Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.10.07 - 20:25:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 156 157 [158] 159 160 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 1064756 gånger)
0 Medlemmar och 23 gäster tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2355 skrivet: 2013.05.12 - 22:31:09 »

 :tongue: Ska jag säga det till doktorn och FK att Hemul tycker att jag behöver vara sjukskriven hela sommaren?  :laugh: Det lär inte gå igenom, även om jag håller med om att jag mår så mycket bättre på alla sätt utan stress och press.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2356 skrivet: 2013.05.13 - 07:20:35 »

Kan du gott göra! De borde lyssna också. Ivf tycker jag inte du ska gå på heltid på en gång. Det kommer bara att sluta med att du blir dålig igen och måste bli sjukskriven igen. Hälsa doktorn det också.  :angry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2357 skrivet: 2013.05.13 - 08:10:15 »

Det var ju lite min tanke, att jag skulle gå upp lite sakta i tid. Och det var lite min plan att använda den sista veckan till att fasa in mig på jobbet. Men eftersom såret fortfarande inte har läkt ihop så vill jag inte börja ännu. Men å andra sidan börjar det bli som vanligt här nu. Folket har vant sig vid att mamma/makan är hemma och börjar vara lite piggare om än har lyftförbud. Alla ska ha hjälp hela tiden och min tid blir helt plötsligt deras tid. Det smyger sig på utan att jag märker det innan det är för sent. :sleep:

Så kanske allt fixande här hemma är min upptrappning. Följa barn till tandläkare, till optiker, gå på egna vårdcentralbesök, möten på kvällarna, laga middagar mer eller mindre utan hjälp, sköta mat och handlingsplaneringar, starta tvättmaskiner..... Det blir nästan som fulla arbetsdagar om man hårdgranskar vad som händer här. Jag kommer vara fullt inskolad till nästa vecka. Det är bara att köra på.  :lick:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ary
Gäst
« Svara #2358 skrivet: 2013.05.13 - 11:12:14 »

Men det är ju inte länge sedan du tränade ett varv eller 2 runt huset..... Tycker du ska känna efter när du börjar igen och vara beredd på halvtid eller så till att börja med kanske. Men hur mycket är det kvar att växa igen? Det ser fint ut annars, inte infekterat?
Åsså be familjen om hjälp så ofta, de bör ju hjälpa till alltid vare sig du är frisk eller sjuk.  :whink:
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2359 skrivet: 2013.05.13 - 14:04:57 »

Det är en ständig fight detta att få ungarna att hjälpa till vid middagslagningen. Är de hemma brukar det funka. Men de är ofta iväg på grejer. Men minst en ggr/vecka är de bokade för att laga middag. Men det gör ju inte att jag är ledig. Bara lite mindre ensam i köket. De har inte börjat laga hela måltider själva än. Utom i nödfall för att vi päron inte är hemma. Jag jobbar på att det ska bli mer så. Men man stressar inte fram kvalitet.

Såret ser fint ut. Bara att det läker så sakta. I fredags, när jag tittade senaste gången, var det fortfarande helt öppet, men ganska grunt. Typ en halv till en cm djupt. Och såret är väl ungefär 5-7 cm långt. Har inte mätt. Jag kan gå kvickare nu. Men långt ifrån samma spänst i stegen som innan jag blev sjuk. Det är lite mer vaggande och försiktigt. Om jag ökar farten drar det och spänner i såret. Och jag vet inte om det är ok. Efter en liten stund blir det hur som helst så obehagligt att jag automatiskt drar ner tempot. Det ömmar ganska mycket efter promenad, så vila efter är nödvändigt. Imorgon ska jag till VC på omläggning och kontroll, så får vi se vad systern säger.

Jag tror inte att jag kommer kunna ha mina arbetskläder nästa vecka i alla fall. Det är mjuka byxor med mjuk, bred linning som gäller fortfarande. Inte arbetsbyxor med skinnbälte och 2-3 kilo verktyger i fickorna.


Skrivet i Tapatalk
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2360 skrivet: 2013.05.13 - 20:28:58 »

SKulle precis fråga idag hur du mår.... skönt att kunna läsa ditt svar här!

