Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.10.10 - 09:18:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 211 212 [213] 214 215 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 1067791 gånger)
0 Medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3180 skrivet: 2016.05.24 - 20:18:44 »

Har vi rent av samma? Eller har du i alla leder? Har du mycket ont av ditt?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3181 skrivet: 2016.05.25 - 06:50:21 »

Det är nog samma. Fast alla har inte ont av sitt. Jag har ganska ont. Särskillt på sennatten och morgonen-förmiddagen. Det händer ofta att jag vaknar av att jag har råkat böja ett finger så det känns som något spricker från insidan. Det gör helt sjukt ont. Som tur är klingar den värsta smärtan av rätt fort. Inom en halv minut är det i princip borta. Men då brukar jag vara mer stel och svullen och öm i det fingret under dagen. Men mina fingrar börjar vara rätt knotiga i mittenleden. Värst är ring och lillfinger just nu. Pekfingrarna har lugnat ner sig. Tyvärr har det börjat så smått i ytterlederna också. I pekfingrarna, så det blir säkert stelt där igen.

Känns ändå skönt att veta vad det är. Var glad att du inte känner av det. Jag hoppas du slipper.

Min mormor hade så svår artros så hon i perioder knappt kunde använda händerna. Fast på den tiden klumpade man det under reumatism. Man visste inte så noga.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3182 skrivet: 2016.05.25 - 13:11:32 »

Fy fan.  :sad: Mitt är ju bara yttersta leden. Fast det är säkert samma, funkar likadant, bara kallas olika beroende på vilka leder det angriper. Heter ditt nåt specifikt eller bara artros så där allmänt?

Vad orättvist att du har ont när jag inte har det. Du är ju yngre också. Kommer värken spontant eller får du ont när du gör saker? Har går det t.ex. med paddlingen?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3183 skrivet: 2016.05.25 - 20:18:31 »

Jag har inte fått något namn på det. Han sa bara artros. Och specifikt att det INTE är artrit. Men när jag googlade såg jag att det heter en sak när det sitter i mellanleden och en annan sak när det är yttersta leden.

På mornarna och en bit in på förmiddagen gör det ont bara jag försöker böja fingrarna. Det gör så pass ont att jag inte till något pris vill tvinga fingrarna att böja. Ibland värker det även i vila. Men oftast gör det bara ont om jag böjer för mycket för att till exempel greppa om handtaget på kasse. Om jag blir kall värker det också. Men det är för att jag blir stel av kyla. Om jag råkar slå i knogen gör det så klart ont också. Men periodvis kan jag inte knacka lätt på en dörr med knogarna.

Hur det kommer påverka paddlingen vet jag inte. Jag skulle behöva ut och provpaddla på sjön lite. Men jag har fullt upp framöver. Maken fyller 50 nästa vecka, så den här tomma helgen som kommer nu får vara tom. Möjligen dona hemma och i lilla trädgården, som jag inte har hunnit med. Det har varit en så sjukt hektisk vår det här året. Jag har inte ens hunnit ta fram cykeln. Och nu blev det ju skitväder. Annars hade jag tänkt cykla hem från jobbet imorgon.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3184 skrivet: 2016.05.25 - 23:48:29 »

Men nedrans också! Har det kommit nu det här?

Jag är inte så orolig för mitt. Jag kom ihåg att jag berättat för en bekant via email om de konstiga hornen som plötsligt poppade upp på ett par fingrar och lyckades hitta mailet - det var 8 år sedan. De knölarna har blivit mindre och jag har aldrig haft ont, så jag måste ha en väldigt snäll form. Ta i trä.

Heberdens knutor/artros kallas det jag har, i ytterleden. Mellanledan heter Bouchards. Du har alltså lyckats ärva båda då?  :sad:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3185 skrivet: 2016.05.26 - 11:21:26 »

Ja, så djävligt verkar det vara.  :sad:

Jag har nog haft det på gång väldigt länge. Men eftersom det onda mest har visat sig när jag har haft eller har migrän har jag helt kopplat det till ett migränsymptom. Men de senaste åren har det hängt kvar längre och längre och till sist blivit ett eget symptom. Det blir fortfarande sämre i samband med migrän. Men det är rätt illa däremellan också. Med enstaka dagar då det känns ganska ok. Det är konstigt, men varken min neurolog eller den här reumatologen jag träffade har någonsin hört talas om att artrossmärta skulle triggas av migrän. För mig är det ganska logiskt, eftersom man tror att migrän kan vara en låggradig inflammation i blodkärlen. Och det blir det ju i leden med artros i också.

