Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.24 - 06:14:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kaloribanta fast tvärtom!  (läst 33404 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2010.10.31 - 16:55:58 »

Nej. Det är så himla synd att det blivit så här också. Jag tänkter ibland på vad vi hade kunnat åstadkomma med en mer öppen inställning. Vi kunde, ledda och vägledda av vära kära doktorer, genomfört ett stort kostexperiment som hade kostat i princip noll och ingenting. Tror nog ganska många av oss hade ställt upp på det. Det hade väl funkat lika bra/dåligt som mer officiella studier där folk delas in i olika grupper och får instruktioner om hur de ska äta. Blodprover kunde man ju ha tagit hos distriktsläkarn och skickat in till "ledningen". Det hade varit något det! Men det viktigaste verkar vara att vidmakthålla och beskydda de teser som Skaldeman slog fast. Måste vara jobbigt för doc. Har svårt att tro att han verkligen skulle tro på allt trams som folk håller på med.

Det absolut löjligaste i min mening är att om man konsumerar mycket grädde så kan viktminskningen stoppa upp - p.g.a. kaseinet. Det är gissningsvis 1 g kassain, 3 g kolhydrater och 40 g fett i 1 dl grädde. Det är 1 g protein som stoppar upp, eventuellt 3 g kolhydrater, men aldrig i livet att det är 40 g fett = 360 kcal.  :laugh:
Det må vara att kasein är mer insulinhöjande än annat protein, men hallå! Precis som med GI spelar så klart mängderna roll. Om man äter 150 g kött med runt 30 g protein och sås på 1 dl grädde, så orsakar så klart de 30 grammen köttprotein större insulinutsöndring än det ynka grammet kasein i grädden trots att det senare  har högre insulinindex.  :clubhead:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
thehobbit
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 57


« Svara #31 skrivet: 2010.11.01 - 09:11:09 »

Ja trist med sån likriktig inställning till allt. Man får inte gå utanför ramarna och gör man det får man någon vetenskaplig studie uppkörd under näsan som visar hur det är på riktigt.
Det känns som om man inte ens kan äta en morot utan att ha någon forskning som stödjer att det är ok, att den enskilda personen verkar må bra spelar mindre roll  :bang_head:

Det finns ingen nyfikenhet kvar, ingen som vill se att man kanske kan må bra trots att man äter lite annorlunda.
Jag tror man målar in sig i ett hörn med en sån aggressiv inställning.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2010.11.01 - 15:13:07 »

Precis. Hur folk mår är oväsentligt. Det viktiga är att det gör det med rättrogen LCHF.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #33 skrivet: 2010.11.01 - 20:27:41 »

Vad då? Det var ju jag som skrev det du citerar.  :lol:

 :max-shock: Har du direktkontakt med min papperskorg?  :smack:

Jag trodde jag hade skrotet det, men ok, det VAR en körig fredag. :w00t:

Nu kan vi lägge lite till i profilen: disträ  :laugh:
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2010.11.01 - 20:43:05 »

Du hade kastat bort ett liknande inlägg, tror jag.

Vad var det du ville säga då? Jag fattade faktiskt ingenting. :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #35 skrivet: 2010.11.01 - 21:16:44 »

Det jag egentlig ville ha skrivit, men inte han, var, att jag tyckar att inlägget på KIF är riktigt dårligt
En avskrift av Michel Blombergs tokigheter.

Det är inte seriöst, att efter 7-8 mdr gå ut och försöka advare folk, som har ätit LCHF i mange år, när man inte har mera på fötterne.
Det handlar ju inte om att debattera olika former av LCHF. Snarere om att advara för kommande katastrofer.

Jag tyckar det ville vara mycket mera intressant om någon, som virkelig viste vad de pratade om, kom med ett inlägg, som kunne provocera.

Vi funkar olika. Det som är bra för en, behövar som bekant inte vara bra för en annan och vice versa.
DET hade varit något att debattera. :clapping:
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2010.11.01 - 21:41:12 »

Jag håller med om att Michel verkar lite, eh, överspänd. Hans självdiagnoser ska man nog ta för vad de är. Dessutom, som någon påpekade, så toktränar han ju. Det räcker väl det, för att bränna ut sig på olika sätt. Svängningar mellan olika extremkoster är nog också en stor påfrestning på kroppen.