Men menar du att du alltså måste till jobbet nästa vecka, även om du inte ens klarar av dina arbetskläder??
Loggat
Ary
Gäst
« Svara #2361 skrivet: 2013.05.13 - 20:35:26 »

Jag tycker du ska dra det där med byxor och verktyg. I rimlighetens namn ger de dig en vecka till alternativt att du provjobbar ett par timmar men det låter inte som om du är fysiskt redo. Vet inte exakt vad du jobbar med men verktygen antyder ju lite tungt.....
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2362 skrivet: 2013.05.14 - 11:17:30 »

Nu har jag fått lära mig ett nytt ord som jag aldrig i hela mitt liv har hört förut. Svallkött. Det låter faktiskt uräckligt!  :puke1:

Det är hur som helst tydligen vad jag har fått i mitt sår.  :sad: Om man inte gör något åt det kommer såret aldrig att läka ihop ordentligt. Det har jag förstått av mina googlingar. Det är, om jag har förstått det rätt, sårvävnad som har börjat växa till för mycket så att det kommer ovanför huden liksom. Så illa har det inte blivit ännu, men det börjar se liksom lite knöligt ut i botten på såret, och jag börjar ana att sårkanterna liksom inte hittar varandra. Nu blir väl mitt ärr ännu fulare när det väl blir ett ärr!  :cry: 
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2363 skrivet: 2013.05.14 - 11:26:41 »

Å jösses! Jag trodde svallkött var fett, fettvalkar, man jag förstår av din beskrivning vad det är. Har sett det. Kan de göra nåt då?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #2364 skrivet: 2013.05.14 - 11:29:49 »

Men hur gör de när de åtgärdar detta? Googlade och det lät som om det växte ärrvävnad på fel sår ytor, inuti såret istället för att köttet läker ihop stämmer det?
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2365 skrivet: 2013.05.14 - 11:38:16 »

Tja, nu vet jag inte mer än vad ni vet.... Jag får återkomma efter torsdagens besök. Jag skulle får träffa en sjuksköterska som var duktig på såna komplikationer då. Men det känns jobbigt just nu. Blir lite arg att få höra ett konstigt ord och sen inte få mer förklarat för mig trots att jag frågade. Nu blir jag ju orolig för hur det kommer att bli sen. Hur länge kommer det ta att läka. Hur ska de behandla det? Hur kommer ärret att bli? Kommer min mage alltid vara svullen på den sidan? Kommer jag kunna jobba nästa vecka? Om inte, när kommer jag kunna det? Osv osv... Fan!  :evil:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2366 skrivet: 2013.05.14 - 11:41:03 »

Det verkar som om de skrapar/skär bort det. Enligt google då.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #2367 skrivet: 2013.05.14 - 11:43:27 »

Då skulle jag ringa och be att de rätar ut lite frågetecken för dig nu, så du får lite lugn. De finns där inte bara för att lappa ihop folk utan för att förklara och lugna. Putter man på lite brukar de kunna skrämma fram ngn som kan förklara. Jag googlar vidare och ser om jag hittar ngt om behandlingsmetod.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2368 skrivet: 2013.05.14 - 11:58:31 »

Jo, jag såg också något om det, att man skär eller skrapar och förbinder luftigt. Såg något om att bränna också, eller att använda någon form av kortison och tryckförband. Så någon generell behandlingsform verkar det inte finnas.

Till min vårdcentral ringer man inte så där hur som helst. Jag får vila på lagrarna till på torsdag. Jag tror inte jag får veta så mycket mer än det jag lyckades läsa mig till. Jag tror slutresultatet och behandlingsformen beror mycket på hur mycket vävnad som måste tas bort.

Pratade just med min närmaste chef. Jag är faktiskt sugen på att provjobba på måndag och se hur jag orkar med. Och han var förstående med att jag måste få prova och se hur det går. Och att jag inte kommer kunna sköta mina vanliga uppgifter. Men det finns massor med skrivbordsjobb som behöver göras. Det kan jag pyssla med. Om jag klarar skrivbord och tangentbord. Armbågarna brukar stoppa mig efter en liten stund. Får bli många pauser.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2369 skrivet: 2013.05.14 - 12:57:12 »

Man bör nog byta vårdcentral. Vi tillhör väl inte samma landsting, men här kommer landstingets vårcentraler att bli (ännu) sämre.

När jag skulle beställa tid före jul visade sig att min läkare slutat och skulle börja jobba någon annanstans till min stora förvåning för han har varit där i hundra år. Jag spårade så klart upp honom och bytte till den nya privata vårdcentralen där jag hittade honom. Visade sig att nästan all deras personal kom från det gamla stället, så när som på en eller två personer.

När jag sent omsider träffade min läkare berättade han vad som hänt. Tidigare hade den gamla vårdcentralen varit ganska självständig och fått fixa sina egna rutiner. Detta gjorde att allt funkade och både patienter och personal trivdes, de hade i princip aldrig vakanser som de andra ställena i stan. Nu har landstinget nya regler och allt ska vara exakt likadant på alla deras vårdcentraler. Detta resulterade i att folk började säga upp sig för de vill inte jobba så. Någon såg en annons där det här nya stället sökte personal och så hamnade alla där. Själv sa han att han bytt arbetsgivare av etiska själ - och han var allvarlig.

Det nya stället verkar funka ännu bättre än det gamla. Lite slappare, man slipper visa leg och sånt skit och när jag ringt har jag blivit uppringd inom en halvtimme.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 156 157 [158] 159 160 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544