Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.10.08 - 21:23:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 176 177 [178] 179 180 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 1065952 gånger)
0 Medlemmar och 13 gäster tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2655 skrivet: 2014.04.07 - 14:12:02 »

Ah, då förstår jag. Jag kan trösta med att är det så att laktoskänsligheten är sekundär så rättar det till sig snabbt. Jag tålde ju mjölk på studs då när magen blev bra av antibiotika. Tog väl kanske en vecka innan jag testade.

Men ska han inte undvika fullkorn också då? Där finns ju de riktigt hårda fibrerna.

Jo absolut, fast fullkorn går väl bort per automatik, eftersom han låter bli gluten? Jaha, det kan gå fort med laktosen? Nu är det i alla fall 6-8 veckor som gäller. Så får vi se vad dietisten säger sedan. Gissar att vi får börja prova lite försiktigt med mjölken då. Det är ju inget stort besvär med laktos, även om man får vara lite alert med de glutenfria alternativen, som ofta innehåller mjölkpulver och skummjölkpulver.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2656 skrivet: 2014.04.07 - 14:20:51 »

vad skönt ni träffat en vettig dietist!!!
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2657 skrivet: 2014.04.07 - 14:23:33 »

Eller hur! Jag var skeptisk innan jag träffade henne. Och lättad efteråt.  :lol:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2658 skrivet: 2014.04.07 - 14:27:51 »

Jag tänkte om hon kanske tyckte han skulle äta sånt där glutenfritt bröd...

Ja, fort gick det. Innan var ju bara en klunk grädde som en kniv i magen, kunde inte stå rak. Men i mitt fall var det ju helt sekundärt. Laktasproduktionen hade väl upphört för att slemhinnan var så irriterad av infektionen. Har ju ingen egentlig känslighet mot laktos, eller hur man ska uttrycka det.

Hade nog inte tordats testa medvetet så snart, hade ju inte ens fattat att magen var botad. Men jag råkade få i mig mjölk av misstag och blev helt kall och väntade på smärtorna. Inget hände. Då kunde jag inte låta bli att dricka sådär ett tredjedels glas. Ingenting hände. Jag drack ett helt glas. Ingenting hände då heller. Och därvid är det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2659 skrivet: 2014.04.07 - 14:43:21 »

Jo hon tycker så klart han ska äte glutenfritt bröd. Utan hela bitar. Men jag tänkte inte att det hette fullkorn då. Trodde det bara var typ vete och råg som hette fullkorn.  :confused3: Nåja. Han ska äta slätt bröd iaf. Och det är klart han får glutenfritt bröd. Livet måste vara enkelt för honom. Om han ska komma med på tåget. Fast jag köper ganska bra bröd hos Friends of Adam. Dyrt men bra. och så får jag baka själv. Dags att börja igen nu när vi är två.

Sån magont känner jag igen. Så har han haft det. Fast inte så vi kunde koppla det till maten. Men helt plötsligt vek han sig dubbel. Eller så kräktes han. Eller båda. JAg tror iofs att du var ovanlig som tålde laktosen så snabbt igen. Tror det är vanligare att det tar lite tid. Men det kanske beror på vilken orsak det är till intoleransen.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2660 skrivet: 2014.04.07 - 14:49:03 »

Ja, jag tyckte också det var konstigt. Borde ju ta tid för slemhinnan att läka och jag hade ju väldigt kraftiga reaktioner innan. Men det är väl kostens förtjänst (sic!)  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2661 skrivet: 2014.04.07 - 14:50:23 »

Det är klart att det är kosten.  :biggrin1:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2662 skrivet: 2014.04.07 - 15:15:18 »

Halelujah sista!  :headbanger:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2663 skrivet: 2014.04.10 - 08:43:22 »

Nu ropade jag kanske hej för tidigt. Ungen har kräkts två morgnar i rad nu. Jag bli banne mig inte klok på detta!


Skickat på ett lurigt sätt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2664 skrivet: 2014.04.10 - 09:07:26 »

 :sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #2665 skrivet: 2014.04.10 - 09:34:45 »

Har ni kollat på FODMAPs? Lät som om dietisten var lite inne på nåt sånt?

Fy så jobbigt, det är det värsta när ungarna mår dåligt.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2666 skrivet: 2014.04.10 - 10:33:14 »

Ja, det är ju något liknande vi kör. Jag har förhört honom om vad han har ätit, men det är verklligen inte lätt att få styrsel. Han tror han har ätit rätt. Men 15 åringar......  :bang_head: Nästa steg är att tvinga honom att skriva upp ALLT han äter. OCh det är inte säkert att vi prickar rätt för det. Eftersom han äter i skolan och ibland köper han mat vid träningshallen. Det är konstigt när han mådde så himla bra förra veckan.  :cry:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2667 skrivet: 2014.04.10 - 10:47:20 »

Men då kan det ju ha varit nåt skit i färdigmaten! Vore väl inte så konstigt.

Om han ska registera, ladda ner en sån där app som gör mobilen till en diktafon. Mycket enklare än att krångla fram papper och penna och försöka hitta nåt att skriva mot när man är ute. Jag använder en sån för att spara alla skimrande tankar som jag får när jag är ute och cyklar.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2668 skrivet: 2014.04.10 - 11:44:40 »

Han har Android. Det har väl du också? Vad heter appen? Bra att veta OM det blir aktuellt.

Imorgon ska han på Ultraljudundersökning. Läkaren mumlade om lymfkörtlar som kan ge smärtor och illamående som symptom. Jag har inte vågat googla det.  :shake_head:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2669 skrivet: 2014.04.10 - 12:51:15 »

Japp. Min heter Direct Dictaphone. Vet inte om den är bäst, bara laddade ner en och den funkade så...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 176 177 [178] 179 180 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544