Men det är ju inte bara han. Helt normala människor har också råkat ut för bakslag.

Jag tycker ämnet är intressant och borde diskuteras. Men inget går ju att diskutera för googleprofessorerna *vet* ju precis hur allting är redan. Det vore klädsamt om fler människor använde uttryck som "jag tror", "jag tycker", "jag undrar om...", men det bär väl emot när man vet allt.  :whistle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #37 skrivet: 2010.11.01 - 22:17:09 »

Jag har kikat på det här inlägget på KIF, och tycker mig se ett visst religiöst nit hos användarna där. Något som är högst beklagligt, då en människa faktiskt går ut och berättar att hon inte har mått helt friskt av den här kosten. Det var inga påhopp på LCHF som sådant hos trådskaparen, efter vad jag uppfattade det som. Det var bara en fundering om hur det också kunde vara, samt lite länkar till sådana som hade mått samma.
Och direkt var flocken där och slet villebrådet i bitar...

Tack alla som är med på det här forumet! :inlove:  :inlove:  :inlove: Här får man prata ur olika synvinklar. Något som är väldigt skönt och befriande!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #38 skrivet: 2010.11.01 - 22:19:12 »



Men det är ju inte bara han. Helt normala människor har också råkat ut för bakslag.

Jag tycker ämnet är intressant borde diskuteras. Men inget går ju att diskutera för googleprofessorerna *vet* ju precis hur allting är redan. Det vore klädsamt om fler människor använde uttryck som "jag tror", "jag tycker", "jag undrar om...", men det bär väl emot när man vet allt.  :whistle:


Det där är vi ju fullkommlig eniga i, som du vet.
Jag tyckar bara, att KIF exemplet, denna gång, var dårligt valgt.
 :whistle:

Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2010.11.01 - 22:26:14 »

Tack alla som är med på det här forumet! :inlove:  :inlove:  :inlove: Här får man prata ur olika synvinklar. Något som är väldigt skönt och befriande!

Vassego!  :flowers:  :lol:

Ja, att diskutera den här typen av saker "offentligt", det går ju inte. Jag har slutat att försöka. Bara man öppnar käften så hugger vargarna efter strupen, alternativt blir nån som är "väldigt kolhydratkänslig" eller gravt sockerberoende djupt sårad för att man ens tar upp ämnet om vad som är en optimal kolhydratnivå.

På Litsfeldts gamla forum fanns det flera som annaw. Det är sjukt att sådant bara ignoreras. De försökte och försökte och till slut gav de upp och gick väl med i viktväktarna eller nåt. Jag minns en tjej men inte vad hon hette. När jag försökte säga att hon kanske skulle må bättre av lite mer kolhydrater, annat än sallad och sånt, och att hon ändå kunde lowcarba, så lyssnade hon inte. Hon var väl för indoktrinerad med att det måste vara precis efter listan för att gillas. När det hade räckt med lite potäter... :shake_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2010.11.01 - 22:27:25 »

Det där är vi ju fullkommlig eniga i, som du vet.
Jag tyckar bara, att KIF exemplet, denna gång, var dårligt valgt.
 :whistle:

Jo, det tycker kanske jag också. Men Matt Stone nämndes ju också och diskussionerna på hans blog. Det är väl därifrån Michel fått "sina" teorier för övrigt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #41 skrivet: 2010.11.01 - 22:36:54 »

 :worshippy: :inlove:
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2010.11.02 - 00:46:02 »

Något som jag också tycker skiljer detta forum från andra är dessa underbara smileysar!  :inlove: ... de gör ju att man kan få fram känslor och åsikter på ett mer nyanseratt sätt... och få follk att förstå när man är ironisk och liknande... något som kan vara jättesvårt på andra forum.  ... sen alla underbara toleranta och smått tokiga människor som hänger här gör ju helt klart sitt till!  :flirting:  :crazy: :flowers:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2010.11.02 - 17:44:28 »

Jag kunde inte låta bli, det är ju lite hätskt där ibland. Tyckte lite synd om trådstartaren som ensam fick stå emot allt.
Allt över- och misstolkas så fort minsta kritik kommer, ingen sund inställning tycker jag.

Inte då!   :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #44 skrivet: 2010.11.02 - 19:21:17 »


Var det meningen att man skulle få upp den där eviga "ett fel har inträffat blablabla...."sidan?  :whink:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 2 [3] 4 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544