Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.10.08 - 19:21:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 174 175 [176] 177 178 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 1065841 gånger)
0 Medlemmar och 24 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2625 skrivet: 2014.02.27 - 19:58:58 »

Ja, ris och kokt fisk är väl en sån där magklassiker?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #2626 skrivet: 2014.02.27 - 20:40:22 »

Ja, absolut. Kokt kyckling och löskokta ägg också har jag för mig.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2627 skrivet: 2014.02.27 - 22:47:09 »

Jodå. Ris käkar jag. Och har gjort de här dagarna. Med lite kyckling till. Det verkar magen tåla. Men rostade rotsaker och karré  med vitlökssmör var en dålig ide. Magen fortfarande arg. Jäklar vad fort den reagerar på vad jag äter!


Skickat på ett lurigt sätt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2628 skrivet: 2014.02.27 - 22:56:24 »

Tänk positivt! Du kanske blir smal på kuppen!  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2629 skrivet: 2014.02.28 - 15:43:12 »

sorla är ju redan smal!

Skicka över bacillerna till mig, jag behöver dom. Min arbetskamrat var sjuk denna vecka, spydde som fan och diarre, och gick ner säkert 5 kg men hon är så smal att det INTE är bra. Jag hoppas hon kan smitta mig nästa vecka. Dock jag vill inte vara sjuk tisdagen då ska jag på kurs som jag längtat efter väldigt länge!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2630 skrivet: 2014.02.28 - 16:11:31 »

:rolleyes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2631 skrivet: 2014.02.28 - 17:06:16 »

Så himla smal är jag inte längre. Rent av lite rultig på sina ställen. Så något litet kilo kan få trilla av om det skulle hända. Men jag tänker inte aktivt göra det. :nono:


Skickat på ett lurigt sätt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #2632 skrivet: 2014.02.28 - 19:20:25 »

Det kanske är bäst att hoppa över rostade rotsaker och karré  med vitlökssmör och liknande mat och gå på stoppkost ett tag och försiktigt prova lite vanlig mat när du blir bättre.  :smile:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2633 skrivet: 2014.02.28 - 19:57:20 »

krya på dig!
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2634 skrivet: 2014.03.07 - 01:23:11 »

Magen artar sig så sakteliga. Men proverna har jag inte fått svar på. Jäkla vårdcentraler. Hur svårt kan det vara?!? Eftersom jag jobbar natt är det "lite" svårt att passa in vårdcentralernas telefontider. Med lite fix och trix kom jag äntligen åt att prata med en sjuksyster på min egen vc. Hon återkom på den tredje dagen. Då hade hon fortfarande inte hittat något fax från vc i Leksand. Så nu måste jag försöka jaga rätt på dem, för att se var de har skickat mitt provsvar. OCh mail kan man inte skicka. Så usla möjligheter att få svar på enkla frågor bara. Gah!


Samtidigt i en annan del av familjelivet har vi en gosse som har dragits med men massa magproblem. Utredning pågår med provtagningar som inte visar på något onormalt. Men fru doktorn har beordrat mjölkfritt 3 veckor innan vi går vidare med utredningen. Det är utmanande nu att laga mat hemma. Mjöl, mjölk och fiskfritt.  :badtongue: Börjar läsa på om paleo, för mjölkersättningarna är inte roliga med sina kilometerlånga ingredienslistor. OM det är så illa att han är mjölkproteinallerkisk så är det ett alternativ att vi lagar paleo-mat hemma. Minus fisken då som maken inte tål. Tur att vi börjar vara lite rutinerade på att tänka om och lära nytt när det gäller maten. Det går lättare och lättare för varje gång.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2635 skrivet: 2014.03.07 - 01:42:59 »

Men det är ju jättelängesedan nu! Vad sjutton gjorde du på vårdcentralen i Leksand förresten?

