Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.10.09 - 21:32:14 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 199 200 [201] 202 203 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 1067358 gånger)
0 Medlemmar och 27 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3000 skrivet: 2015.06.02 - 04:25:37 »

Låter hårt, men objektivt sett kanske det är så man skulle föredra det. De sista åren brukar inte vara så kul om man ska "självdö".

Tycker det är för jäkligt när man småungarna i princip börjar kolla sin kalender om man föreslår någon aktivitet. Umgås en del med grannungar och det är fasiken så man får boka! Tror inte det är bra. Men jag förstår det delvis också. Ser ju att de inte alls har så många lekkamrater som man själv hade som barn. De får ju inte lämna gården utan vuxens sällskap och det får inte deras kompisar heller. Går ju inte att springa runt i närområdet och leka längre som man själv gjorde.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3001 skrivet: 2015.06.02 - 06:44:50 »

Jo det är annorlunda. Beror också på åldern förstås, tonåringar vill göra allt möjligt och så här just inför sommarlovet är det alltid en massa som ska göras. Linnea har både det ena och det andra kvar att göra med och för skolan.

Beklagar gammelfarmor men det var nog ett bra sätt ändå. Gick fort utan för långt lidande.

Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3002 skrivet: 2015.06.02 - 21:44:19 »

Det jag kan bli lite upprörd över är att gammelfarmor aldrig fick komma till sjukhuset trots att hon var medvetslös i ett dygn. Men man ville väl inte ställa till med stort rabalder med en så gammal människa. Känns bara så himla nonchalant. Var drar man gränsen för att ta hand om någon som har skadat sig allvarligt?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3003 skrivet: 2015.06.03 - 06:51:49 »

Å nej! Vad jobbigt för er att det var så. Nu skrämde du mig också och jag som redan är skiträdd för att bli gammal. Sånt där är hemskt.  :sad:

Alltså, jag är någon slags etisk fundamentalist. Jag tycker att man alltid ska göra allt när det gäller akuta grejer, oavsett ålder, förutsatt att patienten själv inte motsätter sig det eller redan är döende av andra själ. Annat om man upptäcker att en gubbe på 99 har levercancer. Ingen idé med cellgifter kanske eftersom det skulle orsaka än större lidande. Men vill han så...

Jag tycker allt annat är fruktansvärt skrämmande och bäddar också för att man flyttar gränserna. Vi står ju inför än åldringsboom som samhället kommer att få svårt att klara av. Kanska kommer arbetslinjen att få utökad betydelse. Jobbar man inte får man ingen dyr sjukvård. :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3004 skrivet: 2015.06.03 - 11:07:26 »

Att förflytta en så gammal medvetslös människa kanske är farligare än man tror. Kanske hon hade pratat med personalen om det innan att hon inte vill ha "upplivningsförsök". eller hur det nu heter.

Förstår det låter hemskt men så menar jag inte det. En männsika som är så gammal har helt andra förutsättningar av vården, det som för oss låter självklart behöver inte vara det för dom äldre. Och ibland kan det förvärra att transportera.
Frågan är alltsom om det verkligen var nonchalans.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3005 skrivet: 2015.06.03 - 12:09:07 »

Det är klart, men hon var ju uppe och lallade när det hände, så hon var ju inte supersvag innan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3006 skrivet: 2015.06.03 - 17:33:09 »

Vi lär aldrig få veta varför de valde att inte göra något. Hon fick en liten stroke för 4 år sedan. Då trodde vi att det var slutet, men hon repade sig i sakta mak. Sen ett par år tillbaka grejade hon att smyga omkring med rullatorn och kunde nära på resa sig själv från stolen. Dock försvann svenskan. Hon förstod bara Lappfjärdsdialekten de sista åren. Sorgligt för mig, eftersom vi inte kunde prata längre utan att maken tolkade emellan. Jag förstår dialekten, men hon förstod inte mig.

