Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 13:54:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Periodisk fasta  (läst 15891 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #15 skrivet: 2010.05.21 - 09:41:47 »

Sorla, det var lättare att förstå det du skrev än det du kopierat :flowers: När det gäller att byta ut mot engelska så är det lätt att komma ihåg att dem är them (båda slutar ju på m) och de är they, men att komma ihåg att hon och han är de och henne och honom är dem är lite svårare. Får tänka att hon, han och de är korta ord medan henne, honom och dem är långa ord :laugh:.

Att använda dom skulle ju funka men tycker det ser så fult ut, plus att jag vill lära mig skillnaden :smile: Har fått pekfinger en gång för att jag skrev dem och inte dom, alltså inte att jag eg. skulle skrivit de utan för att jag stavat dem fel  :blink:. Jag är så dum så jag fattar inte när andra skriver fel på de och dem heller så låter inte konstigt för mig  :laugh:

Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #16 skrivet: 2010.05.21 - 09:48:58 »

Det fanns en del matnyttigt för mig på länken, tackar!! :flowers: hade ingen aning om att man använde före och innan olika heller, nu får jag gå och ställa mig i skamvrån. Jag får nog skämmas lite över att jag totalt OTat denna tråden med min okunskap i svenska.  :blush:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #17 skrivet: 2010.05.21 - 10:02:03 »

Jag har inte kollat resten som fanns där. Jag kan nog ha hört till skaran som stört mig på felskrivningar förut. Men jag har aldrig bråkat på andra än mina barn. Aldrig att jag skulle peka finger åt någon som skriver i en blogg eller ett forum, för att de skriver fel. Vi har så olika förutsättningar och är bra på olika saker. Ska man då racka ner på folk som gör sitt bästa? Nää  :angrywife: :fork_off: ! Det tycker jag är löjligt. Det viktiga är inte hur det skrivs, utan vad det skrivna vill förmedla. Sluta skämmas. Själv har jag jätte problem med siffror. Be mig inte snabbt säga vad 8x8 är.  :redface:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #18 skrivet: 2010.05.21 - 14:37:30 »

Sorla, det var lättare att förstå det du skrev än det du kopierat :flowers: När det gäller att byta ut mot engelska så är det lätt att komma ihåg att dem är them (båda slutar ju på m) och de är they, men att komma ihåg att hon och han är de och henne och honom är dem är lite svårare. Får tänka att hon, han och de är korta ord medan henne, honom och dem är långa ord :laugh:.

Att använda dom skulle ju funka men tycker det ser så fult ut, plus att jag vill lära mig skillnaden :smile: Har fått pekfinger en gång för att jag skrev dem och inte dom, alltså inte att jag eg. skulle skrivit de utan för att jag stavat dem fel  :blink:. Jag är så dum så jag fattar inte när andra skriver fel på de och dem heller så låter inte konstigt för mig  :laugh:


Oj, det var faktiskt en svår språklig fråga, trots allt. De och dem sitter någonstans i ryggmärgen på mig, så jag kan nog ha svårt att förklara skillnaden, men jag ska iaf göra ett försök.

"De" använder du när det är personer som gör något. Ex: De var ute och cyklade. De gick i skogen. Eller som i ditt fall, när du själv äter för mycket kolisar. Då gör du något, alltså är det DE gångerna som du mår dåligt. (Var fö inte meningen att "skrika", ville bara markera ordet.)


"Dem" använder du när någon gör något mot flera personer. Ex: Hon sa till dem. Han cyklade förbi dem.

Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #19 skrivet: 2010.05.22 - 15:56:03 »

Tack Corny, det var också superbra tips på hur man ska tänka!! :smile: I dem (?) två sista exemplen hör jag att det ska vara dem och inte de, men sen överanvänder jag "dem" ganska mycket. Jag skulle lika gärna kunna skriva att dem gick i skogen eller att det är "dem gångerna"
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2010.05.22 - 16:52:11 »

I dem (?) två sista exemplen

De.  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #21 skrivet: 2010.05.23 - 02:28:38 »

Tack Corny, det var också superbra tips på hur man ska tänka!! :smile: I dem (?) två sista exemplen hör jag att det ska vara dem och inte de, men sen överanvänder jag "dem" ganska mycket. Jag skulle lika gärna kunna skriva att dem gick i skogen eller att det är "dem gångerna"
"De" två sista exemplen, tack! I "de" två sista exemplen...

