Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.27 - 05:03:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nyårslöften och sötsug  (läst 26038 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #30 skrivet: 2011.01.14 - 15:27:51 »

För att åtargå till ämnet så är det samma med mig. När jag skippade choklad och bär gick jag ner i vikt och fick mindre sug.
Loggat

Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2011.01.14 - 17:31:36 »

För att åtargå till ämnet så är det samma med mig. När jag skippade choklad och bär gick jag ner i vikt och fick mindre sug.

menar du att vi spårar ur här..?

 :whistle:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2011.01.14 - 17:39:35 »

Hon ska väl inte klaga! Hon är ju med sina fläskläggar överallt!  :dribble:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #33 skrivet: 2011.01.14 - 18:39:15 »

Jag har väl inte klagat, bara med vänlig hand styrt tillbaka till ämnet  :look_down:
Loggat

Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2011.01.14 - 19:00:03 »

Jag har väl inte klagat, bara med vänlig hand styrt tillbaka till ämnet  :look_down:

 :flowers:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #35 skrivet: 2011.01.15 - 20:57:00 »

För att åtargå till ämnet så är det samma med mig. När jag skippade choklad och bär gick jag ner i vikt och fick mindre sug.

Jag tycker att det är rätt intressant. Jag är mer eller mindre normalviktig. Det händer inget jättedramatiskt med vikten (dvs. kanske +2 kg upp i och för sig på tråkiga ställen) om jag äter mycket mörk choklad, nötter och bär. Men halva vitsen med LCHF försvinner, nämligen den att slippa sötsug och få den där sköna mättnadskänslan. Man läser ju så ofta (även Skaldeman skriver detta) att ligger man nära normalvikt så går det minsann bra att äta mörk choklad och frukt utan vidare. Och visst om man menar att det går bra för att vikten inte skenar iväg uppåt så kanske det stämmer (för det gör den inte). Men för mig handlar ju inte LCHF bara om det. Utan om det oerhört bekväma i att slippa sug och bli mätt och go. 
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #36 skrivet: 2011.01.18 - 15:11:55 »

Skaldeman är man och förstår sig inte på sånt. Jag håller med dig, det är otroligt skönt att slippa det ständiga suget men trist att det behövs så lite för att väcka det till liv igen.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2011.01.18 - 17:12:24 »

Jamen Skaldeman om nån har väl sötsug? Han verkar ju inte kunna äta bara ett par jordgubbar t.ex. utan då blir det skålar fulla.

Men jag tycker det är bra när man skiljer på vad som orsakar sug och vad som rent fysiologiskt orsakar viktuppgång. Det blir lite förvirrat för oss om inte har sug annars. Tycker Skaldaman blandar ihop det där rätt friskt, eller gjorde det ivf i början. Som att han brukade säga att jordgubbar stoppar viktnedgången. Ja, ett par skålar kanske gör det om man varit väldigt strikt innan, men knappast några stycken.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #38 skrivet: 2011.01.18 - 17:17:11 »

Som att han brukade säga att jordgubbar stoppar viktnedgången. Ja, ett par skålar kanske gör det om man varit väldigt strikt innan, men knappast några stycken.

Så mycket jordgubbar sätter världens sprutt på magen. Så det är säkert bajsvikt man minskar.  :crazy:


Min man verkar inte ha problem med sötsug, även om han gör små avsteg emellanåt. Men han blir mer hungrig, efter avstegsdagar.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #39 skrivet: 2011.01.19 - 15:43:46 »

Samma med min man. Han äter betydligt mer kolisar än jag och dessutom så ätar han godis när han får lågt blodsocker men inget sug där inte.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2011.01.19 - 16:18:26 »

Verkar inte påverka min hunger heller. En av orsakerna till att jag äter mer kolisar är ju att jag håller mig mättare. Fast det är klart, det är nog skillnad på fusk när man sätter i sig ganska mycket kolisar på en gång och en jämn ström kanske.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #41 skrivet: 2011.01.24 - 10:50:23 »

Jag skulle tro att man är olika helt enkelt. Jag blir hungrigare om jag äter minsta lilla kolhydrat. Min man är sådan att han utan större problem kan hoppa över lunchen, det klarar inte jag.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2011.01.24 - 18:22:19 »

Jo, visst är det så. Det skulle vara väldigt intressant att veta vad som skiljer. Vore praktiskt om man hade en karta liksom. :sneaktongue:

Insulinresistens är då inte skillnaden, för jag var så illa däran att jag bara satt och glodde med svetten droppandes och gröt i hjärnan större delen av dagen, pigg bara en timme efter matintag. (Och ändå fattade jag inte!) Och ändå fick jag aldrig diabetes, trots prediabetesvärden i över ett decenium och trots rikligt och tätt intag av "nyttigheter" som bröd och pasta. Undrar om det kan vara samma sak som skyddade mig i en situation i vilken jag med facit i hand tror många andra hade utvecklat diabetes och som gör att jag inte alls är "kolhydratkänslig" nu.

Fast jag tror också det där med känsligheten beror på hur mycket kolisat men äter normalt. Jag tror ju en person som äter säg max 10 g per dag får negativa effekter på en lägre nivå än jag som äter 50 g. Så borde det ju vara. Kanske ska man se det procentuellt. Om du och jag fuskar med samma sak, säg ett par kakor, då blir det ju för dig flera 100 % mer kolhydrater än normalt, men för mig kanske bara 25-50% beroende på om jag äter mina vanliga kolisar också eller inte. Så det borde ju vara en större chock för din kropp än för min.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #43 skrivet: 2011.01.26 - 21:22:49 »

Fast jag har trappat ner mer och mer när det inte hände något med vikten. För mig verkar det vara nära noll som gäller men för suget kan du ha en poäng.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2011.01.27 - 02:15:48 »

Tänkte mest på det där att må akut dåligt, bli darrig, få ont i magen och vad det nu kan vara.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544