Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.23 - 17:54:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 463   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stora hemulraset  (läst 1826556 gånger)
0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
skogsstjrna
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 269



« Svara #255 skrivet: 2010.09.04 - 10:23:38 »

Hejsan!
Nu har jag försökt att läsa mig ifatt, men jag har kanske inte riktigt fattat ändå.  :bang_head:
Det jag HAR fattat är att Hemul för första gången någonsin (?) skrivit en dagbok här. Tjoho!  :yay:

Men snacket om kalorier, var har det uppstått? Har ni nått någon slags insikt medan jag varit borta?

Detta citat var ett av de mer minnesvärda i denna tråd:
Citat
Jag tror aldrig jag blir klok på kalorier. Det är ju ett jättestort hopp mellan hur myckt man kan äta utan att gå upp och hur lite man måste äta för att gå ner. De här sista kilona skaffade jag mig när jag svullade fett förra hösten. Sen har jag ju ätit normalt, utan att gå ner ett dugg. Förra sommarn vägde jag några kilo mindre än jag gör just nu.

Om jag ska försöka sammanfatta hur du äter och tänker nu, har jag fattat rätt då:
Du äter relativt mycket fett, typ 70 %
Du äter "normalt" med protein
Du äter max 75 kolh per dag
Du har infört en kaloribegränsning på 2000 kalorier per dag

Tänker på mig själv:
Jag äter ingen frukost, dock 2-3 stora gräddkaffe på förmiddagen. De får väl räknas som frukost.
Jag äter gräddomelett på 2 ägg till lunch, ibland med någon grönsak i, typ 1/3 paprika eller ett par champinjoner, och ofta lite ost.
Sen blir det ytterligare någon gräddkaffe på eftermiddagen.
Till middag blir det lagad mat, t.ex. igår ryggbiff med stekt svamp, ugnsrostad paprika och grönsallad.
Det är en ganska representativ dag. Hur stämmer den med ditt tänk? Jag räknar inte mängder, men en normalstor biff, smörstekt.
Borde jag kanske begränsa antalet gräddkaffe för att se en större viktminskning?
(Menar inte att stjäla tråden, jag försöker bara förstå hur du tänker.  :wave:)
Loggat

Ha en fettrik dag!
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #256 skrivet: 2010.09.04 - 17:07:25 »

Men snacket om kalorier, var har det uppstått? Har ni nått någon slags insikt medan jag varit borta?

Du har visst inte läst på länge. Det där snacket om att kalorier inte spelar någon roll är borta sedan länge och man lyckas mer eller mindre elegant påskina att man aldrig menat så.  :glare:

För egen del insåg jag ju tidigt att det inte funkade för mig. Jag gick ju upp istället för ner (även om inte särkilt mycket med tanke på hur mycket jag åt). "Bantade" redan första sommarn med lowcarb (2006) och gick ner. Problemet var att jag blev ju så jäkla hungrig när jag började lowcarba. Låg i början på mellan 3 och 4000 kcal. Att då försöka hålla sig under 2000 var plågsamt jobbigt. Jag  bara satt och räknade timmarna tills jag skulle få äta nästa gång, så det sprack ju.

Den där våldsamma hungern gick ju över till slut även för mig och jag landade väl på vad jag ser som normalt matintag, uppskattningsvis mellan 2000 och 2500 kcal. Men jag fick problem med magen, något som verkar ha varit en elak bakterie, som gjorde att jag periodvis fick sitta på toa större delen av dan i 1 1/2 år. Nåja, kanske lite överdrivet, men vattendiarré var 20:e minut när det var som värst och när det bara var "lite" kanske 5-6 gånger på en dag. Detta gjorde att jag inte orkade tänka på vikten.

Det blev bra (ta i trä!) förra sommarn. Sen har det väl inte blivit att jag tagit tag i det förrän nu.

Citat
Om jag ska försöka sammanfatta hur du äter och tänker nu, har jag fattat rätt då:

Inte riktigt...

Citat
Du äter relativt mycket fett, typ 70 %

Korrekt. Och då får jag verkligen hålla igen!  :tongue:

Kodstycke:
Du äter "normalt" med protein

Ja, eller kanske äter jag lite mindre än som är vanligt. Vet inte. Har inte räknat ut nåt medel, men de flesta dagar blir det 60-70 g, ibland neråt 50 och ibland uppåt 80. Enstaka gånger, när jag svullar, blir det ju så klart betydligt mera.