Pojken hade alltså problem innan resan? Eller han kanske inte ens var med.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2636 skrivet: 2014.03.07 - 01:58:14 »

Nja. Jätte länge sedan är det ju knappast. Förra veckan var vi i Dalarna på sportlov. Jag blev dålilg i kistan med vattendiarré redan på natten mot sändag, men deftersom vi hade bokat att åka så gjorde vi det. Men det kändes lämpligt at ta reda på varöfr magen gjorde sådär, så det inte var något jag tagit med från Thailand. Och Leksands vc var närmast. Provsvaret borde jag har fått redan i fredags för en vecka sedan. Eller i måndags. Men så har det inte blivit.

Sonen med sina magbekymmer är en riktig långbänk. Han har varit känslig i magen hela livet. Och i perioder har jhan vaknat med morgonkräkningar och jätte ont i magen. Vi har varit på ett antal utredningar som inte har givit tillfredställande svar. Nu under hösten har det blivit så stora problem att han missar massa skola för att han har fått gå hem med magont och illamående. Eller inte kommit iväg alls till skolan pga samma. Och man ser att han verkligen har ont. Så han fejkar inte för att få vara hemma från skolan. Stress, "bråttommage" laktos mm har vi fått höra. Men inga prover visar någon form av allergi. Gluten eller magmigrän undrar jag. Men dit har vi inte kommit än i läkarens resonemang. Läkaren menar att det kan vara mjölkprotein fast proverna inte visar något. Då menar jag att det lika gärna kan vara gluten. Men för att vi ska få hjälp av läkaren får vi finna oss i att göra det hon önskar. I hennes ordning. Vi är halvvägs på de tre veckorna utan mjölk nu. Nästan helt utan avsteg. Han har haft lite ont i magen under tiden. Men OM det är mjölk vet man ju inte hur lång tid som behövs för att han ska sluta vara känslig.

Vi riskerar att han får diagnosen IBS. Och den preliminära diagnosen är just nu det. Vilket jag mer ser som en symptomdiagnos, inte en orsaksdiagnos.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2637 skrivet: 2014.03.07 - 02:04:19 »

Visst jag, sportlovet. Det är visst jättelänge i det här sammanhanget. Klart du ska ha svaret när det kommer från labbet om du är orolig. De kan väl för sjutton ringa DIG.

IBS är en slaskdiagnos och jag tror massor med IBS kunde bli hjälpta om man kom på vad det var, men det är väl enklare att slaska ditt IBS än att fortsätta med krångliga utredningar och remisser.

Men varför inte utesluta gluten på eget initiativ? Lär väl märkas rätt snart om ni är rätt ute.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2638 skrivet: 2014.03.07 - 03:02:58 »

Men varför inte utesluta gluten på eget initiativ? Lär väl märkas rätt snart om ni är rätt ute.

Delvis för att jag inte tror att det är hela sanningen. Delvis för att han är ung och står mitt i värsta karusellen med skolan och prover. Det är viktigt att han har dokumenterat hur stora besvären är. Han kan få lite förtur och extra stöd för gymnasiumet med läkarintyg. Lite som mitt högriskskydd från fk. Fast i skolan ist. Delvis för att det är lättare för oss att hålla honom motiverad om han har fått höra från läkare vad han ska göra för att må bättre. Det blir mer tyngd även på det jag/vi säger om att sköta sömn, ätande, drickande, undvika skräpmat och godis mm nu när vi har läkarkontakt.

Vi vill gärna få hjälp av kurator eller psykolog också. Läkaren har skrivit remiss till BUP. (barn och ungdomspsykiatrin). De vill inte ta emot honom. Han är för frisk och menar att hans problem är fysiologiska. Då försökte vi med psykologstöd från vårdcentralen ist. De vill inte ha honom för de anser att han hör till BUP. Man kan bli galen för mindre! Magproblem beror ju ofta på att man är känslig för stress mm. Eller så blir man stressad för att man har ont. Jag vill inte att han ska ha det lika besvärligt som jag har haft det! Därför är jag mån om att få proffesionell hjälp åt honom. Men tydligen måste man vara suicidal för att få hjälp. Pigg och glad ungdom med ont är inte illa nog.  :so_mad:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2639 skrivet: 2014.03.07 - 03:30:17 »

Ja, så är det nog tyvärr. Men är han inte själv intresserad av att ändra kosten för att se om det hjälper? Han lider ju som det är nu.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 174 175 [176] 177 178 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544