Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 08:46:21 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 13   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Till rotfrukternas försvar  (läst 115118 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #75 skrivet: 2011.03.09 - 00:44:03 »

För f-n, hemul. Jag tror du har rätt! Ser man till vad jag äter, så lowcarbar jag ju faktiskt, och har gjort i många år. Vilken hemsk insikt. Här trodde jag att jag var den enda icke-lowcarbaren på detta forum, och så visar det sig att jag är en smygdito.  :shy:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #76 skrivet: 2011.03.09 - 00:47:34 »

Men hallå! Det konstaterade vi ju för ett par år sedan redan.  :rolleyes:

Äter du fortfarande inte bröd förresten?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #77 skrivet: 2011.03.09 - 11:06:36 »

Se på den!  :crazy: Att jag har varit här så länge!  :blink:

Glutenfritt bröd någon enstaka gång. Saknar det inte så mycket.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« Svara #78 skrivet: 2011.03.10 - 18:32:45 »

:lol:

Ja, enligt min mening kan du det. Det beror ju på hur mycket kolhydrater du vill äta också. Det är lite meningslöst att äta potatis om man vill ligga på max 3 g kh per dag.  :crazy:

Som jag nog redan sagt några gånger i den här tråden så tycker jag de som menar att det kvittar (för själva lowcarbeffekten) var kolhydraterna kommer ifrån verkar mycket trovärdigare än de som vill dela in kolhydratkällor i klasser som om de växer över eller under jorden.

Det blir inte så mycket kolisar av rotfrukter som man tror. Jag vill ligga rätt högt på kolhydraterna, 50 g. Jag äter för det mesta inga eller väldigt lite kolhydrater till frukost, normalt (för mig) med potais till middan (1-2 beroende på storlek) och ofta lite morot, palsternacka eller liknande och lök, mycket grytor blir det, och ett ofta stort glas mjölk på kvällen. Ändå har jag lite svårt att komma upp i mina 50 gram. En normalpotatis på 75 g = 12 g kolhydrat. Så nog kan du få in en potatis om dan på de flesta kolhydratnivåer. En lika stor morot ger 4 g kolhydrat och för det mesta tar man ju bara en bit morot (per portion) i grytor och sånt, så det kan du absolut äta.

Sen kan det ju finnas andra skäl att utesluta saker. Att de är skadliga för oss, som spannmål säkerligen är, eller att man lider av sötsug och går igång om man äter nåt med söt smak, att man får problem med magen av vissa saker, har besvärlig diabetes och får för stor blodsockerhöjning av vissa saker eller vad det nu kan vara.

Jag tror att många av de i mitt tycke svårförklarliga reglerna inom LCHF beror på att man inte skiljer på hälsa och viktminskning och hur man ska bli av med sötsug. För en del med svårt sug är det säkerligen så att de måste utesluta nästan allt för att inte riskera att trilla dit. Men det innebär ju inte att det är nödvändigt för hälso- och vikteffekterna. Det är lite som att förbjuda alla att dricka vin bara för att vissa är alkoholister.  :cheers:

Nakdelen e ju att jag inte gillar Vin direkt kan dricka lite Vitt vin men Rödvin går inte.... dricker ju hellre öl som inte e så bra egentligen :cheers:

En kompis försökte få mig o drika rödvin sist jag var där... vi hade 3 olika flaskor jag inte vet vad det var för några
Jag lyckades nog med nöd o näppe få mig ½ - av varje flaska
 
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #79 skrivet: 2011.03.10 - 18:43:34 »

1 1/2 flaska vin är inte illa pinkat!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« Svara #80 skrivet: 2011.03.10 - 19:04:25 »

1 1/2 flaska vin är inte illa pinkat!

Ooooops...menade ju ½ glas av varje flaska
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #81 skrivet: 2011.03.10 - 19:54:34 »

Jojo.  :whistle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #82 skrivet: 2011.03.23 - 18:45:24 »

Shyan, jag har tappat om mitt vin nu. 22 liter och det var jättegott! Kommer du och hjälper mig?  :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #83 skrivet: 2011.03.23 - 22:02:35 »

Hahaha, jag hade somnat av 1½ flarra vin  :laugh: Finns ju bra och dåliga, läs riktigt goda och läskigt äckliga, viner  :flirting:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #84 skrivet: 2011.03.23 - 22:20:39 »

Du kan få en pava du med! :smooch:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #85 skrivet: 2011.03.23 - 22:23:39 »

Tack  :inlove: ...vad är en pava?  :flirting:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #86 skrivet: 2011.03.23 - 22:32:06 »

Nu kan jag inte bestämma mig om du driver med mig eller inte och den blinkande smiliesen gör det inte lättare. Har en känsla av att jag kommer att göra bort mig antingen jag svarar eller inte.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #87 skrivet: 2011.03.23 - 22:33:19 »

Hmmmm känns som om jag borde veta nu  :lmao:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #88 skrivet: 2011.03.23 - 23:15:34 »

Allvar? Slang för flaska. Tompava har du väl hört?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« Svara #89 skrivet: 2011.03.23 - 23:27:48 »

Shyan, jag har tappat om mitt vin nu. 22 liter och det var jättegott! Kommer du och hjälper mig?  :flirting:
22 LITER  :max-shock:  :eek: :max-shock: :eek: :w00t: :w00t: :w00t:

Men det får nog vara, hon som försökte lära mig dricka vin kommer hit på lördag o undrade om jag hade nåt odricka hemma lr om de skulle köpa med sig
Jag sa att jag har dricka hemma.. men inget vin, har ju bara 1 flak öl men erbjöd mig o köpa hem vin iaf  så fårta en sväng till bolaget på fre antar jag :lol1:

Första gången hon var hemma hos mig hade jag väl en 8-9 flaskor vin hemma i mina vinställ, hon skulle "bara" komma inom på hemvägen o blev kvar i några dagar o mina vinställ blev tomma vilket de förblivit sen dess (vinpavorna hade jag vunnit på vinlotteri hade inte köpt de) o samlade dam i sina vinställ :laugh: :lol1: :laugh:

Så nu funderar jag på o börja fylla på vinställen igen, e väl dags nu har ju trots allt gått några år sen hon drack upp mina vinflaskor  :blush:

Loggat
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 13   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544