Citat
Du äter max 75 kolh per dag

Nix. Det var en liten olycka som jag råkade visa upp. Jag äter fortfarande dr K, max 50. Har nog hela tiden legat på mellan 35 och 50. Numera ligger jag heller runt 50 än 35, för det spelar ingen som helst roll för vikten eller något annat och maten blir lite roligare. Efter att inte ha tålt laktos alls (inte ens grädde) under ett par år, så vill jag gärna ha en skvätt mjölk nu också, bara för att det är så gott, så det brukar det bli innan läggdags.


Citat
Du har infört en kaloribegränsning på 2000 kalorier per dag

Japp. Trodde inte att jag skulle gå ner på det, ivf inte så bra som jag gjort. Tänkte bara krympa magsäcken innan jag satt igång på riktigt. Men det visade sig räcka. Har inte räknat ut nåt medel här heller, men typiskt landar nog en dag på 1800 nånting, alltså mellan 1800 och 1899. En del dagar blir det neråt 1700 och svullardagar blir inte längre så mycket de heller, högst 2200 men oftare runt 2000.

Citat
Det är en ganska representativ dag. Hur stämmer den med ditt tänk? Jag räknar inte mängder, men en normalstor biff, smörstekt.

Ingen aning. Jag kan inte uppskatta mängder i huvudet. Jag äter inte mellanmål (kaffe med grädde). Äter 3 mål. Brukade säga 2 1/2 för kvällsmålet var mest en munsbit, men nu med bantingen har det blivit så att jag sparar ihop lite och får nåt gräddigt innan jag lägger mig. Det funkar bättre så, för ibland har jag svårt att somna och kan jag inte somna så äter jag (det brukar underlätta). Därför är det bra om jag är mätt ordentligt när jag lägger mig och det funkar också rent mentalt (funderar jag på att ta en bit för att somna lättare så tänker jag på grädden jag nyss slurpat i mig och inser att jag under inga omständigheter kan vara hungrig  :shy:). Det gör det också lättare att hålla igen lite under dagen om jag vet att jag får nåt riktigt gott som avlutning på dagen (just nu en gräddbakelse med bär och ett glas gräddmjölk). Skulle jag svulla iväg på dan, då blir det ingen bakelse. Så jag försöker anpassa det där kvällsmålet lite efter hur jag ätit tidigare under dagen.


Citat
Borde jag kanske begränsa antalet gräddkaffe för att se en större viktminskning?

Ingen aning. Jag skulle göra det, men det innebär ju inte att du bör göra likadant. Det är väl bara att lägga kalorierna där man uppskattar dem mest. Jag räknade inte förut, men jag tycker ju jag äter ganske fettsnålt nu, utom kvällsmålet, och ändå blir det 70E%! Min nuvarande frukost på lite kokt fet fisk och äggulor blir runt 70% utan tillsatt fett. Förr skulle jag ha tagit en jäkla stor smörklick till, nu tar jag bara en liten. Gräddsåsenas volym har minskats drastiskt o.s.v

Så summa summarum kan man nog säga att jag helt enkelt dragit ner på fettet. Men då åt jag nog också väldigt mycket fett förut, det kanske inte du gör.

Hur går det annars då? Går du ner eller har det stannat för dig också?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #257 skrivet: 2010.09.04 - 17:15:48 »

-8.9  :clapping:

Jag tror det har kommit igång igen.  :lol:

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Just nu: -8.9; totalt: -17.4; på lowcarb: -0.9
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #258 skrivet: 2010.09.04 - 18:58:49 »

Stjärna, igår var en rätt typisk dag, lite högt på proteinet bara. Jag kan ju lägga in siffrorna ifall du är intresserad. Hade jag ätit fetare kött till middag hade det inte blivit nån gräddsås, men nu kunde jag ju  kosta på mig det.

ON behöver du inte bry dig om. Det är ett sätt K räknar på. Likaså siffrorna inom parentes. Det är vegetabililiskt protein. Han anser att det är så undermåligt att man inte bör räkna med det, så det gör jag inte. Men jag tar med det i kaloriberäkningen, så klart.