Många nu för tiden ser inte skillnaden mellan de och dem. Inget konstigt med det, men det utarmar språket lite.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #22 skrivet: 2010.05.24 - 12:37:18 »

Nä jag ser absolut ingen skillnad  :shake_head: Men handlar det om gånger så är det "de" då? Det här kommer jag få banka in i huvudet :clubhead:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #23 skrivet: 2010.05.24 - 16:52:03 »

 :thumbsup: Hej o hå banka på! Vill du att vi ska hjälpa dig att banka genom att rätta dig vart efter? Eller ska vi låtsas som att det regnar?    :flirting:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #24 skrivet: 2010.05.24 - 19:06:02 »

Nä jag ser absolut ingen skillnad  :shake_head: Men handlar det om gånger så är det "de" då? Det här kommer jag få banka in i huvudet :clubhead:
Då försöker vi tänka vidare här. Om det är något du kan "ta" på, är det alltid "de" framför. Mer ex: de hundarna, de gångerna, de exemplen, de stolarna. Dem använder du isf på följande sätt: Han klappade "dem" (hundarna), hon provsatt dem (stolarna). Gånger och exempel kan du dessvärre aldrig använda dem till. Det är antingen "den gången", eller "de gångerna". Eller så är det "det exemplet" eller "de exemplen".

Jag ber om ursäkt om jag trasslar till det för dig, men jag vet inte annars hur jag ska förklara.  :shy: Som jag redan har sagt, så sitter det hela i ryggmärgen på mig, och då är det också svårt att förklara på ett bra sätt.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #25 skrivet: 2010.05.24 - 22:52:52 »

Sorla, ni får mer än gärna rätta mig varje gång jag skriver fel.  :lol: Annars lär jag mig aldrig, trägen vinner som vanligt :crazy:

Corny, det kan aldrig bli för många exempel. Jag kan ju se det från olika viklar och till sist kanske poletten trillar ner  :lol: Men i ditt exempel, använder man då dem ist för ordet t.e.x. stolarna, medan om man ska skriva ut stolarna så skriver man de stolarna? För dem går ju faktiskt att ta på  :whistle:

Försökte leta efter de och dem i tidningen innan, för att se hur andra använder dem, men såklart hittade jag inga alls  :rolleyes:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2010.05.25 - 01:54:26 »

Jag läste ett tips på en sajt som var rätt kul, och bra också, tror jag. Det är ju som Corny är inne på frågan om subjektsform (DE gör någonting) och objektsform (någon gör nåt mot DEM), men så finns DE också som nån lags bestämning (hette det så? fan vad jag glömt). DE hundarna, DE gångerna.

Om man provar att byta ut de/dem mot vi/oss eller jag/mig så hör man lättare hur det ska vara. Men vad sajten sa var att de flesta kan skilja på det på engelska även om de inte kan på svenska. Testa alltså med THEY och THEM. Det låter helknasigt om man gör fel! I said to they/them..., they/them went to the market, they/them think that...

Funkar inte de där utbytena alls, så är det nog frågan om bestämningen(?) DE. Ta t.ex. "de gångerna". Det går ju varken med jag/mig, vi/oss eller them/they - då är det DE, aldrig DEM. På engelska skulle man vara tvungen att använda THE, THOSE eller THESE: the times, those times...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #27 skrivet: 2010.05.25 - 19:01:08 »

Men subjekt och objekt vet jag ju vad det är, typ *s*.  Jo jag brukar byta ut mot them och they men ibland fungerar det, som du sa, inte. Men om man byter ut mot the, those eller these, är det de eller dem då? När det är bestämning(?) är det alltid "de" då med andra ord lr?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2010.05.25 - 19:21:15 »

DE.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #29 skrivet: 2010.05.25 - 19:41:55 »

Gutt! :) Ska försöka leva efter denna bibel, om jag strövar på mörka vägar långt bortom ljuset hoppas jag att ni leder mig till den rättfärdiges väg igen  :lmao:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544