Jag håller med dig Hemul, att det är skitläskigt att man slutar göra så gott det går när en människa blir för gammal. Det minsta man kan göra är i alla fall att ta reda på fakta om någon är sjuk. Vad är det som felas. Sen får man fatta beslut om åtgärder därefter. Det var ju självklart att något gick allvarligt fel när farmor föll och blev medvetslös så länge. Och jag har svårt att inte tänka på det. Det kanske inte hade gått att göra något ändå, utan stort lidande för farmor. Men då hade man i alla fall vetat. Hennes son hade kanske hunnit dit och fått ta ett riktigt farväl om han hade vetat att slutet var nära.  :sad:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3007 skrivet: 2015.06.03 - 18:19:10 »

Ja, det är ju sånt också.

Usch. Jag har extrem åldersnoja nu. Doktorn tog spontant upp detta med att åldras. Han hade fyllt 60 i år så vi är ungefär jämgamla. Han nojade värre än jag. Jag har ju sett så mycket, sa han och menade att han var rädd för förnedringen. Det kändes ju betryggande... Det var alltså han som tog upp detta, inte jag.

Så började jag tänka på hunden jag vill skaffa. Rasen jag lutar mest åt blir gamla, ofta mer än 15. Då är jag 75. Tänk om jag blir sjuk, måste läggas in någonstans. Vad gör jag då? Har inte råd med hundpensionat nån längre tid. Tänk om man måste avliva hunden för att man själv blir för skraltig eller akut sjuk? Fy fan. Var tog livet vägen?  :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3008 skrivet: 2015.06.04 - 18:51:34 »

 :worried:

Vi kan ta hand om din hund om du skulle behöva hjälp en period.  :there: Det är ju inte någon garanti att man lyckas leva en hel hunds liv bara för att man är lite yngre. Och man kan ju bli hur gammal som helst och överleva hunden med råge även om man är 70 bast när man skaffar den också. Så det tycker jag inte att du ska lägga pannan i så djupa veck för.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3009 skrivet: 2015.06.04 - 19:26:51 »

Om jag DÖR lider jag ju inte av det, men om jag måste avliva hunden för att jag själv blir sjuk, då skulle jag totalknäckt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3010 skrivet: 2015.06.04 - 22:14:26 »

Om du blir sjuk tar vi hand om den till du är frisk igen och kan ta hand om den själv igen. Vi är vana att vara djurvakter i perioder. En jätte bra variant av att inte skaffa djur själv, men ändå få umgås med dem.  :lol:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3011 skrivet: 2015.06.21 - 21:43:07 »

Tjena tjena, mittbena! Här kommer jag fjantandes. Jobbar natt.

Konstigt, men när jag hade hur långt som helst till jobbet, då hade jag minsann tid att vara aktiv här. Men nu vete skjutton var tiden tar vägen?  :confused3:

Jag försöker bli kvitt den där jäkla betablockeraren. Men det går banne mig inte. Så fort jag kommer ner i doser som faktiskt tillåter mig att öka takten när jag cyklar eller går. Kanske till och med skulle kunna springa på. Då kommer migränen tillbaka. Äla skit! Så nu är jag tillbaka på 100 mg igen.  :tongue_wag:

En till sak som förundrar mig. I samband med migrän får jag skitont i fingerknogarna. Det sitter i flera dagar efter. Varför det? Har inte kunnat googla på det, så jag har inte en blekaste aning vad det beror på.

Men annars är det bra. Jodå. Ska ut och paddla kommande helg. I skärgården. Hoppas kroppen och knoppen håller.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3012 skrivet: 2015.06.22 - 02:06:06 »

Vad skumt med händerna. Hittade domningar och pirrningar i armar och händer men inte smärta när jag googlade.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3013 skrivet: 2015.06.22 - 04:17:50 »

Ellerhur! Och man kan hitta massor om smärta i händerna. men inte i samband med migrän.  :sneaktongue:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3014 skrivet: 2015.06.22 - 04:35:41 »

Du är unik! :smooch:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 199 200 [201] 202 203 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544