Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 10:36:05 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kaloribanta fast tvärtom!  (läst 32892 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #15 skrivet: 2010.10.29 - 14:29:14 »

Man får väl läsa all forskning separat och försöka bilda sig en uppfattning om enskilda studier... inte allt är som mättat-fett-fusk-studien  :whink:

Jag skojar med dig  :flirting:
Men jag får erkänna, att jag inte har mycket respekt för Ancel Keys.  :nonono:
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
thehobbit
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 57


« Svara #16 skrivet: 2010.10.29 - 15:11:08 »

Jag har ju inte vägt mig på läääääänge, men av kläderna att döma har jag gått upp lite runt magen.
Byxorna är lite tajta, svårt att knäppa knappen vissa dagar  :redface:

Men det ska tydligen vara ett gott tecken, då är kroppen på väg att återhämta sig, man lägger på sig fett, sedan muskler för att sist släppa på fettet igen.
Första 2-3 veckorna var magen i uppror av all stärkelse men nu är den hur lugn som helst igen  :smile:
Jag var också väldigt trött med men nu verkar kroppen ha vilat ikapp. Annars har jag inte märkt så mycket, trodde jag skulle bli smällfet av all potatis jag trycker i mig, men att bara öka några cm runt magen känns inte jobbigt.

Vet ej vilka som kan gynnas bäst, Matt Stone som har bloggen 180degree health har ju inget forum el så, lite svårt att få grepp om hur många anhängare han har. Jag har läst lite kommentarer på hans blogg och där finns det en skara entusiastiska personer som har kommit olika långt i processen.

En till low-carbare som skiftat;
http://www.carnivorehealth.com/main/2010/7/14/i-used-to-think-matt-stone-was-a-douche-i-was-wrong.html

Finns mycket att läsa om man börjar grotta i detta. :confused3:

Ena, ingen fara. Klart man blir lite skeptisk efter sådana grova klavertramp som Keys gjort.
Det finns flera andra som gjort liknande studier men hittar ingen just nu... Kan länka sen när jag hittar
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2010.10.29 - 15:16:12 »

Jag läste igenom vad Michel säger om LCHF här http://michelblomgren.blogspot.com/2010/10/reaktiv-hypoglykemi-del-4-lchf.html . Det stämmer faktiskt väl med vad de lågkolhydratförespråkare som varnar för att gå för lågt på kolhydraterna säger, speciellt Schwarzbein men även Kwasniewski även om han är mycket snålare med förklaringar, säger mest "gör det inte, it's a mistake".

Schwartsbein är väldigt tydlig med att går man för lågt får man ett överkott av katabola hormoner, nåt som kortsiktigt får en att må super, men på sikt är nedbrytande, får den biologiska klockan att ticka fortare. Även Stefanson konstaterade ju att eskimåerna åldrades fort och inte levde så länge, trots att de var mycket friska. Han drog samma slutsats som Schwarzbein även om han inte kunde mäta hormonnivåerna som hon gjort, utan för honom var det ett antagande.

"The danger is that you may reason from this good health to a great longevity. But meat eaters do not appear to live long. So far as we can tell, the Eskimos, before the white men upset their physiological as well as their economic balance, lived on the average at least ten years less than we. Now their lives average still shorter; but that is partly from communicated diseases.

It has been said in a previous article that I found the exclusive meat diet in New York to be stimulating - I felt energetic and optimistic both winter and summer. Perhaps it may be considered that meat is, overall, a stimulating diet, in the sense that metabolic processes are speeded up. You are then living at a faster rate, which means you would grow up rapidly and get old soon. This is perhaps confirmed by that early maturing of Eskimo women which I have heretofore supposed to be mainly due to their almost complete protection from chill - they live in warm dwellings and dress warmly so that the body is seldom under stress to maintain by physiological processes a temperature balance. It may be that meat as a speeder-up of metabolism explains in part both that Eskimo women are sometimes grandmothers before the age of twenty-three, and that they usually seem as old at sixty as our women do at eighty."


Så jag köper den biten, det har jag gjort länge. Men jag hoppas att de jag litat på tidigare har rätt, att det bara gäller vid en extrem lågkolhydratdiet.

Tyvärr är ju diskussionen inom LCHF så fastlåst att sånt här aldig har gått att diskutera. Tar nån upp något liknande så möts det inte av nyfikenhet utan av tvärsäkra sågningar från första kommentaren. Trist och beklagligt är vad det är.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2010.10.29 - 15:21:58 »

Jag har ju inte vägt mig på läääääänge, men av kläderna att döma har jag gått upp lite runt magen.
Av Michels kurvor att döma har han gjort sammalunda.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2010.10.29 - 18:17:03 »

Tyvärr är ju diskussionen inom LCHF så fastlåst att sånt här aldig har gått att diskutera. Tar nån upp något liknande så möts det inte av nyfikenhet utan av tvärsäkra sågningar från första kommentaren. Trist och beklagligt är vad det är.

