Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 04:34:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: mängder av tomater ute  (läst 37387 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #15 skrivet: 2011.08.18 - 12:58:07 »

Våra tomater är gröna  :worried: Tror inte jag kan få dem att rodna  :sad: Klippte av blommorna som inte blivit tomater än för att plantan ska kunna koncentrera sig på de tomater som faktiskt  hänger där, vet inte om det hjälper. Den som lever får se...

Trodde tomater var ettåriga  :shy: Kan man övervintra dem i matkällaren tro? lr behöver de vatten och ljus  över vintern? Klart vatten behöver de nog  :clubhead:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2011.08.19 - 06:56:44 »

våra tomater är i alla färger de!  :flirting: de mognar allt eftersom och plantorna blommar fortfarande också... så det kan bli en del om de bara fortsätter  :thumbsup: .. vidare så har vi minst 3 meloner på tillväxt!!  :thumbsup: och plantan blommar som attan fortfarande och vi är där och Pincerar hela tiden.. så det kan nog bli fler  :nod-yes: men de som redan finns där växer så det knakar!  :max-shock: den största är snart knytnävsstor... och har väll vuxigt i en vecka knappt... så det bådar gott ännu så länge  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #17 skrivet: 2011.08.19 - 11:02:37 »

Härligt! Ni har också balkong va?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #18 skrivet: 2011.08.19 - 12:14:01 »

Våra är också gröna.  :confused3: Men blommar fortfarande. Borde jag knipsa bort blommorna?

Min förhoppning är att jag ska kunna ta in dem i vardagsrummet så får de mogna färdigt där. Tror ni det kan fungera? Det är kanske dags, för värmen ser ju inte ut att komma tillbaka. Hur känsliga är de för kalla nätter?  :confused3:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #19 skrivet: 2011.08.19 - 12:16:52 »

Vet inte om det är rätt att knipsa av blommorna, man ska väl tjuva tomater? Lr heter det stjäla? Menar så som man gör på äppelträd iaf. Tänkte att om jag tar bort blommorna så kan den koncentrera växtkraften på de omogna tomaterna. Vi har inte heller speciellt varmt här. Idag är det 15 grader och ösregn 
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #20 skrivet: 2011.08.19 - 18:15:41 »

Det är helt i sin ordning att klippa toppar av tomatplantan.

jag skulle inte flytta tomatplantan till källaren... den skulle behöva extrabelysning i så fall och jag vet
inte om det är värd besväret.
Men vardagsrummet vid ett fönster kanska kan fungera.

Tomaten blir superful under vintern så det är knappast någon som försöker övervintringen.

Jag har mina utetomater ute än, och oroar inte för deras mående än.
Däremot ser jag att vissa av mina innetomatplantor börjar sina, och  då tänker jag börja flytta uteplantor till växthusvärmen.
Vi skördar fram till jul, om vädret är milt, i växthuset.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #21 skrivet: 2011.08.19 - 21:17:45 »

Jag är inte alls avundsjuk på ditt växthus. Inte alls! Nehej då!  :nonono: :nod-yes: :bang_head: :shake_head:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2011.08.20 - 03:25:48 »

Härligt! Ni har också balkong va?

 :nod-yes: yupp. inglasad sådan  :lol: så den blir lite som ett växthus på andra våningen  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #23 skrivet: 2011.08.22 - 09:08:21 »

Härligt! Vi har ett litet balkongväxthus, men andra året efter att vi köpte det (eller jag fick det i present rättare sagt) så har vi fortfarande inte fått upp det   :blink: :sad:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2011.08.27 - 05:37:49 »

 :lmao: ja sånt händer ibland! ... inte alltid man hinner med allt man ville göra inte  :flirting: kanske att det kommer upp nästa vår?  :flirting: :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #25 skrivet: 2011.08.27 - 16:28:02 »

Stefan Sundström gästade sista sommar Meny o P1 och pratade om någon bok som han läst. Den handlade just om att man kunde bli självförsörjande på 500 kvm tror jag det var men då skulle man ha höns också har jag för mig. Finns att lyssna på sr/pod
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #26 skrivet: 2011.08.27 - 18:50:28 »

Självförsörjande på 500kvm, det tål att fundera på.
Det vore intressant att höra mer om det hela.
Om man levde på grönsaker och ägg, menade han så?
Att den ytan skulle räcka för att odla grönsaker åt en människa och några höns.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #27 skrivet: 2011.08.28 - 11:10:49 »

Du får lyssna på programmet, han kommer mot slutet och höra vad det var för bok han läst. Han förklarade inte närmare.
Loggat

Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #28 skrivet: 2011.09.01 - 21:50:42 »

Måste få "skryta" lite, vi har kunnat skörda en tomat!  :yay:  :laugh:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2011.09.01 - 21:59:28 »

 :laugh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544