Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.16 - 07:45:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 9   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ealina dokumenterar  (läst 58902 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2011.01.05 - 15:19:03 »

Har du slutat äta lakrits och kakor nu?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2011.01.05 - 16:36:00 »

hemul: Hm, hur menar du nu? Jag tycker inte om lakrits.. Men kakor äter jag inga längre :)
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2011.01.05 - 16:55:05 »

Nämen jösses! Jag trodde att jag var i idalindas tråd och att båda inläggen före mitt var idalindas. Ursäkta!  :laugh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #18 skrivet: 2011.01.05 - 20:30:01 »

Men jag kan svara ändå. :crazy:
Jap, jag har slutat, nästan, med saltlakrits ( lite läkerol är väl tillåtet under en övergångsperiod?)
och inga kakor för de har tagit slut, men lite smör blandat med socker/ kakao , tyvärr.

Dagens mat :
makrill med ost som brunch eller rättare sagt till lunch.
Sedan någon bit finsk rågbröd rostat med smör ( men bitarna är små och smala)
Till kvällsmat blev det berittispaj och den vanliga bottenlöspajens påfyllning.
+ smör, socker och sånt sörja som efterrätt

Ealina, jag kommer göra detta så ofta, men kanske ibland, kapar tråden...
Försöker verkligen hålla mig till min adress, men "ibland" blir det ändå knasigt här :flirting:
Loggat
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011.01.09 - 18:38:39 »

Idalinda&hemul: ja, sånt händer, det är lugnt! Inte för ofta bara ;)

Dagens vikt är okänd. Hade ingen lust att kliva upp på vågen imorse. 74,2 var nog bara nåt mekaniskt knas på vågen. Har stått runt 74,8 sedan dess. Hm.
Har haft hemsk huvudvärk några morgnar och trodde att jag åt dåligt med fett eller proteiner, så jag lade in gårdagen i matkalkyluträkningen men det såg finfint ut :) Och imorse vaknade jag och var störtförkyld. Så det var nog inte maten utan begynnande sjuka som gav huvudvärken. Tur i oturen, typ :)

Jag insåg, med gårdagens matkalkyl, att jag nog äter lite för mycket fett en normaldag (utom igår då, när jag trodde jag ätit dåligt och upptäckte att jag ätit precis som jag skulle). Så nu ska jag inte "ösa på" som jag gjort tidigare, utan äta som vanligt och bara ta det fetare alternativet :)

Idag har jag lyckats stå emot smörgåsar och toblerone, som de andra ätit här, utan problem. Hoppas att det håller sig så!
(För igår var det väldigt jobbigt och jag var såå nära att ge efter..)
Loggat

/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #20 skrivet: 2011.01.09 - 19:42:44 »

Bra jobbat!
Huvudvärken var säkert förkylning, som du sa, men tänk också på att kroppen gör sig av med mer vätska än när man äter kolisar, så i alla fall jag kände att jag behövde dricka mer, framför allt i början.

Själv har jag också slagits mot lite monster idag. Pepparkakor och kex har det fikats här. Hade inte varit svårt att äta många. Jag lyckades låta bli! Vilket jag är mycket stolt över  :lol:
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2011.01.09 - 20:38:37 »

Pepparkakor... Jag hade tänkt köpa ett sånt där fint hjärta med socker på, men det glömde jag så det får väl bli nästa år. Jag är nog konstig. De förbjudna saker jag kan bli riktigt sugen på är sånt som jag åt extremt sällanförut. Häromdan ville jag ha wienerbröd. Åt sånt typ 2 ggr per år förut. Våfflor och sådana där tjocka smörgåspepparkakor (minns inte vad de heter) blir jag också sugen på ibland och det är decennier sen jag åt någotdera (ärligt!).  :pippi:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2011.01.10 - 10:22:08 »

Pepparkakor ja.. det gillade jag inte förut, men nu under julen var det sååå gott! Konstigt hur man blir sugen på sånt man inte varit så överförtjust i tidigare. En annan sån grej som jag blev sugen på förra gången (ja, jag hade ju en HCHF-period mellan november och nyår.. ) var biskvier, eller, ja såna där chokladbakelser med smörkräm. Mmmmmums! (Det har jag aldrig tyckt om pre-lchf.)
Jag vet ju att det finns lchfvariant på dem, men det är inte samma sak, tyvärr..

