Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 14:37:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 463   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stora hemulraset  (läst 1797272 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #225 skrivet: 2010.09.01 - 12:47:28 »

Såg ett program på tv" där ingen kunde tro att någon kunde bo" hette det. Där levde de utan el o vatten inne,  levde på det de tillverkade och vad djur o jorden gav. Nu hade de lyxat till med en tvättmaskin men den fick drivas med hjälp av en cykel som ett av barnen fick trampa.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #226 skrivet: 2010.09.01 - 13:55:58 »

Oj, är inte det lite väl överdrivet. Min mormor hade en "tvättmaskin" som man fick stå och vicka en pinne fram och tillbaka. Sen hade hon en pannmur också som man eldade under. Kan tänka mig att man inte tvättade så ofta som vi gör nu.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #227 skrivet: 2010.09.01 - 15:38:28 »

Det där programmet är jätteroligt! Tyvärr missade jag det. Jag tror visst man kan leva utan el och vatten, bara man inte är ensam. Rätt kämpigt om man blir sjuk eller så, så man behöver nog vara flera. En stor härlig fettis-storfamilj!  :bearhug:

El är nog värst. Kanske man kan bygga ett eget elverk i bäcken på sikt.  :smile:



Dagens rapport:

- 8.4


Just nu: -8.4; totalt: -16.9; på lowcarb: -0.4
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #228 skrivet: 2010.09.01 - 17:26:07 »

Repris i morgon12.35 Svt1
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #229 skrivet: 2010.09.01 - 18:25:07 »

minus 400g alltså, september börjar bra :wave:

Om vi tänker drömkåken, är vatten jätteviktig fråga, allt annat går att lösa.
Vi var och tittade ett hus  (renoveringsobjekt rakt av ) med en stor (jättestor, typ 2-300kvm) lada
och ett litet uthus + 3000 kvm tomt.
Priset var något på 800 000, men nödvändiga renoveringar skulle kosta minst 400 000 kr.
Sedan fans det något misstänktsamt på utbyggnadena... småkryp som hade ätit sig genom vissa balkar och stomme...
svampaktigt .
så det var bara tack och hejdå för den kåken.
Dessutom fanns det åker runt hela tomten direkt. Det är intressanta saker dom spridet på åkrar nuförtiden,
så vi konstaterade att under senaste 20 åren har det säkert runnit det ena ,andra och tredje i vattenbrunnen,
sånt som vi vill inte dricka ...
 :mad_roll:

men vi lär oss hela tiden, blir snart proffs på att leta gård.

Så ämnet var alltså att om kåken har bra vatten i brunnen går allt annat att lösa!
Det går även att leva utan ett avlopp ( även om jag tror att kommunen kräver en sådan för permanentboende)
och el kan man fixa själv genom olika apparater... sånt är Styrmannen expert på.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #230 skrivet: 2010.09.01 - 20:36:19 »

Jag hittade en kåk som är lagom stor till oss.
http://w4.objektdata.se/pregen/897/OBJ19077_1020106897/hemnet.htm
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #231 skrivet: 2010.09.01 - 20:41:48 »

Jag tar tillbaka! Jag hade inte tittat på de andra bilderna och sett hur fult ombyggt det var.   :shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #232 skrivet: 2010.09.01 - 22:22:03 »

Den?  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #233 skrivet: 2010.09.01 - 23:50:48 »

Allvarligt talat, så hade en sån här sak fungerat om vi alla hade varit med på det. Men som vi håller på nu, så är det bara snack. Ett stort hus med sidobyggnader för saker och ting är inte helt fel. Speciellt inte om det är så stort. Alla kommer att få sitt egna lilla krypin, och dessutom kommer vi att kunna utveckla, eller inveckla, en hel gård.
Jag kan mycket väl tänka mig att vara med på en sån här sak. Problemet är väl då att vi måste visa oss för varandra. Dvs, vi måste berätta för varandra vad vi heter och dylikt. Men jag tycker, helt ärligt, att det är en bra idé, och jag är med på det. Om man bor i ett kollektiv, så måste man förvisso ta hänsyn till andra, men inte hela tiden. Jobbar man sen ihop, blir det på ett helt annat sätt. Men man måste ju inte heller vara där hela tiden. Man kan ju åka någon annan stans.
Anledningen att jag skriver som jag gör, är att det verkar som att många här vill göra detta. Det verkar som att många som är med på detta forum är trötta på att bo i stan, och somliga är trötta på att bo ensamma, och andra vill bo på landet men inte utan mänskliga kontakter.
Varför inte då försöka hitta ett roligt boende ihop? Alla här är så gamla att de kan välja själva, och ett Fetbobbakollektiv vore väl schysst?

Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #234 skrivet: 2010.09.02 - 00:05:29 »

Vi kan döpa gården till Fetbobba!   :clapgrin:

Och inte behöver vi visa oss. Vi kan bära kåpor.  :nod-yes:

Nog kunde det funka. Det svåraste skulle nog vara ekonomin och ägarförhållandena. Vad gäller arbetsinsatserna så tror jag ingen här är så petig att det måste vara helt jämt fördelat.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #235 skrivet: 2010.09.02 - 01:25:31 »

Alla som är intresserade lägger samma pott, är väl en bra början. Vilket också innebär att alla äger lika mycket. Hur svårt kan det bli? Visst är det så att man ivanliga fall måste ha en människa som köper eländet, men i det här fallet skulle det ju lika gärna kunna vara en juridisk person. Om vi har ett företag eller något annat, så ska det väl kunna funka?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #236 skrivet: 2010.09.02 - 02:46:33 »

Tänk om inte alla har lika mycket då?  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #237 skrivet: 2010.09.02 - 08:31:19 »

Uttersberg verkade toppen med stall o alla rum. Men det är nog inte helt lätt att starta upp Fetbobba kollektivet. Men jag är intresserad, vet inte hur det är med mannen`??? får vi ha sådana med eller  :-)
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #238 skrivet: 2010.09.02 - 08:48:49 »

 :wave:

jag har hittat mitt paradis

rör mig inte ur fläcken förrän jag gjort  mitt i detta livet

 :nod-yes:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #239 skrivet: 2010.09.02 - 13:00:05 »

Corny, du har en poäng. Jag vill jättegärna men har man och barn att ta hänsyn till. När dom flyttat hemmifrån och klarar sig själv så har jag bestämt att flytta från stan. Det där med vatten är viktigt. Vi har inte fått igång vårt på landet men har klarat oss hela sommaren med att tvätta oss i sjön, hämta dricksvatten på macken och diska i regnvatten. Så kan man ha det på semestern men har man djur och ska bo så jämt är god kvalité och tillgång avgörande. Jag skulle inte vilja klara mig utan el heller. Frys är ett måste för att ta tillvara bär, grönsaker och kött.
Fjällmor, jag förstår att du redan bor i paradiset men det är roligt om du är  med och drömmer med oss andra.
Loggat

Sidor: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 463   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544