Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 13:17:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 9   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ealina dokumenterar  (läst 58026 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« skrivet: 2010.12.30 - 00:15:04 »

Japp.
Nu är det dags att gå över till lchf igen. Målet blir att komma till trivselvikt innan.. hm.. lillkillen fyller 1 i oktober. Jo, det låter nog bra. Och rimligt hoppas jag.

Innan jag blev gravid hade jag ätit lchf i ett halvår, men "kom av mig" i samband med att bebismagen började synas. Nu har jag efter en alldeles för god jul bestämt mig för att dokumentera hur det går, och det blir här då ;)

Min drömvikt är -20kg, men det är nog lite väl optimistiskt (har inte varit där sedan jag var 18, hrm). Min mer realistiska målvikt ligger på -15kg, där vet jag att jag trivs och det var där jag landade efter första graviditeten av tre.

Delmål som kommer att göra mig gladare under resans gång är när jag hamnar under 75, när jag hamnar under 70 och sedan när jag hamnar under 65 (då är det inte mycket kvar och jag hoppas att jag har kämpaglöden kvar att komma ännu lite längre).

Imorgon ska jag väga mig och mäta lite här och där, så att jag har någonting att utgå ifrån. Jag hoppas bara att det inte skenat iväg alltför mycket den senaste veckan.. *gömmer mig*

 
Loggat

Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2010.12.30 - 10:24:45 »

Välkommen och grattis till lillkillen, som jag antar är relativt ny.  :flowers:

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2010.12.30 - 17:16:39 »

Bra start! Välkommen hit.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.12.30 - 18:02:39 »

 :wave:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2010.12.30 - 21:24:57 »

 :flowers: Välkommen!

Du dina siffror ser rätt bekanta ut.
Jag har tre killar som är redan stora ( 18, 16 och 13 år)
jag är 173 cm och vägde 68kg när jag var typ 18 år, Efter barn ett och två vägde jag 72-74 kg
men med trean gick jag upp 20 kg men kom ner bara 10 kg :sneaktongue:
Detta resulterade till sist 86kg.
Så jag drömde om just vikten under 75 och galet drömmer om den där 68kg :inlove:
Under första vintern ( augusti -midsommar) med LCHF gick jag ner 15kg och nosade 70kg, men fick aldrig uppleva vikten under.
Vikten har landat vid 75kg och vinglat där ett tag.

Nu innan jul var jag ingen där 70,8 kg och sedan svullade jag totalt under julen, så nu börjar jag jaga
målet igen.

Det blir intressant att få läsa om din längd och vikt  och följa dig!

( fast jag kommer att inte vara närvarande här just nu över nyårs-helgen... bortrest från datorn)
Loggat
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.01.01 - 20:26:02 »

Tack för alla hejen!
Och tack för grattiset, ja han är rätt ny, 2½månad nu :)

Idalinda: ja, igenkänning på hög nivå! Hihi!

Min vikt i måndags (till mina 162cm) var 77,2kg. Idag 74,9. Tjiho! På fem dagar! Iofs så är väl 2 av dem vatten? Så då blir det en riktig viktnedgång på.. eh.. *räknar* .. 0,3kg? Kanske inte så mycket att hänga i taket. Men bättre än uppåt, som jag gått förut :D

Och jag känner mig väldigt stark som klarade av dag 3 med lchf på nyårsafton! Ni skulle bara veta hur mycket gott som serverades! Men jag smååt på kryddade mandlar och 86%choklad och ramlösa, så det gick faktiskt jättebra att stå emot allt sånt som jag annars hade nonstop-ätit! :D
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2011.01.01 - 23:06:04 »

Det är bara starkt att börja under mellandagarna! :thumbsup:
Loggat
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.01.02 - 12:08:52 »

74,8 idag.

Igår gjorde jag ischoklad. Jag behöver verkligen ha någonting på kvällen. Just igår kändes det som om jag inte blev mätt. Eller, ja, en stund var jag mätt och sedan blev jag hungrig igen. Kanske var det bara inbillning från kroppens sida, för jag åt ordentligt hela dagen.

Så igår efter barnens läggdags smälte jag ihop lite choklad och sånt till ischoklad, när jag undrade om man kunde hälla i lite grädde i slutet för att få lite mer mjölkchokladkänsla på ischokladen. Jag tog en liten mängd av originalischokladblandningen och hällde en liten skvätt grädde där i. Det funkade! Tog lite mer grädde och rörde snabbt ihop det med. Då insåg jag att det ju blev som mousse :) Utan ägg, då. Och det blev mer fett i den här moussen än i den vanliga. Fast man saknar ju äggprotein eftersom det ju inte är ägg. Så jag vet inte vilket som är nyttigast. Fett vs Protein. Jaja, man får väl kolla hur läget ligger på halterna under dagen som gått eller nåt.

Mitt ischokladmousserecept då:
50g 86%choklad, 40g cocosa, 20g saltat smör - micras tillsammans. Häll i grädde efter smak, kanske en tredjedel grädde och 2 tredjedelar ischokladsmet.
För mer moussekänsla, vispa grädden lätt först. Väldigt lätt. Annars blir det kornigt och klumpigt. Och den behövde inte stå i kylen, utan var ätvänlig med en gång *gillar*

Idag till frukost testade jag för första gången att göra kesoplättar. Det var ok. Bättre än de "pannkakor" som enligt de inne på KiF skulle smaka "precis som vanliga pannkakor". Kesoplättar kan det nog hända att jag gör igen! Men jag tycker att det blev för mycket äggsmak..