Idag 74,5 :)
Förkylningen sitter där den sitter och jag försöker kurera mig så gott det går.

Till frukost blev det keso ala malta (keso, vispad grädde och ett par bitar apelsin).
Lunchen blir tacorester från helgen och ikväll blir det Airams gulashsoppa! Jejj!
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #23 skrivet: 2011.01.10 - 12:23:13 »

Ha-haa vi viktar lika idag  :thumbsup:

Loggat
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2011.01.11 - 08:52:41 »

Idalinda: Vad kul :D Men du är ju inte långt bort från din drömvikt då ju :) Det var väl 68 du drömde om?

Här är det 74,3 idag. Hoppas att vågen stämmer den här gången! Nu låter jag den stå helt stilla om det går (vi har den under skåpet i badrummet, så jag drar den fram och tillbaka så man får räkna med att den inte är heeelt rätt varje gång).

Har kommit dit att jag inte är konstant hungrig längre som jag lätt är precis i början. Igår åt jag lunch vid 13 och var inte ett skvatt hungrig, inte ens sugen på nåt, på resten av dagen. Egentligen är jag inte hungrig nu på morgonen heller, men jag undrar om det verkligen kan vara bra att skjuta upp måltiderna så.. Tänk om det slutar med att jag bara äter en gång per dygn, hehe? Well. Så nu sitter jag här med äggmjölk i kaffet och lite pudrad kanel över. Idag har jag fullt upp mitt i lugnet så det gäller att starta dagen varsamt. De stora barnen är på förskolan och jag ska passa på att plugga lite och sy i storlekslappar i de nysydda kläderna. Och kanske gosa lite med LilleMelman förstås :inlove: han kan ju få lite extra uppmärksamhet nu när syskonen inte behöver mig så mycket idag :)
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #25 skrivet: 2011.01.11 - 16:52:47 »

Även min vikt var lite neråt idag, så vi håller nog varanda i handen just nu.
Du har rätt om min drömvikt, men jag har varit här vid 74-75 nu 2-3 år och knäcker inte 70-sträcken,
det blir alltid någon jul eller midsommar som spräcker planerna och sedan får jag börja om igen.

det där med två måltider per dag är inget konstigt när maten rullar på bra , så var det i princip för mig
innan jul :whink:

Du pratar om spännande saker om din vardag, så vad läser du? Hur gamla barn har du?
Vem är lilleMelman? och jobbar du med eget och syr kläder eller syr du  åt dina egna barn?
Loggat
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2011.01.11 - 17:22:37 »

Idalinda: så du menar att det är ok att äta så sällan? Jag menar, jag förstår ju att man blir mättare och inte har massa blodsockersvängningar att ta hänsyn till, men ändå, får man inte ont i magen när man väl ätit då?

Jag hade en sådan stoppgräns i vikten innan jag blev gravid för ett år sedan. Jag kunde bara inte komma under 65. Lite jobbigt var det. Så det borde ju *räknar* vara på precis samma ställe som du är nu då?

Min vardag ja.. hihi. Jag fixar och grejjar med lite allt möjligt på dagarna. För det första är jag föräldraledig med Melmankillen som är nästan 3 månader. Och så pluggar jag upp lite biologi så att jag ska vara "fräsch på marknaden" när jag kommer tillbaka, i höst har jag läst molekylär och cellulär immunologi, genetik och cancerbiologi. Men den sistnämnda ska jag nog läsa i vår igen, jag tog mig nog lite vatten över huvudet där runt bb-tiden ;) Och om en månad börjar en spännande kurs i datorspel och lärande! Fast det har inte med mitt framtida jobb att göra, utan mer som mamma till dataspelande barn, hihi.