Var du glad att du slipper ha ont. Har jag tur slutar det göra ont när lederna har slutat ombilda sig. Men snygg lär jag ju inte bli.  :whistle:

Jag är för övrigt hemma med migrän idag. Vaknade med skiten mitt i natten. Det kan jag nog tacka det härliga vädret för.  :badtongue:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3186 skrivet: 2016.05.26 - 14:53:12 »

Ja just det, det ska sluta göra ont när leden stelnat, läste jag. Det hade jag glömt. Kanske det redan är klart på min vänstra hand då. Räcker 8 år?

Jag är glad. Låter ju för jävligt som du har det. Du är ju yngre också, så väldigt orättvist!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3187 skrivet: 2016.05.26 - 18:40:59 »

Hur stel är du då? Eller har du  bara fått de där snygga utväxterna?

Bara för att djävlas lite extra idag när jag är migränig har jag ont i stortårna också idag.  :badtongue: :badtongue: :badtongue:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3188 skrivet: 2016.05.26 - 18:50:41 »

Japp, det är det som är det konstiga, bara knölarna. Känner ingenting utav det. Nästan så jag tvivlar lite på diagnosen. Knölarna ska ju vara liksom benutväxter. Hur kan de då ha gått tillbaka på vänstra handen? Eller eroderar det kanske?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3189 skrivet: 2016.06.06 - 22:11:48 »

Jag har ingen aning!

Jag får inte på vigselringen längre. Det var tur att jag kom på att ta av den i tid. Det häll på att skita sig helt. Iskallt vatten och tvål och en jäkla massa våld och lite panik. Ont gjorde det och nu går den inte på. Knogen är alldeles för tjock.  :cry:

Jag vill inte ha det så här. Det känns som att det blir sämre och sämre nu, bara för att jag vet om det. Nu för tiden gör även tumbaser och handleder ont. Hur ska det gå att paddla! :max-shock: :cry:

Migrän har jag haft idag också. Och i lördags. Och i onsdags. Och innan dess också. Och nu jobbar jag natt. Och ingen karensförsäkring har jag heller. Jag tyckte att det ju gick så bra, så jag sket i att ansöka på nytt. Efter sommaren måste det bli nya tag med att ansöka om det.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3190 skrivet: 2016.06.07 - 04:01:38 »

Men fy! Tänkte direkt på paddlingen när du berättade. Misstänker att paddlingen är för dig som cyklingen är för mig. Skulle knäcka ihop totalt om jag t.ex. fick problem med knäna. Finns det nåt som kan lindra? Har du kommit så långt att du pratat med läkaren om det? Och hur går det på jobbet? Du gör väl rätt handgripliga saker som man säger så?

Det där med gelatin, glukosamin o.s.v. kan väl vara värt att prova. Buljong, buljong, buljong eller i annat fall tillskott. Nyponpulver sägs ju hjälpa också. Läst det även vad gäller hundar och där finns ju ingen placeboeffekt (mer än vad gäller hur matte/husse uppskattar symptomen). Men jag tror det är en speciell sorts nypon, inte säker, men har för mig att plocka egna inte funkar. Jag använder ju redan buljong nästan dagligen, men jag måste tillstå att jag blivit mer frikostig med den efter diagnosen. Kanske det förebygger besvär.

Kan migränen vara en sidoeffekt av att du oroar dig för artrosen? Brukar sånt utlösa migrän?

Det är så trist när det blir så här! Det är som nån jäkla jantegrej. Man ska inte tro att det kan bli bättre, gör man det så kan det straffa sig. Det är så orättvist!  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3191 skrivet: 2016.06.07 - 23:44:22 »

Nja, paddlingen kan nog inte jämföras med din cykling. Men den är värdefull för mig. Att komma ut i skärgården med mina väninnor. Att få tälta där ute och vakna i lugnet. Det är underbart. Det oroar mig att händerna blir stelare och stelare. Läkaren har jag inte hört ett vitten ifrån. Han tycker nog jag är färdig. Nu vet jag och nu är det upp till mig att hitta en lösning. Jag kan ju boka tid till sjukgymnast själv.

