Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.10.07 - 00:38:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 136 137 [138] 139 140 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 1063951 gånger)
0 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2055 skrivet: 2012.12.20 - 17:16:40 »

Que!??! Revben? Oftast är det bara pekfingrarna som drabbas. Och där har jag ju inga ringar.

Idag har jag varit och fått akupunktur i alla armbågar med omnejd från tummetott till axlarna. Tokont!
Sen slängde jag mig i bilen och drog iväg till neuron och fick Botox.

Många stick idag med andra ord. Tur att jag inte har behövt stå på huvudet. För då hade jag väl runnit ur mig själv. Men så länge jag står på fötter ska väl vattnet stanna. Det räcker ju bara upp till armhålorna har jag sett i biologiboken. ;-)


Skrivet i Tapatalk
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2056 skrivet: 2012.12.20 - 17:21:38 »

Jo, jag hittade också information om det. Det kan tydligen vara sekundärt och bero på att ett blodkärl är i kläm, men det är inte det vanliga. . Man ska nog låta kolla det. Du kan ju passa på när du ändå är hos doktorn. :nod-yes: I varje fall kan ringar orsaka någon slags stas när blodet kommer igång igen och följden kan bli kallbrand, så av med ringarna!  :max-shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2057 skrivet: 2012.12.20 - 20:54:13 »

Jag ska ta och nämna det för sjukgymnasten nästa gång jag ska dit och få nålar. Eftersom jag är känsligare vissa dagar och inte alls andra dagar tror jag det kan vara armbågarna eller axlarna som spökar och försämrar en redan dålig cirkulation. Det är en fördj  :fork_off: la tur att jag inte röker!  :shock:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #2058 skrivet: 2012.12.20 - 22:29:35 »

Hur är det, tar du betablockerare mot din migrän? Enligt wiki kan Raynauds fenomen vara en biverkning

Citat
Vita fingrar, Raynauds sjukdom, Morbus Raynaud eller Raynauds fenomen, yttrar sig i att fingrar eller tår vitnar. Detta beror på nedsatt blodflöde på grund av tillfälliga kramper i fingrarnas blodkärl.
Man skiljer på primär form, som uppkommer utan känd orsak, och sekundär form. Den sekundära formen orsakas ofta av skador från arbete med vibrerande verktyg, men förekommer också i samband med arterioskleros, SLE, tidigare köldskador etc. Vita fingrar uppkommer ofta i samband med kyla. Det är en biverkning som förekommer vid behandling med betablockerare
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vita_fingrar
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2059 skrivet: 2012.12.20 - 23:05:52 »

Ha! Bravo!   :clapping: :worshippy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #2060 skrivet: 2012.12.20 - 23:55:58 »

Har man haft fenomet innan man börjarde med betablockerare lär det inte ha uppkommit av det.
I 97% är det ofarligt och harmlöst.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #2061 skrivet: 2012.12.21 - 08:30:51 »

Men är det inte risk att det blir ännu värre då?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #2062 skrivet: 2012.12.21 - 12:06:25 »

Det märker man ju om det blir sämre.
Bilderna brevid Raynauds fenomen var inte spec. uppmuntrande men det härrör för det mesta vid grundsjukdomem SLE och inte som vid användning av betablockerare.
Sedan är det alltid så att man får välja; bli mycket bättre från migrän eller ha ngt vit finger då och då.
En-procentig nitroglycerinkräm kan man få utskrivit som ska smörjas på händer och fötter 20-30 min. innan man går ut i kyla. (visste jag inte   :hm-hm: men ska skaffa mig det eftersom jag själv har haft det här sedan jag var barn. Jag har ju använt fingrarna i mitt yrke de senaste 15 åren och det har inte förändrats dessa år)
Jag förmodar sorla har haft mycket mindre migrän i höst och kanske det är viktigare.
Men det får hon själv uttala sig om!
Jag tyckte ni målade f*n  :pippi: på väggen därav mina inlägg om detta! :whink: 
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2063 skrivet: 2012.12.21 - 17:14:39 »

Oj, vilken aktivitet av min harmlösa bild. Jag fick just ett brev på Posten. Det kanske hänger ihop, eller så går det det inte. Min smärtläkare har helt plötsligt uppdaterat mitt remissvar till husläkaren. I svaret står

Ville bara komplettera mitt tidigare svar med att pat har högerställd elaxel, men är subj i gott hjärtstatus. Bör väl ändå kollas av er nästa EkG

Började så smått Googla på det, men kom på att det kanske är en dålig idé. Dumt att skrämma upp sig lagom till julledigheten. Men så kom jag på att det kanske är bra att ta upp med någon av läkarna att jag har problem med vita fingrar om det hänger ihop. Så lite uppstressad blev jag i alla fall.  :mad_roll:

Tycker det är konstigt att han helt plötsligt har tittat på mitt fall igen. Han tyckte ju han var klar med mig. Fattar nada.  :blink: Ska nog maila honom och fråga lite hur det hänger ihop, om det gör det. Eller om det kan bli så med hjärtat av Betablockeraren. Han såg ju att jag hade låg frekvens och kunde se att jag åt blockerare utan att jag sade något. Det var dessutom det enda han noterade. Allt annat var ju utan anmärkning sade han.