Kodstycke:
Brunch
                     g     |  fett  |  prot  |   kh
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Kokosolja            10    |  10.00 |   0.00 |  0.00
Äggula               52    |  13.00 |   8.06 |  0.10
Pinklax, kokt        67.5  |  10.85 |  16.64 |  0.00

Summa
fett: 33.85g  protein: 24.70g (0)  kolhydrat: 0.10g  Kal: 403.85kcal
Energifördelning
fett: 75.44E%  protein: 24.46E% (0)  kolhydrater:  0.10E%
ON: 1 : 1.37 : 0




Middag
                     g     |  fett  |  prot  |   kh
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Smör                 18    |  14.40 |   0.11 |   0.07
Grädde               75    |  30.00 |   1.50 |   2.25
Mjölk (röd)          42    |   1.26 |   1.39 |   2.10
Vetemjöl              4    |   0.06 |   0.45 |   2.88
Potatis, färsk kokt  84    |   0.08 |   1.34 |  13.69
Oxfilé              188    |   8.27 |  38.73 |   0.00

Summa
fett: 54.07g  protein: 41.73g (1.79)  kolhydrat: 20.99g  Kal: 744.67kcal
Energifördelning
fett: 65.35E%  protein: 22.42E% (0.96)  kolhydrater:  11.27E%
ON: 1 : 1.30 : 0.50




Kvällsmat
                         g    |  fett  |  prot  |   kh
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Grädde                  99    |  39.60 |  1.98  |   2.97
Sponge Cace, portion   100    |  5.35  |  3.30  |   3.72
Vinbär, svarta          81    |  0.32  |  0.89  |   6.32
Mjölk (röd)            265    |  7.95  |  8.75  |  13.25

Summa
fett: 53.22g  protein: 13.53g (1.39)  kolhydrat: 26.26g  Kal: 643.70kcal
Energifördelning
fett: 74.41E%  protein: 8.41E% (0.86)  kolhydrater:  16.32E%
ON: 1 : 3.93 : 1.94



TOTAL
=================================================
Kalorier: 1792.22 kcal
Energifördelning (F/P/K): 70.88/17.85(0.71)/10.57 E%
Fett: 141.14 g
Protein: 79.96 g (3.18)
Kolhydrater: 47.35 g
ON: 1 : 1.77 : 0.59

Man lider inte direkt!  :biggrin1:


Just ja, där det står "portion", som på sockerkakan, betyder inte 100 100 gram utan 1 portion som jag räknat ut på förhand. Jag lurar skriptet så jag ska slippa göra om det.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #259 skrivet: 2010.09.04 - 22:43:33 »

-8.9  :clapping:

Jag tror det har kommit igång igen.  :lol:

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Just nu: -8.9; totalt: -17.4; på lowcarb: -0.9


minus 9kg snart!!!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #260 skrivet: 2010.09.04 - 22:46:47 »

Kanske redan i morgon.   :cheeky:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #261 skrivet: 2010.09.05 - 17:56:09 »

-9   

Ett helt kilo på lowcarb minsann!  :nod-yes:

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Just nu: -9.0; totalt: -17.5; på lowcarb: -1.0
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #262 skrivet: 2010.09.05 - 18:57:19 »

Grattis!   :clapping:
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #263 skrivet: 2010.09.05 - 19:33:24 »

 :flowers:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #264 skrivet: 2010.09.05 - 20:53:25 »

Här händer det grejer när man befunnit sig utom internet över helgen. Jättegrattis!
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #265 skrivet: 2010.09.05 - 21:34:54 »

Tack, tack!  :throw_flowers:

Jag köpte 3 vingummin idag för att fira. Utan att ens kolla om det var azofärger i.  :lol: De var inte alls äckelsliskiga heller, bara gooooda. :tasty:

Tänk va. Om det nu har speedat upp igen så kan det vara 10 kg redan om en vecka. Det trodde jag ALDRIG när jag startade.  :dancing_chicken:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #266 skrivet: 2010.09.05 - 23:05:54 »

Så glad jag är för din skull!!! :yay:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #267 skrivet: 2010.09.05 - 23:07:35 »

 :bearhug:

Jag ska jaga ifatt kwidell. :devil: Vi hade nästan samma maxvikt. Hon får passa sig för mig nu!   :kungfu:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #268 skrivet: 2010.09.05 - 23:23:58 »

 :lmao: :worshippy:

fortsätter du i den här takten springer du om mig

 :max-shock:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #269 skrivet: 2010.09.05 - 23:30:23 »

Jaha och sen när jag blivit riktigt smal ska jag cykla runt hela Sverige och har jag inte vunnit 50 lök i månaden än då så blir jag tvungen att bo och äta hos alla fetbobbor längs min väg, så ni kan börja bunkra upp med fläsk nu! :llama:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 463   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544