Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 09:59:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 28 29 [30] 31 32 ... 463   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stora hemulraset  (läst 1797149 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #435 skrivet: 2010.10.01 - 10:14:27 »

Du, någon skilnad mellan juli och september måste finnas.
Rörde du mer dig under sommaren ( trappor upp och ner ) till stan, något ?
Har du ändrat något på kosten ?kanske passar fläsk bättre för din kropp än fisk ,
eller tvärtom ?
Blaskar du i dig mer fett på något sätt just nu ?
Skulle lite mer gröna saker göra nytta ändå ( mättnad med mindre kalorier) ?

NåGON förklaring måste vi ju hitta!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #436 skrivet: 2010.10.01 - 10:34:11 »

Nej. Förklaringen är väl att ämnesomsättningen anpassar sig. Samma sak händer ju om jag svullar. Går upp några kilo men sen stannar det där (i princip).
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #437 skrivet: 2010.10.01 - 10:47:07 »

Men då måste vi hitta något sätt som kickstartar din förbränning igen.  :glare:

Att bygga muskler kan vara en väg. Särskillt om man bygger de stora musklerna. Rumpa och lår. De drar mer energi än tex armar. Jag menar inte att du ska gå till gymmet och trängas med boddybyggare. Men styrkepass en kvart om dagen är inte särskillt jobbigt, och kan göra underverk på några veckor. 

Apropå boxning.... Jag köpte Paulo Robertos bok, "Träna en kvart om dagen". Och för mig var den en räddning ur en negativ spiral med massa låsningar i ryggen. Dessutom blev jag slimmare, av bara farten.  :wave:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #438 skrivet: 2010.10.01 - 11:33:40 »

Jag har ju redan börjat med hantlar och går så mycket jag kan. Jag kan inte göra mer än jag orkar liksom och det kommer nog aldrig upp på en nivå där det påverkar fettförbränningen. Jag har varken  muskelvärk eller muskelsvaghet längre, men jag är ju inte normal heller. Gör jag för mycket får jag ont, skillnaden är att nu går det förhoppningsvis över till dan därpå. Förut blev jag sjuk i veckor. Men det är nog ändå inte bra att dagligen driva sig till punkten där man får värk och jag har märkt att musklerna skadas rätt lätt om jag blir för ivrig. Fast det blir normalt ont, som när jag var frisk, inte det där onda som gjorde att jag känner mig sjuk i hela kroppen, men det gör ju att aktiviteterna får ligga nere tills det är bra och det vinner jag nog ingenting på. Därför tar jag det lugnt och ökar promenader och aktiviteter vartefter det känns naturligt.

Det är mycket irriterande. Många av utsagorna i LCHF-evangeliet stämmer verkligen inte (på mig), men det här med att om man sänker kaloriintaget så sänks ämnesomsättningen verkar göra det. Jag fortsätter väl få se om det kommer igång igen. Annars får jag väl gå lite lägre på kalorierna. Risken med det är väl att det blir samma visa igen och sen när jag inte orkar längre så jäser jag som en vetebulle och är tillbaks på noll.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #439 skrivet: 2010.10.01 - 11:54:35 »

Aha...jag fattar frustrationen.  :sad: Min syster, med ansiktet, har liknande problematik. Hon lider av muskelsvaghet och blir totalt utslagen om hon anstränger sig för mycket.

Tänker högt......
Finns det kanske något annat man kan göra för att boosta förbränningen? Protein ska väl vara bra.... men det käkar du redan bra av har jag förstått.
Jag såg något om att man kan träna på fastande mage för att kroppen ska ta energin från kroppens lager och inte från maginnehållet. I ditt fall skulle det bli en promenad på morgonen i minst en halvtimme och när du kommit hem väntar du ytterligare en halvtimme innan du äter en bra frukost. Orkar du promenera så länge? Tar du stavar blir det extra skjuts, utan att du måste gå snabbt för den sakens skull. Kan det fungera?  :confused3:

Såg några tips till. Man ska äta lite och ofta. 5-6 ggr / dag. För att kroppen ska fatta att det inte är svälttider, utan den ska begripa att det kommer mat och att den ska våga släppa fett. Och så ska man starta dagen med ett rejält glas vatten. Det ska tydligen starta upp förbränningen för dagen.

Kaffe och te ska också ha förbrännande egenskaper. Men det gillar väl inte du. Och jag vill inte rekomendera någon att börja dricka kaffe..... Så stor skillnad tror jag inte att det gör.  Men stark mat ska vara bra också. Ju starkare desto mer förbrännande. Chilli, cayenne, ingefära och kanel..... Och så ska man småfrysa lite ibland. Typ, ta en sval dusch istället för en varm, efter träning. Personligen skulle jag inte välja den taktiken. Avskyr att frysa och brukar få huvudvärk av det. Kommer jag på något mer fyller jag på......  :bg:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #440 skrivet: 2010.10.01 - 13:11:57 »

Min syster, med ansiktet,

Har inte alla i er familj ansikten?  :huuh:

Nej, mornar har sin speciella problematik. Kan inte bara rusa iväg. Tar ett par timmar för kroppen att vakna. Och för övrigt ägnar jag mig ju inte åt den typen av träning. Har nog än av att försöka göra mer vardagssysslor per fot, som att inte ta bussen när jag ska till en affär som ligger lite långt bort och även att får andra saker gjorda som har fått stå tillbaks många år. Träning för träningen skull så att säga blir det inget över till, och det behövs väl inte heller bara man rör på sig. Det blir väl inte sämre för att man har ett  mål med promenaden. Mer än hantlar då, men det är ju en så bra grej. Bara köra igång när man får lust, men behöver inte göra allt i ett svep o.s.v. Men som sagt, jag kommer ändå inte upp i sån volym att jag tror jag går ner av det. Handlar väl mer om att få igång kroppen och få lite uthållighet muskulärt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #441 skrivet: 2010.10.01 - 15:20:10 »

 :lmao: Nä inte alltid. Ibland tappar någon ansiktet..... men just nu tror jag alla är intakta.  :tongue: Fast det är hon som har ont i sitt ansikte...hon skulle nog gäna slippa bära runt på det ibland.  :glare:

Jag försöker ju bara hjälpa till att hitta något som drar igång förbränningen på dig..... Läste att kaloriintag under 1200 / dag gör att kroppen går ner i svältförbränning. Så se till att hålla dig över det i iaf.  :whistle:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #442 skrivet: 2010.10.01 - 15:31:20 »

Ja visst ja! Nu minns jag.  :smack_head:


Jo, jag vet. Men det är som det är liksom. Nejdå, så lågt som 1200 kommer jag aldrig att gå. Jag är ju  glad att vara mycket friskare och att ha fått tillbaks lite livskvalité. Men äter jag FÖR lite så blir jag trött och orkeslös direkt och det riskerar jag inte. Fattar inte att en del kan gå på riktigt lågt energiintag och tycker de mår bra. Det har nog jag aldrig kunnat tror jag.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #443 skrivet: 2010.10.01 - 15:56:17 »

Tänkte precis föreslå en riktig fasta  :tongue: :flirting:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #444 skrivet: 2010.10.01 - 16:04:45 »

Jag funderade även idag om du skulle kunna dansa.
Nej, jag har inte blivit komplet galen, utan tänker att om du kan öka rörligheten något så
bränner kroppen ju kalorier för varje sak.

Min 18-åring verkar röra på sig hela tiden.
Han går gärna fram och tillbaks när han pratar.
När han sitter trampar han gärna med foten eller tårna eller darrar dom.
oftast sysslar han något med händerna när han berättar något. klappar lätt på någon stolpe,
fingerar med en penna.
Han är fullständigt normal för övrigt, men dessa ticks skrattar vi åt.
¨
Men om du skulle ha lite musik i örönen, eller tänka på att gå hemma lite gungande :banana: :dancing_chicken: :yeah:
Ha din egen show bara för dig själv , hela tiden  :rolleyes:
Lite lationo-style över hela livet.

Sedan har du gått ner 10 kg, så klart förbrukar du också någon prosent mindre, så om det hänger på kalorier
måste du kanske skära ner lite...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #445 skrivet: 2010.10.01 - 16:18:29 »

Jo, jag kunde också röra på mig obehindrat när jag var 18.  :tongue:

Nej, jag kan inte dansa. Upplysningsvis så är min längsta regelbundna promenad nästan exakt 2 1/2 km och det tar mig ungefär 40 minuter, vilopaus borträknad. Det klarade jag inte på regelbunden basis för ett år sedan. Så där har ni min status. Kunde jag göra mer skulle jag göra mer. Inte för att jag tycker motion är kul utan för att jag tycker om att göra saker. Så all ökad energi går till att göra riktiga saker hellre än nåt som är "bara" motion, om ni förstår hur jag menar. Det är liksom inte brist på intressen eller fantasi som gör att jag inte rör mig mer än jag gör. Jag börjar i varje fall komma upp i en nivå som är jämförbar med en vanlig människas som inte är så aktiv. Det är ett stort steg framåt bara det.

F.ö. har vanlig normalmotion aldrig givit något viktmässigt för mig. Jag har varit rätt mycket periodare i mitt liv. Ibland har jag varit väldigt fysiskt aktiv utan att träna och ibland inte. Inte har det gjort nån skillnad på någonting inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #446 skrivet: 2010.10.01 - 16:59:08 »

Vi bara försöker grava ALLT :inlove:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #447 skrivet: 2010.10.01 - 18:14:07 »

Va? Nu hängde jag inte med.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #448 skrivet: 2010.10.01 - 21:18:10 »

Va? Nu hängde jag inte med.

Jo jag fattar att du har testat allt och lite till vad som gäller proteiner, kalorier, kolhydrater, träning och icke-träning,
men ändå vill vi gräva fram och hjälpa dig i fall någon skulle hitta på något som du inte ha radan tänkt.
 :inlove:
Nu, är du med igen :nod-yes:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #449 skrivet: 2010.10.01 - 22:00:28 »

Jaha, gräva!  :lol: Jo, det är ju snällt, men när det gäller träning så är det liksom inte görligt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 28 29 [30] 31 32 ... 463   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544