Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.10.08 - 23:21:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 177 178 [179] 180 181 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 1066055 gånger)
0 Medlemmar och 28 gäster tittar på detta ämne.
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #2670 skrivet: 2014.04.10 - 12:54:33 »

FODMAPs är ju krångligt, speciellt sockeralkoholer och förtjockningsmedel av olika slag är det ju lätt att missa.

Bra att läkaren utreder andra möjligheter - man vill ju utesluta att det är något riktigt farligt.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2671 skrivet: 2014.04.10 - 19:54:45 »

Uscha ja. Fast hans läkare verkar ha fastnat i att han har IBS. Jag får stöta på varje nytt steg i utredningen. Vi får se vad ultraljudet säger imorgon. Jag tror inte det kommer visa något. Jag skulle vilja att de gjorde en Gastroskopi, och det var hon också inne på. Men röntgen såg inga skäl att göra det, för att blodproverna inte visar att han har vare sig laktos eller glutenintollerans. Men för skjutton! Det kan ju vara annat som gör att han har ont i magen. Läckande magmun eller något annat vad vet jag! Nåväl, jag ger mig inte så lätt. Man får ta det ett steg i taget bara. Så länge han inte mår bra kommer jag bråka om nya undersökningar som inte har gjorts.

Det kan ju vara gluten som vi just nu testar, bara att han behöver mer tid på sig för att läka. Idag intervjuade jag honom noga och han berättade att magen inte gjorde ont den här gången. Han har kunnat gå omkring utan att vika sig dubbel. Bara ihållande illamående och frukosten har vänt tillbaka två dagar. Det är ju intressant att magontet har backat tycker jag. Skam den som ger sig! Ungen ska må bra innan jag är klar med det här!
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2672 skrivet: 2014.04.11 - 03:41:59 »

Det är ju hur som en väldigt markant skillnad och det borde väl tyda på att det är maten ändå?

Kan han inte skita i att köpa färdigmat på träning? Skolbespisning måste ju kunna tvingas att uppge alla ingredienser så han kan utesluta dåliga såser och så. Om han inte vill släpa mat med sig kan han väl gå in på nån ICA och köpa nåt kallskuret eller vad han nu gillar på väg till träningen? Men det kanske är socialt, att de är ett gäng som gör det ihop?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2673 skrivet: 2014.04.11 - 07:32:37 »

Han är en mycket lat 15åring som inte riktigt har fattat att han behöver ändra vissa saker av egen kraft. Det funkar när mamma eller pappa fixar åt honom. Men när han behöver göra själv..... Fast käket vid hallen är "hemma" lagat. De lagar själva där. Bara det att han måste fråga im innehållet och inte bara anta att det är ok.  Det är läroperiod.


Skickat på ett lurigt sätt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2674 skrivet: 2014.04.11 - 07:43:46 »

OK. Man går det inte upp ett ljus nu när han mår bätte då?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2675 skrivet: 2014.04.11 - 17:16:55 »

OK. Man går det inte upp ett ljus nu när han mår bätte då?

Det vet man inte.   :look_down:

Dagens undersökning var ganska givande ändå. Doktorn snurrade runt med ultraljudsmojängen över hans mage länge och väl. Mätte och hummade. Vred och vände. Både på son och på mojäng. Ena njuren har en lite annorlunda form. Men fungerar som den ska. Någon av körtlarna var något förstorad. Men inte alarmerande. Det onda tycks sitta i magsäcken. Det ömmar precis över magsäcken. Känns som en viktig ledtråd. Där tycker i alla fall jag att IBS-diagnosen rök all världens väg. Vi får se vad ordinarie läkare säger. Men om det inte blir kamera ner i magsäcken efter detta vet inte jag.

Efter det åkte jag hem och lade mig att sova med Zomig och Ipren. Jag hade tänkt mig att leka med min nya leksak igår kväll. Men migränen gjorde entré istället och hänger kvar. Glad att jag klarade av sonens undersökning i alla fall. Hoppas väder och skalle tillåter lite skoj imorgon i alla fall. Vill geocacha från sadeln.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2676 skrivet: 2014.04.11 - 17:48:05 »

Då måste du skaffa mobilhållare också.  :biggrin1:

Bra att det går framåt med undersökningarna. När får ni svar på det här då?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2677 skrivet: 2014.04.11 - 20:15:02 »

Jag vet inte när svar kommer. Om hon jobbar, gissar jag att hon ringer i veckan. Hon är duktig på att uppdatera oss när hon har kollat saker.

