Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.10.08 - 23:19:14 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 178 179 [180] 181 182 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 1066050 gånger)
0 Medlemmar och 32 gäster tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2685 skrivet: 2014.04.29 - 10:05:31 »

Tjohej! Hemma och förkyld. Tappat rösten igen och kraxar och gnisslar mest. Det är när man inte kan prata som man har som mest att berätta inbillar jag mig. I alla fall känns det så för mig. Vill ringa och prata med mamma, pappa och syrran. Säkert så enkelt att det beror på att jag helt plötsligt har tid att sitta och reflektera. Och då poppar det upp i hjärnan. Nåja, bra att ha reflektionsdagar ibland.

Igår var jag och skrev in mig hos en ny sjukgymnast. Hon verkar bra. Min yogainstruktör rekommenderade henne, och jag tror det kan bli bra det här. Hon kan nämligen RedCord. Och är jäkligt noga med att se helheten. Hela halvtimmen gick åt till att berätta min historia för henne. Jag hopas och håller tummarna att vi ska komma framåt med det sista nu. Nu ska det sista i armbågen bort, axlarna ska bli starka, bröstryggen mindre stel, stortålederna mjukare och bort smärtan, och ännu mindre migrän. Förhoppningsvis kan hon avgöra om musklerna har vuxit ihop rätt i magen också. Jag tycker jag ser sned ut, och det känns stramt i vissa sneda muskler i midjan mm. Kan inte börja löpträna förrän jag har fått ordning på magmusklerna, även om paddlingen och simningen tycks fungera.

Hon jobbar lite off för mig. Men från jobbet går det snabbt att ta sig till henne. Om jag har bilen. Hon kostar en bråkdel, mot de privata jag har gått till. 100 kr och ingår i högkostnadsskyddet, mot 650 kr utanför högkostnadsskyddet. Helt klart värt att resa lite då.  :clap_jump:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2686 skrivet: 2014.04.29 - 14:03:45 »

Ja jösses ja! Går det inte fort om du har cyklen med också?

Min kompis, han som inte tål nästan någon mat, går på privat rehab. Han har fått specialpris och får gå och träna hur ofta han vill, själv då, + behandlingar en gång i veckan tror jag. Han pyntar 2500 i månaden. Fattar inte hur han får ihop det, han jobbar ju inte. Men han blir hjälpt av det. Innan hade han kämpat med vanlig sjukgymnastik i mer än 10 år utan något som helst positivt resultat. Är för jäkligt tycker jag. Men samtidigt förstår jag ju att samhället inte kan bekosta vilket kvacksalveri som helst, men det han gör är ändå ganska traditinellt, går ut på uppmjukning, strecthinb och avslappning men på ett lite annorlunda sätt. Som tydligen funkar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2687 skrivet: 2014.04.29 - 20:00:07 »

Jag blev nyfiken om det skulle gå att cykla dit från jobbet. Då hittade jag en reseplanerare http://cykla.stockholm.se/ som gav de här siffrorna och ritade ut rutten på en karta.  :clapping:

Total sträcka: 9,6km
Tid(16km/h): 36 min
Energiåtgång: 317 kCal
Cykelväg: 4,8km
Blandtrafik: 4,8km

Det ser ju helt görligt ut! Fast inte ännu. Är nog inte tillräckligt tränad för att orka cykla 2 mil på samma dag ännu tror jag. Och sen får jag ju inte hem cykeln på tåget. Jag kan ju bara ta den de veckor som jag jobbar kväll.

Hemifrån till jobbet skulle det se ut såhär. Genom stan dock. Så någon snitthastighet på 16 km/h lär det ju knappast bli då.

Total sträcka: 29km
Tid(16km/h): 110 min
Energiåtgång: 965 kCal
Cykelväg: 14km
Blandtrafik: 15km

Fast när jag kollar cykelvägen med googlereseplanerarappen på telefonen får jag lite andra tider fast samma sträckor.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2688 skrivet: 2014.04.29 - 21:52:01 »

Kanske är liiite långt att cykelpendla.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2689 skrivet: 2014.04.30 - 11:46:43 »

Jo, tyvärr..
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2690 skrivet: 2014.04.30 - 12:34:11 »

Du skulle ha köpt en racer!  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2691 skrivet: 2014.05.26 - 21:01:32 »

Nu har jag bestämt mig för att byta ut styrstången till en justerbar så jag kan får styret lite högre och lite närmare sadeln. Allt för min ömma nackes skull. Jag skiter i vindmotståndet.  :lol:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2692 skrivet: 2014.05.26 - 23:26:06 »

Justerbart i två led? Du kanske varkligen skulle ha köpt en racer, eller ivf ha bockstyre. Så du kan variera ställningen mer menar jag. Det finns ju såna där pinnar man sätter på i ändarna på raka styren också, vet inte vad det heter, bar ends kanske?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2693 skrivet: 2014.05.27 - 05:58:02 »

Nä burr! Absolut inte! Jag vill sitta upp. Ju rakare desto bättre. Justerbart är justerbart. Men inte så justerbart att man justerar utan verktyger. Men det går att få en mer skräddarsydd sittställning.