Jag provade i vintras med att käka gelatin. Men jag vete skjutton om det gjorde någon skillnad. Buljong har jag inte testat med. Jag måste ju koka och ha mig. Och et har jag inte haft lust till.  :blush: Det börjar iofs dyka upp lite ok varianter på drickbuljonger man kan köpa i affären. Det kan ju vara ett alternativ. Men risk för att det blir dyrt. Men jag har verkligen inte lust att koka egen buljong. Kokar du egen buljong, Hemul? Hur gör du? Vad gör du av? Är det svårt? Tar det mycket tid?

Mamma är övertygad om att läkaren har fel och att det är reumatiskt jag har. Men jag tror nog läkaren har rätt. Bara att mormor hade vidrigt jobbigt i sina händer. Hon vill inte att jag ska få likadant. Och det vill inte jag heller.

Migränen beror nog på att jag har slutat med betan. Fast jag hade ju med beta också iofs. Men jag har slarvat med sömnen också. Sover kanske 6-7 timmar per natt. Och det är jätte dumt. Men jag har så mycket för mig så jag "hinner" inte sova mer. Askorkat och jag jobbar på att bättra mig.

I helgen klarade vi av ett 50-års kalas. Maken fyllde och vi firade med alla vänner och familjen. Det var roligt, men det är skönt att det är förbi nu. Låg nog och pressade lite.

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3192 skrivet: 2016.06.08 - 00:26:37 »

Enklaste sättet att snabbt få mycket buljong billigt... Åk till Grossen eller nånstans och köp några flak fläskben. Rädda köttet efter en halvtimme - trekvart eller så och fortsätt koka bara benen. Köp några fläsksvålar och släng i också också så får du extra mycket gelatin. Man får ju offra lite lök och rötter och vad man har för annat krafs också förstås för mumsighetens skull.

Det blir jättegod buljong av det. Ska man samla ihop en liknande mängd ben från från kött med bara lite ben på tar det en jäkla tid och väljer man märgben och liknande blir det jättedyrt. Köttet blir ganska trist men räddar man undan det innan det är alltför överkokt är det inte hopplöst. Man kan hacka upp det och frysa och sen steka i pytt, då blir det faktiskt gott.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3193 skrivet: 2016.06.08 - 01:45:59 »

 :bearhug: Du är bäst. Det lät så enkelt att jag kanske ska orka. Hur mycket behöver man och hur mycket blir det? Dricker du buljongen som varm dryck, eller har du den i soppa? Du skrev att du käkar buljong dagligen, så jag undrar ju hur du lyckas med det...
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3194 skrivet: 2016.06.08 - 08:34:12 »

Sås baby, sås!  :bg:

Men jo, jag dricker också ibland på vintern och den här buljongen blir väldigt god. Brukar geléa sig bra också om man koncentrerar den, så det är lätt att bara skära i bitar och styckfrysa i en påse så slipper man kladda med islåda eller hacka i en fryst klump. Jo, den här vintern drack jag en massa buljong. Fick ju för mig att det skulle främja benläkningen och det gick ju bra så...  :whink:

Ett annat buljongtips - jag brukar numera skita i att krydda helt och hållet, utom lite salt och peppar om jag ska använda köttet. Ska jag inte det skippar jag det med. Kryddor försvagas bara i frysen, även salt, så man kan lika bra krydda när man använder buljongen så blir den mer mångsidig också. Har man kokat buljong med basilika t.ex. så är man ju fast med den smaken tills man kokar ny buljong.

Förresten, en rätt ny favorit för drickbuljong på vintern är någon örtkrydda och chili. Basilika + chili = jättegott. :tasty:

Jag är ingen soppfantast. Gillar väl egentligen lätta förrättssoppor, men vem orkar när man bara lagar till sig själv? Ivf har jag några gånger gjort fejkad nudelsoppa genom att låta tunna strimlor av t.ex. vitkål och/eller squash koka i buljong och det har varit gott.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 211 212 [213] 214 215 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544