Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 02:57:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 13   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Till rotfrukternas försvar  (läst 113831 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #60 skrivet: 2010.08.11 - 20:29:18 »

 :plant_smack:

jag har egna palsternackor i jorden

 :nod-yes:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #61 skrivet: 2010.08.11 - 20:31:10 »

Hade du allt det där hemma?  :crazy:
Inte idag, nej. Purjo och potatis fanns här. Resten inhandlades. Men det kommer att vara värt det!  :lick:

Förresten, hur kommer det sig att jag alltid räknar broccoli, blomkål och vitkål till rotsaker? Är det det att dessa grönsaker hör hösten till?  :blink:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #62 skrivet: 2010.08.11 - 20:31:59 »

:plant_smack:

jag har egna palsternackor i jorden

 :nod-yes:
Somliga har det ganska så lyxigt, måste jag säga! Palsternacka är underbart gott!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #63 skrivet: 2010.08.12 - 10:08:55 »

Kål är ju som Hemul säger ingen rotfrukt men jag funderar på om surkål är "sämre" än "vanlig" vitkål? För surkål är ju så fantastiskt gott!!  :inlove: Stekt tillsammans med lite lök och så en kryddig korv till. Det är inte dumt det. Men jag får ju äta det ensammen så det blir inte speciellt ofta  :sad:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #64 skrivet: 2010.08.12 - 16:43:23 »

Nej din tok! Det är bättre än osyrad kål!  :club:

Nyttiga mjölksyrabakterier + antinutrienter förstörda + mindre kolhydrater (vilket iofs inte lär spela nån större roll)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #65 skrivet: 2010.08.13 - 21:05:31 »

Jag tycker att Tistelvinds mjölksyrade morötter är goda. Och surkålen också.  :lick:
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #66 skrivet: 2010.08.15 - 09:13:13 »

Jag tycker syrad gurka är fruktansvärt gott. Åt det i himmelsk falafel en gång  :inlove: Men  har inte hittat i någon affär  :cry: Syrade morötter lät spännande med!! :nod-yes:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #67 skrivet: 2010.08.15 - 16:30:36 »

http://www.tistelvind.se/h1-syrad-gurka.html så  Coop borde kunna ta hem om inte annat. Jag har inte ens lyckats hitta deras surkål. Jag blir väl tvungen att fråga på Coop.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Annapanna
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 9



« Svara #68 skrivet: 2011.01.26 - 08:25:48 »

Hej på er!

Är alldeles ny här på forumet, men har ätit lchf i snart 2 år med 13 kg minus som resultat plus allmänt välmående förstås  :lol:
Härligt att höra detta om rotsaker för det äääälskar jag och har faktiskt ätit under hela min lchf tid, men nu behöver jag inte ha dåligt samvete alls :thumbsup:
Gött!!!

Kram på er!
Annapanna
Loggat

"Even if fifty million people say a foolish thing, it is still a foolish thing.” – Anatole France
Nu är ju inte Livsmedelsverket 50 miljoner människor men ni fattar poängen va ;)
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #69 skrivet: 2011.01.26 - 09:48:48 »

Så klart inte!  :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #70 skrivet: 2011.01.26 - 12:22:04 »

Har faktisk börjat äta lite potatis igen.
Gott.  :lick:
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #71 skrivet: 2011.01.26 - 12:38:48 »

Wow! Är det möjligt att jag övertygat en person?  :clapping: Nä, det beror säkert på nåt annat.  :nonono:

Det underlättar ju onekligen matlagningen också, med lite stärkelse. Blomkålsmoset blir mindre vattnigt med en liten tillsats av potatis.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« Svara #72 skrivet: 2011.03.08 - 18:35:19 »

Åhhhhh

Skulle detta innebära att jag skulle kunna ta en potatis ibland till maten och ha riven morot till Fisken ibland  :worshippy:

Även ha morot i levergrytan (enda gången jag kan äta tillagd morot äter den bara rå annars) för morötter och potatis brukar ju mamma ha i sitt land så på sommaren :)

För det e ju sååååååååå gott med en nyplockad morot
Loggat
Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« Svara #73 skrivet: 2011.03.08 - 18:36:27 »

Hemul .... tror jag utser dig till min guru  :flowers:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #74 skrivet: 2011.03.08 - 19:36:54 »

 :lol:

Ja, enligt min mening kan du det. Det beror ju på hur mycket kolhydrater du vill äta också. Det är lite meningslöst att äta potatis om man vill ligga på max 3 g kh per dag.  :crazy:

Som jag nog redan sagt några gånger i den här tråden så tycker jag de som menar att det kvittar (för själva lowcarbeffekten) var kolhydraterna kommer ifrån verkar mycket trovärdigare än de som vill dela in kolhydratkällor i klasser som om de växer över eller under jorden.

Det blir inte så mycket kolisar av rotfrukter som man tror. Jag vill ligga rätt högt på kolhydraterna, 50 g. Jag äter för det mesta inga eller väldigt lite kolhydrater till frukost, normalt (för mig) med potais till middan (1-2 beroende på storlek) och ofta lite morot, palsternacka eller liknande och lök, mycket grytor blir det, och ett ofta stort glas mjölk på kvällen. Ändå har jag lite svårt att komma upp i mina 50 gram. En normalpotatis på 75 g = 12 g kolhydrat. Så nog kan du få in en potatis om dan på de flesta kolhydratnivåer. En lika stor morot ger 4 g kolhydrat och för det mesta tar man ju bara en bit morot (per portion) i grytor och sånt, så det kan du absolut äta.

Sen kan det ju finnas andra skäl att utesluta saker. Att de är skadliga för oss, som spannmål säkerligen är, eller att man lider av sötsug och går igång om man äter nåt med söt smak, att man får problem med magen av vissa saker, har besvärlig diabetes och får för stor blodsockerhöjning av vissa saker eller vad det nu kan vara.

Jag tror att många av de i mitt tycke svårförklarliga reglerna inom LCHF beror på att man inte skiljer på hälsa och viktminskning och hur man ska bli av med sötsug. För en del med svårt sug är det säkerligen så att de måste utesluta nästan allt för att inte riskera att trilla dit. Men det innebär ju inte att det är nödvändigt för hälso- och vikteffekterna. Det är lite som att förbjuda alla att dricka vin bara för att vissa är alkoholister.  :cheers:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 13   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544