Jaha, titta vad jag hittade. Det var ju som på beställning.  :whistle: :tongue:
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=f1cefb9c-84ff-4166-9ca4-27e9dd5986b7&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #20 skrivet: 2010.10.29 - 19:19:26 »

Tyvärr är ju diskussionen inom LCHF så fastlåst att sånt här aldig har gått att diskutera. Tar nån upp något liknande så möts det inte av nyfikenhet utan av tvärsäkra sågningar från första kommentaren. Trist och beklagligt är vad det är.

Jaha, titta vad jag hittade. Det var ju som på beställning.  :whistle: :tongue:
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=f1cefb9c-84ff-4166-9ca4-27e9dd5986b7&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Läs vad hemul skrivar igen!  Det du henvisar till är väl inget som har med det att göre.
Du kan bätre, tror jag. :nod-yes:
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2010.10.29 - 19:36:40 »

Vad då? Det var ju jag som skrev det du citerar.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
thehobbit
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 57


« Svara #22 skrivet: 2010.10.29 - 21:31:41 »

Haha klocksäker länk till KIF, det är ju precis därför jag startade tråden här i stället.
Mycket trevligare forum där man faktiskt får tänka lite olika och göra som man vill  :inlove:

Jag har läst lite om Schwartsbein, mycket intressant!!!
Även Atkins var väl skeptisk till allt för lång tid med VLC.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2010.10.29 - 22:00:46 »

Jag blev väldigt besviken på Svartbens böcker dock. Inget större fel på dem, men hon förenklar för mycket, för att läsarens ska hänga med antar jag. Jag köpte tvåan också för det utlovades att man skulle få lära sig mer just om hormoner och sånt där. Den börjar med att hon deklarerar att för enkelhets skulle så gör hon ingen skillnad på adrenalin, glukagon och noadrenalin utan kallar alla tre för adrenalin. Häpp!  :clubhead:

De är även lite tjatiga, men låååånga och många patientbeskrivningar, lite amerikanskt pladdrigt så där, mycket upprepningar i kommentarerna till patientfallen. Det var alltså inte de faktaladdade böcker jag hoppats på riktigt. Man vill ju inte ha bara tesen, utan även förklaringen till den.  :angrywife:


Jo, det med Atkins stämmer nog. Har inte läst honom, men det är vad jag hört.

Har du läst Bernstein eller vet du hur mycket kolisar han rekommenderar? Jag tror inte det är så många som förordar nolltolernas egentligen. Det vore intressant att veta skälen till att de INTE gör det. Jag har mina misstankar.

Just ja, Kwasiewski ger ju som sagt ingen detaljerad förklaring, men han säger något i stil med att glukoneogenes är ineffektivt och krävande för kroppen. Låter ju i linje med vad Micaw försöker säga där på KiF. Därför ska man äta minst så mycket kroppen behöver. Det blir minst 50 g (enl. K.), beror sedan på kroppslängd och hur mycket protein man äter.

Jag är nog lowcarbare för livet, men exakt på vilken nivå jag kommer att ligga i framtiden, det vet jag inte. Det lär inte bli mindre kolisar än jag äter nu i varje fall.   :lick:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2010.10.29 - 22:10:21 »

Å jävlar! Har du betalat för att få ha en ava där? 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
thehobbit
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 57


« Svara #25 skrivet: 2010.10.29 - 22:13:43 »

Vad tråkigt med böckerna, inget kul när man blir dumförklarad som läsare bara för att det är kommersiella böcker och inte faktalitteratur.
Jag kanske inte är så jättepåläst men läser hellre två gånger innan jag fattar, än inte alls.

Skulle ha vart skoj annars att läsa mer hennes idéer
Loggat
thehobbit
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 57


« Svara #26 skrivet: 2010.10.29 - 22:17:20 »

Citat
Å jävlar! Har du betalat för att få ha en ava där? 

På KIF???
Nä, ska man göra det :shock:
Den har jag haft länge, kanske slipper betala när man inte är så aktiv  :whistle:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2010.10.29 - 22:26:40 »

Böckerna är inte helt kass. Det finns nog en del i dem. Det var några år sedan jag läste dem nu. Det var mest att jag blev besviken för att jag väntat mig något annat.

Jag minns nog fel. Man ska betala för att få en större ava va? Typ stor som ett frimärke blir den då.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2010.10.30 - 22:11:31 »

Ni rörde om ordentligt i bålgetingboet. Nu är de självgående och de surrar ilsket.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
thehobbit
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 57


« Svara #29 skrivet: 2010.10.31 - 14:47:59 »

Jag kunde inte låta bli, det är ju lite hätskt där ibland. Tyckte lite synd om trådstartaren som ensam fick stå emot allt.
Allt över- och misstolkas så fort minsta kritik kommer, ingen sund inställning tycker jag.
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 4 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544