Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 16:32:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 13   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Till rotfrukternas försvar  (läst 113872 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #45 skrivet: 2010.06.04 - 21:48:39 »

Hajar?  :huuh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
TPC
Jr. Member
**

Smörklickar: 4
Offline Offline

Antal inlägg: 55


« Svara #46 skrivet: 2010.07.31 - 02:36:07 »

Den stora skillnaden är väl att rotfrukter väger mer än ovanjordsgrönsaker. Tänk dig hur mycket en morot väger och jämför med ett par salladsblad eller ett par skivor paprika. Så man riskerar att få i sig mer kolhydrater den vägen på grund av det.

Jag har rotselleri i när jag kokar soppa, annars hade det inte smakat som det ska. Men i övrigt så blir det inte särskilt många rotfrukter för min del.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #47 skrivet: 2010.07.31 - 02:41:51 »

Ja, men bara om man inte förstår detta förhållande. Jag tror de flesta människor är kapabla att hantera begreppet vikt. Speciellt kostregistrerande exemplar som innehar våg. :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
TPC
Jr. Member
**

Smörklickar: 4
Offline Offline

Antal inlägg: 55


« Svara #48 skrivet: 2010.07.31 - 03:30:53 »

Jovisst, men en genomsnittslig portion rotgrönsaker är ändå bra mycket mer kolhydrater än en genomsnittslig portion ovanjordsgrönsaker. Man kan luras om man bara kollar på innehållet per 100g och sedan tar en "normal" portion. Det är ju inte alla som väger sin mat.

Nu blev jag sugen på soppa, ska se om dom har sänkt priset på högrev (var uppe i 90 kronor kilot för några veckor sen  :max-shock:) så kanske det kan bli ett par portioner köttsoppa med rotselleri nästa vecka.  :nod-yes:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #49 skrivet: 2010.07.31 - 04:29:41 »

Man får ju äta en MINDRE portion i de fall rotfruketerna innehåller mycket. Det är väl ändå inte så svårt att räkna ut att man bör anse att folk i gemen inte klarar det och skydda dem från överätning genom att förbjuda rotfrukter?

Samma gäller ju frukt kontra bär. Banan kan man t.ex. frysa i skivor och plocka fram så mycket man vill ha och tål. Jag lovar att bara ett par skivor räcker för att ge god smak åt en liten bakelse.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #50 skrivet: 2010.08.10 - 20:41:20 »

Får väl vara kärringen mot strömmen här   :whink: eftersom rotfrukter i allmänhet inte är något jag saknar direkt. Jag kan längta efter potatis i vissa speciella sammanhang (rösti och färskpotatis till midsommar) men eftersom det är så sällan det sker så tillåter jag mig något litet avsteg där.

Barnen är potatisälskare av stora mått och vi har ofta kokt potatis till maten, men jag frestas som sagt väldigt sällan att äta det.

Morot, kålrot, palsternacka njä...jag gillar det inte så mycket alls faktiskt.  :shake_head:

Jordärtskocka är gott, men innehåller ganska mycket kolhydrater så det blir det kanske någon gång per år eller så.
Loggat
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #51 skrivet: 2010.08.10 - 20:47:30 »

Nu ska corny göra ett dumt inlägg igen, hemul!  :bg:

Om inte jag minns fel, så skrev du något om att du både gick ner i vikt och mådde bra på GI-kost. Äter man GI, äter man överlag rätt så mycket fibrer, och det kanske du behöver för att magen ska funka ordentligt. Fibrer gör ju liksom att magen jobbar långsammare i många fall.

Varför inte testa med lite olika mjölksyrade produkter? Det brukar vara kanon!

Mmm surkål gillar jag! :worshippy:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #52 skrivet: 2010.08.10 - 21:08:25 »

Håller med, Monkan. Surkål är underbart! Har också hittat mjölksyrade bönor och gurkor, och det är också fantastiskt gott! Finns att köpa på hälsokosten vid Vasaplatsen, om man nu inte är så duktig så man gör eget... Märket heter Tistelvind. Morötterna kan man glatt hoppa över, för de är INTE goda!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #53 skrivet: 2010.08.10 - 21:13:51 »

Håller med, Monkan. Surkål är underbart! Har också hittat mjölksyrade bönor och gurkor, och det är också fantastiskt gott! Finns att köpa på hälsokosten vid Vasaplatsen, om man nu inte är så duktig så man gör eget... Märket heter Tistelvind. Morötterna kan man glatt hoppa över, för de är INTE goda!

Tack så hemskt mycket för tipset! Jag har köpt Tistelvinds surkål några gånger (finns på Coop Forum där jag handlar ibland). Jag har sett morötterna men låtit bli dem och provat kimchin som var ganska god, men inte lika bra som surkål. Men gurkor och bönar visste jag inte fanns. Får snika förbi Vasaplatsen någon gång senare i höst. Just nu är trädgårdslandet fullt av spetskål så det blir mycket cole slaw och spetskål + olivolja + citron-sallad. Att mjölksyra själv är jag nog tyvärr för lat för. Det verkar ganska krånglingt.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #54 skrivet: 2010.08.10 - 21:44:43 »

Jordärtskocka är gott, men innehåller ganska mycket kolhydrater så det blir det kanske någon gång per år eller så.

Annars kan man ju helt enkelt äta lite mindre.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #55 skrivet: 2010.08.10 - 22:56:47 »

Vi odlar morötter, palsternacka och rotselleri till husbehov, men jag köper också lite extra på vårkanten.
Jag började säkert redan 10 år sedan att köpa eko-morötter för dom vanliga smakade inte längre något alls.
Nu äter jag dom sällan råa ( kliar i halsen).
Men till soppan och grytan kommer alltid några fram.

Dessutom älskar vi rivna smörstekta morötter ( för att inte tala om när man blandar i lite riven palsternacka ... ojojojoj!)
Men när vi äter för det mesta efter sesongen, är det inte riktigt morotsdax än...
Sommarmorötter är säkert rätt stora nu, men när det finns massa annat att käka just nu har jag inte börjat med dom än...
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #56 skrivet: 2010.08.11 - 11:16:19 »

Gu va sugen på kokt kålrot jag ble! Åhh så gott  :drool:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #57 skrivet: 2010.08.11 - 18:34:17 »

Jag blev också sugen. På allt möjligt. Stuvad vitkål, fast det inte är en rotsak. :tasty: Måste nog göra en utryckning till Willys. :cart:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #58 skrivet: 2010.08.11 - 20:04:12 »

Jag med, så nu står det en gryta med kött, rotselleri, kålrot, purjo, morötter och potatis och puttrar på spisen. Ska bli gott sen...
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #59 skrivet: 2010.08.11 - 20:05:29 »

Hade du allt det där hemma?  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 13   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544