Skickat på ett lurigt sätt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2694 skrivet: 2014.05.27 - 10:46:56 »

OK. Men finessen med bock är ju att man kan både ligga och sitta upp mera. Fast det är klart, man måste kanske ha styret rätt högt för att sitta så mycket som du vill.

Visste inte att det fanns såna man kunde ställa utan verktyg. Låter ju toppenbra. Hoppas det funkar för dig!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2695 skrivet: 2014.05.27 - 10:47:53 »

P.S. Nu börjar jakten på optimala tillbehör! Du trodde du var klar va?  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2696 skrivet: 2014.05.27 - 13:48:35 »

Nämen toka. Jag skrev ju. Man måste HA verktyger.  Jag väntar på min födelsedag. Då kanske det bli pedaler för drag och tryck. Fast jag vet vad du tycker. Jag har provat såna och det tar cyklandet till helt andra nivåer.


Skickat på ett lurigt sätt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2697 skrivet: 2014.05.27 - 14:24:09 »

Jag trodde du redan körde med clipin-skor? Om inte kan du ju prova med clips så länge eller såna där moderna breda remmar som man sätter över foten. De ska vara rätt bra och kostar inte så himla mycket, par hundra.

Jag tror faktiskt jag har allt nu, ända ner till en vertygsrulle jag suktat efter och en tjusig mässingsringklocka. Jo, jag skulle vilja ha en trailer också, men det är lite problem med infästningen och det är något jag i så fall köper på vinterrea. Ingen dyr behöver jag, ska inte åka långfärder med den. Det är mer om man köper nåt på IKEA eller ska till återvinning som jag tänker att det vore snajdigt. Jag använder ju hojen som transportmedel också, inte bara för motion, så det blir lite skillnad kanske.

Hur som är det en bra känsla att ha precis det man vill ha och att ha hittat rutiner för allting. Det är så lätt när man ska iväg. Jag har alltid en väska på och i den ligger verktygsrulle, reservslang och lås. De andra väskorna hänger i förrådet. Tog tid innan jag fattade att jag inte skulle bära in dem. Istället har jag såna där biliga nylonkassar från IKEA både inne och i förrådet som jag bär grejerna upp och ner i. Typ när jag varit och handlat tar jag ur maten ur väskorna och flyttar till IKEA-kassarna och bär upp det så. Så smidigt och slipper en massa skit inne i lägenheten. Samma med extrakläder, mat och så när jag ska på utfärd.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #2698 skrivet: 2014.05.27 - 17:50:56 »

Total sträcka: 29km
Tid(16km/h): 110 min
Energiåtgång: 965 kCal
Cykelväg: 14km
Blandtrafik: 15km

Eftersom "kaloriräkning år det enda jag har i huv'et" så kan jag meddela min åsikt att 526 kcal/tim för att trampa en lättrullad cykel - utan motvind - i 16km/h låter rätt "väl tilltaget"...  Spela roll? Mja, men det är lätt gjort att ta två bullar/bananer/fläskben i stället för en/ett när man tror sig ha bränt en jädra massa... Bättre att räkna fel åt rätt håll!
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2699 skrivet: 2014.05.27 - 20:21:54 »

Tycker också det ser högt ut, men det stämmer rätt bra enligt den konstiga MET-tabellen.

16 km/h = 9.94 miles/h och då hamnar vi mitt emellan...

5.8         bicycling, leisure, 9.4 mph
6.8         bicycling, 10-11.9 mph, leisure, slow, light effort

...så vi säger 6.3 MET då. Vet inte vad Sorla väger (säkert jättemycket! :tongue:), men om vi säger att standardpersonern väger 75 pannor blir det:

75 * (1+50/60) * 6.3 = 866.25 kcal

Jag brukar räkna med 4 MET bara (var det lägsta jag hittade för cykling och sen har jag inte brytt mig om att uppdatera). Jag snittar lite lägre än Sorla på landsväg/blandad körning men har å andra sidan säkert mycket tyngre cykel och är själv tyngre och inte ens det resultatet stämmer med verkligheten som vågen visar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 178 179 [180] 181 182 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544