Ninnan, det stämmer bra att jag har haft väldigt lite migrän den här hösten. Jag kan tydligt se mina triggers nu, vilket inte alls gick förut då allt bara var ett enda samelsurium och attackerna gick in i varandra. Jag visste aldrig om jag var före ett anfall, hade ett pågående eller var efter ett. Oftast var jag ju alla alternativen samtidigt. Helt sjukt att jag kunde fungera öht!  :shock:

Och måste jag välja mellan vita fingrar och migrän så är valet lätt. Jag skaffar mig värmegrejer att bära med mig om det blir för besvärligt. Jag hade vita fingrar förut med. Men det började för många år sedan då jag åt betablockerare första gången. Sen har det varit något lite bättre under åren utan blockerare, men inte helt bra.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #2064 skrivet: 2012.12.21 - 19:54:35 »

Värmegrejer är bra att ha!  :flirting: keep on.
Jag har tre! sådana till mina tår i minusväder. Yllesockar, plast och elslinga  :redface:.
Grundorsaken fanns redan som barn då tårna vitnade i kyla. Plus en diagnos på ädre dar; en lindrig sle.
Skrämma upp sig till jul verkar ingen bra idé.  :hippie:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2065 skrivet: 2012.12.21 - 20:02:58 »

Ville bara komplettera mitt tidigare svar med att pat har högerställd elaxel, men är subj i gott hjärtstatus. Bör väl ändå kollas av er nästa EkG

Vad betyder det?

Ninnan, jag säger inte att Sorla HAR några allvarliga problem, bara att det kan vara värt att kolla för att utesluta det. Och det tycker jag fortfarande.

Hur var det nu då Sorla, har du haft det tidigare eller kom det med medicinen?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #2066 skrivet: 2012.12.21 - 21:47:21 »

Raynauds fenomen är  inte ett allvarligt fenomen. Kvinnor utan ngn diagnos är de flesta som har det. Man får leva med det.
Kan man underlätta det med kläder är det, det allra bästa. Jag vet visst man kan få en pilla för det. Jag har blivit erbjuden men det enda som behövs är att klä sig rätt.
Ibland får man hia sig och ta de stora sakerna.. migrän
Jag vidhåller att sorla troligtvis inte har större problem med vita fingrar, mycket mer för migränanfall. ( att jag sen inte skulle "tycka" vad sorla tycker, kan jag inte på ngt sätt uttala mig om..)
Det har hänt att jag på kvällen tagit på mej dubbla yllesocker på kvällen för att få upp värmen och det räcker. Någon gång har jag haft vantar också  :blush: Men för mej är tårna mest känsliga.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2067 skrivet: 2012.12.21 - 22:47:51 »

Jag var bara typ 25 när jag började knapra Betablockerare första gången. Tror jag. Minns inte så noga. Minns inte heller att jag hade problem med vita fingrar. Jag tror det problemet började när jag var dryga 30. I samband med att jag övningskörde MC. Då slutade jag med betablockeraren. Den hjälpte ju ändå inte. Sen har det fortsatt med fingrarna men inte så kraftigt och ofta som nu. Nu är det värre än i mellantiden utan betan. Tror det är betan som är största skälet. Och kanske något annat. Vad smärtläkarens fikonslang betyder vet jag fortfarande inte. Återkommer om det en annan dag. Nu ska jag sova. Nattinatti


Skrivet i Tapatalk
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2068 skrivet: 2012.12.21 - 23:24:13 »

Jaha, jag trodde det var första gången du testade betablockerare.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2069 skrivet: 2013.01.10 - 21:32:32 »

Oj, vad tiden går fort när man har roligt.  :crazy:

Fick svar av min ohängde smärtläkare. Att ha det där som han skrev, vaddetnuhette, behöver tydligen inte alls betyda något. Mina vita fingrar har i alla fall inte alls med det att göra. Det där vaddetnuhette ger tydligen inga symptom. Så varför det var värt att notera öht förstår jag fortfrande inte. Frågade min svåger som är sjuksyster och han började humma och googla för att få bekräftat. Sen ville han inte säga något. Bättre att doktorn kollar och säger tyckte han. Nåväl. Hade det varit angeläget hade nog nådig smärtdoktor sagt det.  :glare:

Nu har akupunkturen i mina armar kommit igång. Och det känns faktiskt som att det händer positiva saker. Jag klarar att lyfta lite tyngre grejer med högerhanden nu. Även om jag fortfarande inte kan lyfta kaffekoppen upp till munnen. Men jag kan flytta den från diskbänken till köksbordet i alla fall.  :lol1:

Sjukgymnasten tror att problemet sitter uppe i axlarna. Och det tror jag med. Hon tror att nerver sitter trångt. Och det tror jag också. Så ordinationen just nu är vila av arm. Aldrig låta den hänga fritt. Alltid ha stöd åt armen så nerven i axeln får vila. Så nu går jag med handen i fickan jämt. För att avlasta axeln. Och det funkar bra. Jag får inte jätteont och blir ännu stelare i armbågen av att vara ute och gå, som förut. Och armarna får vila på bordet när jag läser eller skriver. Kuddar under armbågarna när jag handarbetar eller tittar på tv, och en kudde under när jag sover. Ingen armbågsträning alls just nu. Bara ben. Och nu ska jag sova. Guten nacht  :wave:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 ... 136 137 [138] 139 140 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544