Migränen idag har gett en del knasiga följdverkningar. Maken ringde och det blev kortslutning när jag skulle svara. Så öppningsfrasen blev "ha det bra!" Istället för "hej". Jag tror hjärnan tyckte jag skulle skippa allt onödigt tomprat och gick direkt på slutfrasen.  :lol: Och så försvinner vanliga ord. Men det är jag vanare vid. Maken blev dock lite överraskad, så jag fick försöka förklara mig. Tur jag inte åkte till jobbet som jag tänkte göra. Sonen tyckte jag skulle åka hem istället, när han hörde mig sluddra efter hans undersökning.

Apropå mobilhållaren så var det precis det jag gjorde nu.  :cool:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2678 skrivet: 2014.04.11 - 20:15:58 »


Apropå mobilhållaren så var det precis det jag gjorde nu.  :cool:

Alltså inte köpte. Men googlade.  :confused3:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2679 skrivet: 2014.04.25 - 09:18:19 »

Bajs,  jag har ont i halsen på min lediga dag!   :mad_roll: Jag som inte har varit förkyld på hela vintern vad jag kan minnas. Men det förklarar min outsägliga trötthet den här veckan. Konstigt att jag inte har fått migrän!?! Jag håller på och trappar ner betablocken. Så nu knaprar jag "bara" 125 mg/dag. Jag trodde det var därför jag hade sån yrsel på dagarna och var helt galet trött. Har känts som förvarning om migrän hela veckan, utan att det har blivit något. Jag som håller på och bygger upp mig och ska bli stark och uthållig den här våren. Det här har jag verkligen inte tid med!

Fick svar och kallelse brevledes efter sonens ultraljudsundersökning av magen. Han har lätt inflammation i lymfkörtlarna, vilket oftast kommer av "förkylning i magen" och det ska läka ut av sig själv utan behandling. Det behöver vi fråga upp på, eftersom han varit dålig så länge. Man såg även att hans ena njure har avvikande form och något roterad och det nämns ett dubbelsystem. Inget av de fynden tycks göra läkarna fundersamma, utan anses vara inom normal avvikelse. Vad vet jag. Vi ska träffas om ett par veckor och prata igenom detta. Han har dock inte haft ont i magen på över en vecka nu. Och då är han ändå förkyld, vilket brukar betyda sängläge med magont och kräkning. Glutenfri kost verkar vara da shit!  :yay:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ary
Gäst
« Svara #2680 skrivet: 2014.04.25 - 09:41:21 »

I bästa fall går det över snabbare än man kan ana. Krya på dig. Då får man hoppas på att sonen fortsätter i samma anda som nu då.  :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2681 skrivet: 2014.04.25 - 13:44:07 »

 :worried:

Ha ha! Jag missade ditt inlägg ovan där du berättar att du pratar konstigt när du har migrän. Förstår att det kan ställa till besvär, men lite roligt är det allt.  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2682 skrivet: 2014.04.25 - 14:29:49 »

:worried:

Ha ha! Jag missade ditt inlägg ovan där du berättar att du pratar konstigt när du har migrän. Förstår att det kan ställa till besvär, men lite roligt är det allt.  :lol1:

Jo, folk runtikring brukar tycka det. Trevligt att kunna liva upp tillvaron åt dig.  :look_down:
Men faktum är att det har hindrat mig många gånger på jobbet och även andra tillfällen. På möten till exempel, när jag har synpunkter (vilket jag ofta har  :rolleyes:) och inte kan uttrycka det ens inne i huvudet. Då brukar jag knipa igen truten och inte få något sagt. Frustrerande och jobbigt.

Tack Ary.  :smooch:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2683 skrivet: 2014.04.25 - 14:33:00 »

Förstår det. Led själv av afasi light en period och det är ganska hemskt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2684 skrivet: 2014.04.25 - 14:43:57 »

Mmm  :there:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 ... 177 178 [179] 180 181 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544