Och syr, ja! Jag började sy lite när mellanbarnet var nåt halvår (hon är nästan 2,5år nu) och jag försöker sy det mesta av barnens kläder och även en del på beställning :) Jag har en blogg där jag lägger ut några av grejjerna som sys, om du är nyfiken: humnum.blogspot.com :)
Det är svårt ibland att hinna med allt jag vill göra, men det är ju också så roligt att hålla på! *ler stort*

Nu ska här fixas kvällsmat till barnen! Själv väntar jag med mat tills mannen kommer hem senare ikväll.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #27 skrivet: 2011.01.11 - 20:47:39 »

Låter som jag 15 år sedan :)
Jag har alltid sytt och sydde allt till vår äldsta och även mycket till mellantinget.
När även den trejde barnet var en pojke hade han redan massa kläder att ärva
dessutom bodde då i ett ort där man kunde få barn kläder superbilligt ständigt.
Jag betalde under en lång period inte över 50 kr / plagg inklusive bävernylon overoller  :thumbsup:
( jag landade på en butik precis innan midsommar och där fanns det 5-6 overoller på diversa storlekar från 90-160cm i blå och röd, snygga, gissa om jag köpte rubbet!)

Nej, då var det inte lönt att ens ta fram symaskinen , bara dragkedjan kostade ju mer.

Nu säger mina axlar snabbt ifrån, men jag reparerar kläder, syr kuddar, gardiner, virkar och stickar lite.
Jag drömmer om en plats åt vävstolen  :inlove:, jag vill börja väva igen.
När jag har platsen, köper vi vävstolen och jag ska till någon kurs där jag lär mig allt från grunden.
Då 20 år sedan när jag vävde sist hade jag en handledare för att lägga upp allt.

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2011.01.12 - 02:25:29 »

Men jösses vad duktig du är!  :worshippy:

Varför läggger du inte  in din blogg i din profil så du får en länkknapp? Det är säkert många som är intresserade.   :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2011.01.12 - 10:06:22 »

Idalinda: Nej, det är inte alltid lönt att sy. Men jag har bestämt mig för att det ju är min hobby och istället för att lägga pengar på tex fiskespön eller dvdfilmer eller vad man annars kan hobbyleka med, så går ju pengarna på nåt sätt tillbaka till oss då jag inte åker och storhandlar kläder varje ny säson ;)
Jag hoppas att du får plats med din vävstol snart! Man blir lycklig av att skapa! Och du ska se att du inte glömt så mycket som du tror, trots att det var längesedan du höll på.. :) Jag önskar att jag tyckte att det var roligt att sy gardiner med. Men det är nåt med långa tygstycken som jag tycker är klurigt, det blir liksom aldrig rakt när jag syr sånt..

hemul: Tack  :redface: Vad snäll du är! Kanske skulle ta och lägga till en länk kanske. Men det är ju liksom heeelt out-of-topic här inne?

Idag landade vågen på 74,3 med, så det är nog på riktigt! Yess!
Och idag ringde jag till gymmet och pratade med dem om att tina upp mitt frusna kort. Jag är väldigt sugen på att testa på det där zumba som tydligen ska vara så himla kul! Och lite yoga vore nog bra för min vinterstela kropp. Jag fattar inte hur jag kunnat bli så stel! Jag skyller på vintern, men jag tror nog att min stillasittande graviditet gjorde sitt med.. Jag är ju inte 20 längre, hrm.

Började dagen med kaffe&äggmjölk. Testade sån där äggmjölk för ett år sedan men gillade det inte. Men vid andra försöket igår så :) Och idag var det riktigtriktigt gott! Kanske var jag bara tvungen att vänja mig för att upptäcka det mumsiga? :)
Loggat

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 9   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544