Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.16 - 11:12:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: örtsalt  (läst 23512 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2010.06.16 - 00:20:05 »

jag skulle vilja göra egen örtsalt , men har sett bara så ambitiösa varianter på nätet att jag tappar greppet på en gång

jag har just nu tillgång till färsk oregano ,gräslök, bladselleri, libsticka, persilja i storre mängder
lite finns det timjan, rosmarin och salvia + fransk dragon på gång.
basilika finns det även det många plantor  (si så där 50 st) men dom är små än så länge.
Citronmelissan dog under vintern, men det finns många nya skott på gång.

Hur ska jag balansera mängden av kryddor?
vilka ska jag vara försiktig med ?
Vilka kan jag använda " hur mycket som helst " utan att smaken tar över allt annat  ?


Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2010.06.16 - 00:21:37 »

och hur länge kan man spara torkade kryddor ?
jag har kvar vissa sorter sedan förra sommaren, är det dax att kompostera dom  ?
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #2 skrivet: 2010.06.16 - 06:25:42 »

Vilken härlig örtträdgård det låter som du har!!  :smile: Jag vet inget om örtsaltet, men torkade örter håller väl länge länge? Kompostera dem när de inte smakar något längre?! Vi har torkade kryddor ganska länge i vårt skåp, kasserar dem när vi råkat köpa dubletter och de gamla tappat färgen lr ngt :cool:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2010.06.16 - 11:37:20 »

Torkade kryddor håller väl i flera år? Ett år gamla kryddor hade jag inte slängt.

Örtsalt ska jag leta recept på. Kollade mina kokböcker, men där fanns ju såklart inget.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #4 skrivet: 2010.06.16 - 13:14:59 »

Att tillverka eget örtsalt
Odlar man kryddväxter kan man lätt få för mycket av det goda, i synnerhet av de kryddor som används mera sällan i köket.

Ett bra sätt att ta tillvara överskottet av kryddväxter är att göra sitt eget örtsalt. Det är lätt gjort, kan tillverkas efter eget tycke och smak och är en utmärkt smaksättare av sallader, såser och frukostägget.

Plocka av de örter du tycker om. Det är inte så noga med skördetid och urval som vid plockning för tork­ning. Ta av de du har för tillfället och hacka det fint, el­ler ännu bättre kör det genom kött- eller kryddkvarn eller finfördela i matberedare. Det blir ett slags mos som du blandar med salt och breder ut i ett tunt lager på en plåt av något slag, bakplåt, gratängform eller vad som står till buds. Kakan skall nu torka på en varm, luftig och skuggig plats, inte i solen. För att påskynda processen rör du om då och då. Saknas fullgott torkutrymme går det bra att torka i ugn. Sätt temperaturen till 50° och ha ugnsluckan på glänt.

När massan är alldeles knastertorr måste den finfördelas på något sätt. Det går att stöta i mortel eller köra i mixer, men bäst blir det i kryddkvarn, eller om sådan saknas, i kaffekvarn.

Hur mycket salt som tillsätts är en smaksak och beror på om du vill ha ordentlig saltsmak eller föredrar kryddigheten. Skall örtsmaken dominera, räcker det med en till två teskedar salt till 1 deciliter örtmassa.

Nästan alla kryddor och en del vilda växter går att använda, det är bara din egen fantasi som sätter gränser. Ett extra plus, tycker jag, är att man kan nyttja de mera ”svåra” kryddorna som bara sällan används i matlagningen, såsom pimpinell, balsaminblad, spansk körvel, gurkört, isop, perilla (shiso), anisisop med flera.

Några vanliga örter till kryddsalt:

lök, lökblast, vitlök (även späd blast), gräslök
libbsticka, persilja, kyndel, salvia, isop
gurkört, citronmeliss, timjan, basilika
indiankrasse (blad, blommor och omogna frön),
ringblomma (blombladen)
kirskål och nässla.

Välj den blandning som passar dig bäst, eller varför inte göra örtsalt på bara en kryddingrediens, t.ex. selleri, och få sitt eget sellerisalt.
 
http://www.foreningensesam.se/div_tips/recept/ortsalt.html Finns mkt. att läsa om där
 
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.06.16 - 13:19:02 »

Lisbeth  :worshippy:

här är en länk till, med bilder

http://frunpagarden.blogspot.com/2009/10/ortsalt.html
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2010.06.16 - 14:56:36 »

http://backaberg.blogsome.com/2008/09/05/ortsalt/

Det var den här sidan jag läste om örtsalt och fick en sådan beslutsångest att jag nästan gav upp !

Men det verkar som jag ska vara lite försiktig med libstickan, resten kan jag blanda hur som hälst ?
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #7 skrivet: 2010.06.16 - 16:20:38 »

Libstickan ska tydligen vara väldigt dominerande vad jag förstått, så att ta det lite lugnt med den är nog en bra idé.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #8 skrivet: 2010.06.16 - 18:20:55 »

Lisbeth , är du proffs på matlagning ? du kan typ, allt !
Loggat
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #9 skrivet: 2010.06.16 - 21:34:40 »

Nej inte proffs, men nyfiken på nytt o testar gärna, samt letar på nätet, hittar alltid några guldkorn
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #10 skrivet: 2010.06.16 - 22:27:45 »

Då blir detta riktigt bra samarbete,
jag presenterar grönsaker och du fixar recept  :flirting:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #11 skrivet: 2010.06.17 - 01:16:43 »

Idalinda, allvarligt talat, så var nästan allt som Lisbeth skrev med på den sidan som du kollade på också. Bara det att det var lite mer omständigt skrivet.
Däremot fanns det ingen ugnstorkning på den sidan, och det är bra att kunna göra! Och sådant kan ju damen i vårt forum! För hon är ju grym!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #12 skrivet: 2010.06.17 - 10:13:19 »

 Vidarebefodrar bara vad jag hittat på nätet ( Försöker inte ta åt mig äran att vara upphovskvinnan)  eller testat själv.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2010.06.17 - 18:34:31 »

Jag såg också att du hade tagit texten från sidan, jag menade inte bara denna text nu.
Untan att du är rätt tyst av dig här annars, men sedan alltid när någon funderar något på receptvägar eller
vill testa något , så är du på plats.
Så jag uppfattar som så att du har ett genuint intresse för matlagning, så som jag har för mina odlingar. :inlove:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #14 skrivet: 2010.06.18 - 16:28:56 »

Nu finns blandade kryddor på köksbordet.
Det blir oregano, citronoregano, persilja, lökblast, bladselleri
lite libsticka, timjan, apelsintimjan, fänkålblad, salvia

jag har en känsla att det blir en annan blandning senare på sommaren, då mer med vitlök och shiso,
och visst basilikan glömde jag bort totalt nu och nu regnar det...

hmm, man kunde blanda även frysta saker i blandningen eller hur ?
Jag har ju frys basilika från förra sommaren.
Om dom inte hinner med nu, så blir det mer av den varan på sensommaren. :nod-yes:
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544