Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 03:07:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Surkål och bajseriet  (läst 68439 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #75 skrivet: 2011.10.03 - 21:39:10 »

Konstigt! Han är ju riktigt känd, och har varit med i typ 20 år. Fast det kanske jag tycker för att jag hängde i lite "alternativa" kretsar på den tiden...
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #76 skrivet: 2011.10.04 - 12:07:11 »

Ja jag har nog aldrig slutat lyssna även om jag tycker han blivit väl proggig sista tiden. Ja proggig har han alltid varit men nu börjar det bli för mycket. Han har synts i en del trädgårdsprogram och varit med i Meny i somras. En skön snubbe helt enkelt.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #77 skrivet: 2011.10.12 - 16:30:27 »

Lite surkålsdata. Den här gången lyckades jag gissa rätt på mängderna och 5-literskrukan blev sprängfull. Jag fick använda lite list för att få dit tyngderna.

Hel kål: 4850 g
Hel paprika: 2113 g

Strimlad kål (stockarna borttagna): 4181 g
Strimlad paprika: 1860 g

Kostnad ekologisk vitkål: 97:-, fulpaprika på extrapris: 42:-, chili: ~15:00 ==> 154:-


Så runt 5 kg vitkål och 2 kg paprika fyller en 5-litersbehållare. Så kan man ju räkna fram hur mycket man behöver utifrån det kanske.

Det är otroligt vad det packar sig om man trycker ner det ordentligt.Det är ju lättare i den stora krukan också eftersom man kan trycka med knytnävarna. Min största bunke är 7 liter och den räckte ju inte på långa vägar för att rymma allt det där, inte ens när det var stampat, utan jag fick hålla på och blanda i olika bunkar. Men ner gick det alltihopa. Jag trodde ju jag skulle behöva använda glasburkar också, men icke. Det måste bero på mina otroliga armmuskler att jag kunde packa så hårt. :king:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #78 skrivet: 2011.10.12 - 19:16:20 »

Hur många dagar räcker det   :redface:
jag har aldrig gjort sådant, det enda jag smakat är pizzagrejs, men det är inte det samma. Har man inte något sött i det?  :lol1:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #79 skrivet: 2011.10.12 - 19:35:43 »

oj vad mycket!! blir NÄSTAN sugen på att göra själv också.. men jag vet hur det blir med mina försök.... glömmer dom :)
Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #80 skrivet: 2011.10.12 - 19:40:10 »

Oj vilken dos, var förvarar du den?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #81 skrivet: 2011.10.12 - 20:33:26 »

Det är inte så mycket som det låter. Kålen sjunker ihop jätteycket när man bankar den och den börjar safta sig. Det borde bli 5 såna där större gurkburkar, de är på 1 liter tror jag. Jag har käkat upp 4 såna på 3-4 veckor. Det tar ju ett par veckor att göra, så man kan ju inte göra vartefter liksom. Jäskrukan tronar mitt på köksbordet. Den är fin ju.

Äter man varje dag så går det åt. Börjar fatta varför de flesta krukor är så enormt stora. Men jag skulle inte orka bereda mer än så här åt gången tror jag. Det är jobbigt att strimla och banka. Fast rätt kul.  :inlove:

Har även en glasburk med bara paprika på gång. Det började jäsa på en gång och ser jättefint ut. Jag som var så orolig för jag hittade bara recept med paprika och andra saker ihop. Hällde i lite gammalt surkålsspad för säkerhets skull, som startkultur. Det borde bli som sånt där som brukar säljas som "Ungersk sallad" eller nåt liknande.

Nu undrar jag om någon ätat syrad lök nån gång. Funderar på att prova. Tycker det låter gott. Bara skivad lök alltså.  :loony:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #82 skrivet: 2011.10.12 - 20:39:03 »

Nä, jag har inte ätit, men lök är min favorit, prova och säg hur det blir!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #83 skrivet: 2011.10.12 - 20:41:32 »

det enda jag smakat är pizzagrejs, men det är inte det samma. Har man inte något sött i det?  :lol1:

Min är som pizzagrejs! Jag har i röd paprika och chili. Med olivolja på smakar det pizzasallad (+chili).  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #84 skrivet: 2011.10.13 - 15:50:29 »

Uh-oh. Något halvkilo mindre råvara är nog att rekommendera.  :blush:

 Givetvis ska man inte fylla krukan till brädden. Det hade jäst över när jag kollade i dag. Inte så mycket så det hade runnit ner på bordet, men vattnet i vattenrännan var blandat med lag. Så jag fick ösa ur det och försöka göra rent och sen ösa ur lite lag. Jag tänkte inte på att kålen saftar sig utan fyllde på med saltlag för att täcka stenarna. Så nu gick jag misste om några deciliter lag, det som är det godaste av alltihopa!  :clubhead:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #85 skrivet: 2011.10.15 - 19:09:45 »

Bara för din skull Ninnan köpte jag ett par kg billig fullök för att testa. Så nu står en burk full med lökringar på bordet. Väntar på den första bubblan. Vi får väl se om den kommer.  :confused3:

Paprikan har bubblat som fasiken, så den har jag gott hopp om. Får se om jag provsmakar lite i morron, då har det gått en vecka, eller om den får stå orörd en vecka till.  :loony:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #86 skrivet: 2011.10.15 - 19:27:19 »

Den surkålen jag köpte är nog riktig tror jag. Jag öppnade den och smakade men det blev inte att jag åt mer. Så igår tog jag fram burken. Det hade blivit vaccuum igen. Det tror jag inte skulle hända om den var "död". Vad tror ni?
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #87 skrivet: 2011.10.15 - 20:17:15 »

Den kanske hann bli lite varm när den var öppen och så kyldes den ner? Borde ju inte bli vakuum när det jäser, snarare tvärt om.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #88 skrivet: 2011.10.15 - 21:33:41 »

Tänkte på det också, men jag har aldrig varit med om det innan...
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #89 skrivet: 2011.10.15 - 21:47:11 »

Det är ju inte direkt vakuum i en flaska champagne. :clown:

Kan du inte ringa dem och fråga? De brukar vara bra att prata med såna där importörer.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544