Ikväll blir det krispig ugnskyckling (eller vad receptet heter) och coleslaw enligt boken LCHF-husmanskost, mums! :)

Loggat

Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.01.03 - 21:47:16 »

74,8 idag igen. Så kul att det inte bara var en tillfällighet igår och att vågen knasade sig eller nåt ;)

Fast idag har varit en hemsk dag i övrigt. Ja, för mitt humör då. Själva dagen i sig har varit avslappnad, egentligen.
Började med att 2åringen var slö och klagade på ont i magen och en halvtimma senare verkade må illa (jag har kräkfobi), men det gick över och under resten av dagen var hon som vanligt igen :)
Min 5,5åring är i nån tonårsliknande fas och pendlar mellan otroligt kärleksfull och hyperilsk många gånger under hela dagen.
Minikillen ville bli buren näst hela tiden.
Uppepå detta har jag varit stört-trött.

I eftermiddags brakade jag ihop och orkade inte mer vardag. Fastän det bara är första dagen..
Tårar, uppgivenhet och en allmän oro i kroppen som jag inte kunde binda till något särskilt.

Kan detta vara en bieffekt under övergångsfasen? Strikt lchf i 5 dagar nu.
Eller är det helt enkelt så att det beror på att lillkillen är 2,5 månader och att det är normala mammahormoner som spökar?

Här sitter jag nu med en kopp kaffe med grädde. Gott och mjukt och varmt. Som ett täcke. Mm.. sova..

Förresten, note-to-self: ät mer fett!
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.01.03 - 22:10:29 »

En del blir deppiga om de äter väldigt lite kolhydrater. När jag började lowcarba åt jag nästan inga kolisar alls men kände inte av nåt sånt alls, blev bara dum i huvet men humröret var det inget fel på. Senare fick jag för mig att testa igen fast jag egentligen inte tror på det. Den gången blev jag låg. Håglös. Bara satt och glodde typ. Har även läst om folk som mått bra till en början och efter rätt lång tid börjat känna sig hängiga. Så man ska nog vara medveten om att den risken finns vid extremt lågt kolhydratintag om man känner sig onormalt deppig. Bättre att öka kolisarna och se om det höjer serotoninet än att börja knapra piller.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.01.04 - 11:30:29 »

74.7 idag. Humöret betydligt bättre. Har iofs sovit rätt bra inatt, så det kan ju bidra ;)

hemul: ja, jag har läst någonting om att de som har tendens till depression eller redan är deprimerad ska vara försiktig med att dra ner på kolhydraterna för mycket. Hörde nåt om en bok (??) eller läste någonstans om en titel som var ungefär "en potatis om dagen", om att en potatis på kvällen kan göra att man mår lite bättre. Men jag antar att man då ska äta den, och bara den, utan något fett till? Hm. Kanske kan vara värt att prova om det skulle bli värre i längden? Idag är det mycket bättre här i alla fall :D
Loggat

/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #11 skrivet: 2011.01.04 - 14:29:16 »

Sömn är otroligt viktigt och om du har tre barn, varav en är 2,5 månad, så gissar jag att det kanske inte blir 8 timmar sammanhängande per dygn?

Jag förstår att du gärna vill gå ner i vikt, men det kanske är ännu viktigare att hitta en balans som du mår bra av och inte går upp i vikt av. I alla fall till bebisen sover hela nätter.
Ammar du? Det händer mycket i kroppen efter en graviditet (du har ju gått igenom två tidigare, så det vet du ju), så kräv inte för mycket. Försök att slappna av och njut tillvaron med bebisen och barnen.

Och för att inte det ska bli alltför drastisk tillbakagång, så kanske då en potatis till middagen eller en frukt som mellis.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.01.04 - 14:56:57 »

Potatis är en missförstådd grönsak.  :lol:

Jag menar allvar. Dels innehåller den bara stärkelse, den minst skadliga kolhydraten (glukos). Inte innehåller den så mycket kolhydrater som man kan tro heller. Man äter ju liksom inte en hel påse... Dels innehåller den otroligt många olika vitaminer och mineraler även om i ganska små mängder. Vad jag läst är potatisen ensam om att ha det här breda spektrat av näringsämnen. Jag tror att det gör att den är ganska i nyttig i vad som ändå är en begränsad kost. På samma sätt som irländarna kunde överleva hela vintern på stort sett enbart potatis förr utan akuta brister. När de fick in potatispest inträffande den stora potatissvälten och folk dog som flugor. :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2011.01.04 - 15:13:03 »

Jag håller med att just nu är det viktigast att hitta en nivå där livet fungerar.
Men tröttheten och deppigheten kan mycket väl bero på " bara" dålig nattsömn också.
Fundera och känn efter.

Annars går vi viktmässigt just nu nästan hand i hand.
Jag viktar lite över 75kg just nu.
Loggat
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.01.05 - 11:55:46 »

74,2 idag! Fast vågen stod på ett annat ställe, så det kan hända att den har lite knasinställning *hoppas inte*

Igår var första kvällen på eeeevigheter då jag inte var sugen på att äta någonting mellan middag och läggdags! Det tar sig! Yesss!

Tack för era råd och förslag om att ta det lite lugnt med nedtrappningen. Och sömn är en lyx jag inte haft på ett tag, nej. Men man vänjer ju sig och man klarar ju sig utmärkt sålänge man får 4-5timmar i sträck i alla fall :) (och det får jag för det mesta)

Humöret och tålamodet och allt sånt där har inte varit så illa som det var häromdagen. Så jag antar att det vartillfälligt och ett resultat av en blandning av det mesta ;)
Loggat

Sidor: [1] 2 3 ... 9   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544