehåll men de verkar innehålla någon form av socker
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.03.23 - 13:45:18 »

Vet inte, men det spelar väl ingen roll när det är pyttelite? Ibland står det bland ingredienserna men ändå är det kolhydtrat 0 eller nära 0 i näringsdeklarationen.

En salami jag tycker är jättegod och dessutom billig är Fumagalli Salame Milano på Willys. Fast det kostar när man köper för det är stora korvar på mer än 1.5 kg, men den står sig ju i månader så det är OK. 0.5 g kolhydrater har den och mer än 100% kött.

En annan jättegod är en fläsksalami som de har på Lidl, Pur Pork. Den har 1%, men jag har för mig att jag slutade köpa den för att den också innehöll glutamat om jag minns rätt, men det kanske jag inte gör.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« Svara #2 skrivet: 2011.03.23 - 14:07:20 »

Tack hemulen :)

Ja, finns ju en del som har lågt kh innehål så får väl hålla mig till de o inte stirra mig blind på att det står att de  innehåller nån soker form  :smack_head:

Ska kolla willy o lidl nästa gång jag vandrar dit
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.03.23 - 14:15:27 »

Ja, man får passa sig så man inte silar mygg. Jag vet inte hur lågt du vill ligga på kolhydraterna, men om du inte är stenhård nollkolhydratare så spelar nog inte så där lite nån roll. I så fall kan du inte äta ägg eller lever heller och det vore väl synd?  :whink:

Sen kan man ju undra varför sockret ska behöva vara där alls förstås när det är så mycket kött i. Undrar om det kan vara så att köttet rimmas först? Det skulle ju kunna förklara lite socker.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #4 skrivet: 2011.03.23 - 14:35:31 »

En salami jag tycker är jättegod och dessutom billig är Fumagalli Salame Milano på Willys. Fast det kostar när man köper för det är stora korvar på mer än 1.5 kg, men den står sig ju i månader så det är OK. 0.5 g kolhydrater har den och mer än 100% kött.

Mer än 100% kött?  :confused3:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.03.23 - 14:57:49 »

Den är ju torkad och väger mindre än ingredienserna gjorde ihop. 1 hg Salame Milano innehåller 26 g protein, tillagat rent kött innehåller också sådär 26 g och så är det ju fett och grejer i korven också... :drool:

http://www.fumagallisalumi.it/jsp/prodotti/DspProd.jsp?ID=77&IDCAT=55



Det är den där tjocka i mitten. Den är oerhört prisvärd. Kommer inte ihåg exakt, men det är en bra bit under 100:-/kg, 75-80 spänn tror jag.  Det enda negativa är att Fumagalli skryter på sajten om att de lyckats göra sina korvar mer fettsnåla...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« Svara #6 skrivet: 2011.03.23 - 17:35:58 »

Ja, man får passa sig så man inte silar mygg. Jag vet inte hur lågt du vill ligga på kolhydraterna, men om du inte är stenhård nollkolhydratare så spelar nog inte så där lite nån roll. I så fall kan du inte äta ägg eller lever heller och det vore väl synd?  :whink:

Sen kan man ju undra varför sockret ska behöva vara där alls förstås när det är så mycket kött i. Undrar om det kan vara så att köttet rimmas först? Det skulle ju kunna förklara lite socker.

Usch hemska tanke o inte äta ägg lr Levergryta som e så gott  :shock:

Nej 0 liggerjag inte på.... ärligt talat så har jag nolkoll på hur KH jag får i mig om dan  :blush:

Enda jag gör e att jg undviker bröd, pasta, ris o sånt, ifs slank det ner 1 brödskiva igår på jobbet

men nöjde mig med 1 o inte som tidigare flera st

Jobbet är det svårast att undvika KH om jag är på ett ställe där vi antingen hämtar maten till lunch, kvällsmaten e lite lättare iom vi lagar den sjäva även om det blir en del halvfabrikat. Men som tur är är det bara 3-4 ställen vi har det så på resten av mina ställen (är bara på en 20-30 olika ställen) där har jag egen mat med mig o lättare o styra över KH där :)

Jag märker att matkassan blivit mycket billigare nu denna månaden jag hållt på med LCHF när jag inte kör latmans varianten och köper typ Findis/Dafgård rätter lr köper nåt i korvholken osv utan lagar maten själv dessutom inte köper massa godis o läsk :thumbsup:

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.03.23 - 17:57:23 »

Jamen då kan du väl äta salami med gott samvete!  :lol:

Varierande jobb du verkar ha.  :shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« Svara #8 skrivet: 2011.03.23 - 18:43:55 »

Jamen då kan du väl äta salami med gott samvete!  :lol:

Varierande jobb du verkar ha.  :shock:

Ja, jag jobbar som personlig assistent fast i en poolgrupp så vi hoppar ju in där det behövs vikarie
sen har vi ett par boenden och fritids/kortis för utvecklingstörda där hämtar vi oftast maten på ett ålderdomshem oh där är det nog tyvär en hel del halvfabrikat

Så jag har väldigt många olika vårdtagare jag jobbar hos så det är väldigt variande
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.03.23 - 18:46:40 »

Tänkte att det var nåt åt det hållet. Ja, då får du prova på institutionsmaten, fy bubblan.  :puke1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #10 skrivet: 2011.03.24 - 08:42:05 »

Vet inte hur den ligger innehållsförteckningsmässigt eller kolismässigt men kom och tänka på Napoli när du pratade om Milano Hemul. Smakade en från Sabolo sist, nom nom nom. SÅ gott, bara SÅ gott!! Men kostar lite mer, vet inte exakt...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« Svara #11 skrivet: 2011.03.24 - 10:16:22 »

Tänkte att det var nåt åt det hållet. Ja, då får du prova på institutionsmaten, fy bubblan.  :puke1:

Ja, ibland får jag det

Fast måste säg att den inte är så där jätteäcklig som man skulle kunna tro iaf inte de rätter jag gillar

enda e ju att det troligtvis är massa halvfabrikat

Men som tur e behöver jag bara äta det ibland
Loggat
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #12 skrivet: 2011.03.24 - 10:31:55 »

Måste ju bara hitta en bild från när Ivar hade brutit benet. Vi tyckte nästan att det var humor, det som serverades på sjukhuset...


* sjukhusmat.jpg (338.87 KB, 900x1200 - visat 409 gånger.)
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #13 skrivet: 2011.03.24 - 11:55:40 »

Sjukhusföda är inte alls trevlig, den varken ser god eller smakar gott. Här är varken det som serveras på avdelningarna eller det man kan köpa i restaurangen något att ha.  :puke1:
Har jag tur nu dröjer det ett halvår innan det är dags för nästa mål sjukhusföda, men under vintern har det blivit minst 5 mål.   :puke1:

Men alltså salamin där, förvirrande att räkna så konstigt. Inget kan ju vara mer än 100% totalt, inte ens i torkat tillstånd.  :blink:
Aja, det är väl inte min sak att avgöra antar jag. Matte och jag går ändå inte så bra ihop, matte är nog bland det tråkigaste jag vet.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« Svara #14 skrivet: 2011.03.24 - 13:56:01 »

Jag läste i nån nättidning AB lr expressen tror jag för några dagarsen att det var en privatperson som stämde ett korvföretag för falsk marknadsföring när de skrev att det var över 100% kött i korven, vilket han inte kunde förstå när det fanns annat i korven oxå

Måste leta upp den o se vad det stog där

För tydligen kunde det vara mer än 100% av någon vara
Loggat
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544