Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 12:05:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 107 108 [109] 110 111 ... 463   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stora hemulraset  (läst 1797194 gånger)
0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1620 skrivet: 2011.08.08 - 16:39:43 »

Jo, det var roligt att se det så där. Har ju en massa kläder som är för stora men som jag använder ändå, men det syns inte så där tydligt på joggingbrallor och storskjortor liksom.   :loony:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1621 skrivet: 2011.08.08 - 17:54:24 »

Men det är ju jätte häftigt! Och visst tror jag du kan ha minskat närmre 40 cm. Du promenerar ju mycket mera nu. Och det gör ju skillnad för musklerna runt maggen.  :nod-yes:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1622 skrivet: 2011.08.08 - 21:54:35 »

SÅ mycket är 40 cm inte i omkrets. jag menar inte att det inte är en bedrift men att tappa 40 cm i är ju mycket möjligt.!! ju större omkrets ju "mindre" det syns vad som tas bort. Eller hur man nu säger det. jag är trött av en tröttsam dag så jag tänker inte helt klart :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1623 skrivet: 2011.08.09 - 07:45:43 »

25 cm låter mycket mer rimligt tycker jag. Jag tror jag har losat närmare 10 nummer i klädstorlek. Kan det stämma? Men elefantstorlekarna kanske inte följder samma mall som de mer normala.

5 storlekar menade jag, jag tänkte i "siffror". Varför är storlekar så konstiga förresten, bara varannat nummer liksom? 36-38-40. Vad hände med 37 och 39? :goggle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1624 skrivet: 2011.08.09 - 09:42:34 »

Man brukar påstå att 1 kg=1cm.

Hm. Hittade en uppgift om att en klädstorlek är 5 kg och här är en mått och storlekstabell.
http://www.butiksdatabasen.se/maattabeller_foer_skor_och_klaeder.asp

Verkar som det skiljer 4 cm i midjan för mindre storlekar och 6 cm för större. Då stämmer ju allt ganska bra!

-25 kg =>
(25/5)*5=5 storlekar (stämmer)
5*6=30 cm (är i varje fall i rätt storleksordning)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1625 skrivet: 2011.08.09 - 09:50:41 »

5 storlekar menade jag, jag tänkte i "siffror". Varför är storlekar så konstiga förresten, bara varannat nummer liksom? 36-38-40. Vad hände med 37 och 39? :goggle:

Det undrar jag också. En storlek 39 hade suttit fint ibland. 38 för tight, 40 för stort.  :smack:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1626 skrivet: 2011.08.09 - 10:00:56 »

för att det annars finns för mycket klädstorlekar  :)
vid mönsteranpassning är en storlek mindre eller mer per mönsterdel ungevär 1 cm mer på båda sidor. t.ex en tröja, fram och bakdelen är alltså ca 4-5 cm mer i omkrets. Ska man ha fler storlekar blir det så litet skillnad mellan ena och andra storleken på mönstren att det inte lönar sig att göra det.



Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1627 skrivet: 2011.08.09 - 10:02:37 »

Tack för förklaringen! :smooch:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1628 skrivet: 2011.08.09 - 10:06:25 »

 :inlove: så litet så. Jag syr egna kläder, t.om. egna bh:sar när jag känner för det. vid bhsar gäller det verkligen om bara några mm på mönsterdelarna mellan storlekarna men där finns ju många fler storlekar... 
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1629 skrivet: 2011.08.09 - 10:51:06 »

Oh wow!  :worshippy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1630 skrivet: 2011.08.09 - 13:37:28 »

Håller med, wow  :worshippy: Vill också kunna sy kläder. Men jag orkar aldrig ta reda på vilken storlek jag ska sy efter. En poäng med att sy själv är ju att man får bättre passform men jag brukar alltid få köpa någon storlek större så att brösten ska få plats, och antar att det blir detsamma med färdiga mönster och kan inte "passa om" eller vad det kallas. Lät det där förvirrat?  :hm-hm:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1631 skrivet: 2011.08.09 - 14:50:17 »

Nej det låter inte förvirrat. Men det är enklare att anpassa färdiga mönster litet efter större bröst eller mindre bröst eller mer höft eller vad man nu kan hitta på, än att köpa kläder och anpassa dom efteråt. oftast då. Byxor måste jag alltid anpassa i linningen eftersom linningen är för stor men höfterna bredare så jag måste sy veck bak så att den sitter kvar. (köpta alltså) Till större byst finns en del anpassningar!
Sy kläder är mindre svårt än man tror, det är som ett pussel :)

Storleken man ska sy efter mäter man själv. På mönstret. Då hittar man bästa storleken!. Litet bök i början kanske men det kan det vara värt för att få kläder som är snygga på ens kropp!
Loggat



kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1632 skrivet: 2011.08.09 - 15:16:47 »

 :worshippy: :worshippy: :worshippy: Du bor på fel ställe!!  :glare: flytta genast hit så jag kan köpa kläder av dig!!!  :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1633 skrivet: 2011.08.09 - 15:29:12 »

Nej Mynlen ska flytta hit, så jag kan köpa kläder!!!  :lick:  :lol1:

De mönster jag har tittat på på nätet köper man mönster för en storlek, alltså måste jag ju veta vilken storlek jag ska ha innan jag beställer. Just nu när jag är i storlek stor, vet inte ens vilken storlek jag har för har inte köpt kläder på ett tag, så tycker jag inte att några kläder sitter fint längre.  :shake_head: När jag köpte symaskin skulle jag tvunget ha en gammal grön husqvarna automatica så vet inte ens om jag kan sy kläder med den. Fattas en del pressarfötter och nålar till den. Tror jag kan sy rak- och sicksacksöm med den ungefär haha. Har inte ens använt den  :blush:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1634 skrivet: 2011.08.09 - 15:53:22 »

Den är jättebra säger fjällmor.
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,2472.0.html

En gång sydda jag en skjorta, bara för att bevisa att jag kunde. Det var massor med detaljer på den, såna där grejer för att hålla upp ärmarna, som på militärskjortor, och jag vet inte vad. Jag klarat. Men nu när jag köpte ny maskin och skulle sy lite småsaker bara så funkade ingenting. Jag såg inte, kände mig fumlig och tyckte det var svårt att styra farten...  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 107 108 [109] 110 111 ... 463   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544