Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.23 - 09:45:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 56 57 [58] 59 60 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 949885 gånger)
0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #855 skrivet: 2011.08.01 - 17:04:16 »

Tjingeling!  :wave:

Det har varit fullt upp ett par dagar. Vi hade en kompis på besök, så vi har farit runt och visat honom bygden. Och fått sett lite nytt själva. Tyvärr belv det lite mycket glass igår, så jag har blodsockerblues idag. Darrig och illamående.  Men ingen huvudvärk! Jag har skippat yoghurt på morgnarna och kört keso med den erbarmeliga grädden som står att finna här. Det går inte att hitta grädde med högre fetthalt än 35%. Det finns en 38% men då innehåller den kerragen. Och kan ni begripa varför det inte går att hitta osaltat smör?! Jag vet att Valio tillverkar en, som vi köper hemma. Men här finns den inte!  :smack: Det finns överhuvudtaget väldig mycket mjölkprodukter som är kerma här. Det är dumt, för vi vill ju att barnen ska få vettig frukost. Men normalfeta yoghurtar finns inte. 

Men nu vet jag att korv, ost som inte är färsk och yoghurt ligger på min förbjudna lista i alla fall. Visst kolhydratintag verkar inte påverka. Annat än att jag får blodsockerfall av det. Det känns bra att ha det klart för sig.  :thumbsup: Förra veckan passerade med bara 1 medicindag. Veckan innan var det mycket sämre, pga förkylningen och att jag åt yoghurt på morgnarna några dagar. Och så var det ju första veckan på semestern med resedagar och stress förstås.

Men jag känner mig egendomligt klen i benen. Lite som när jag började med LCHF. Kan det var att jag har småfuskat lite någon dag här och där? Jag kan knappt hålla jämt tempo med dottern när hon hojar iväg på sin cykel. Det känns konstigt. Att springa finns inte ens på kartan just nu.  :tongue_wag:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #856 skrivet: 2011.08.01 - 18:24:20 »

Kanske. Beror nog på hur lite kolisar du äter normalt tror jag. Alltså jag tror att det är den relativa skillnaden som är avgörande. En som äter typ fakir går säkert i spinn av en glass, men ett kolhydratsvrak som jag känner ingenting.

Jag får åka till Coop Forum för att köpa Valio osaltat nu. Alla andra har slutat ta in det. Valio har dubbelt så stora kartonger (20 pkt) som Arla (10 pkt), och de vill inte riskera att få så mycket över, sa de på ICA. Den ICAn är en mycket stor Supermarket och de blir ändå inte av med 20 paket alltså, så det köps nog väldigt lite.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #857 skrivet: 2011.08.01 - 20:45:43 »

Jag har aldrig mätt hur mycket kolisar/dag jag äter. Så jag har faktiskt ingen aning.  :confused3: Men två kulor kolaglass mitt på dagen och sedan ytterligare 2 kulor vaniljglass på kvällen, det är lååångt över mitt normala kolisintag.  :redface: Men det var gott.  :lick:

Ikväll har jag varit på fotbollsmatch, och det blev lite stressigt innan vi drog. Så jag packade med mig en bytta nötter som jag mulade i mig. Får se hur det slår. Det finns ju bara korv och godis att köpa där....  :smack_head:

Vi har inte haft några större problem att hitta osaltat smör hemmavid. På CityGross  får man visserligen köpa 1 kilos förpackningar. Men det är ju inget problem. Men det verkar inte som att folk i gemen har samma uppfattning om smörets salthalt som vi fetbobbor. Det gemena folket borde upplysas mera, så vi slipper leta så förbålt.  :mad_roll:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #858 skrivet: 2011.08.01 - 20:57:29 »

Hm. Har tittat efter det på CG här men de hade inte. Kan det vara så att enkilosklumparna ligger för sig så att jag inte såg dem? :goggle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #859 skrivet: 2011.08.01 - 21:33:24 »

Glad att du verkar må bra!

Jag gillar inte osalt smör (så ni vet om ni undrade :flirting: )
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #860 skrivet: 2011.08.01 - 21:48:36 »

Inte jag heller! Men om man tar osaltat smör och rör ner kvarnmalt havssalt - då blir det skitgott! Rena fäbodsmöret i smaken. Och man slipper antiklump.  :nod-yes:

Jag tror grejen är att det inte blir homogent salt, utan det är liksom korn av salt i. Prova!  :dribble:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #861 skrivet: 2011.08.01 - 22:39:06 »

Jag gillar inte heller osaltat smör annat än för matlagning. Men jag föredrar att själv få bestämma hur salt maten och bakningen blir. Utan socker gör ju saltat smör att det smakar  :puke1: ibland.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #862 skrivet: 2011.08.01 - 23:30:57 »

Et tu, Sorla.  :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #863 skrivet: 2011.08.01 - 23:46:00 »

Hur "rör" ni ner salt i en enkilosförpackning? för hand? :hm-hm:
OT Jag har börjat med bergsalt i matlagningen. Det är godare än vanligt salt tycker jag.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #864 skrivet: 2011.08.02 - 09:11:25 »

här finns som standard osaltad smör. saltade smöret smakar bara .. salt, inget vidare. Men det där med bergssalt och havssalt låter absolut godare! Men om man inte har det på mackan, vad ska man ha det till då? matlagning? då saltar jag ju på maten...
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #865 skrivet: 2011.08.02 - 09:33:55 »

Men om man inte har det på mackan, vad ska man ha det till då? matlagning? då saltar jag ju på maten...

Precis min mening! Vad ska man med det till?  :eeek:

här finns som standard osaltad smör.

Avis! Lyllos!  :nod-yes:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #866 skrivet: 2011.08.02 - 11:03:47 »

Hur "rör" ni ner salt i en enkilosförpackning? för hand? :hm-hm:
OT Jag har börjat med bergsalt i matlagningen. Det är godare än vanligt salt tycker jag.

Ja, jag gör för hand och blandat inte särkilt väl. Det blir gott när det är lite ojämt. Nu gör jag inte ett helt kilo på en gång, men 1/2 eller 1/4. Bara att ha det framme i en bunke tills det är helt mjukt, salta och blanda om lite med en sked och sen packa i en lagom bytta och in i kylen. Typ 1 minuts jobb sammanlagt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #867 skrivet: 2011.08.02 - 22:47:45 »

Idag sydde jag färdigt den sista gardinen till lillstugan. Det blev ganska bra faktiskt. Får se om jag får till några bilder imorgon.....

Det kolossala nötintaget igår skapade inga katastrofer. Så det verkar faktiskt kunna fungera om det inte blir en vana. Eller så kanske det gör det nu när jag inte äter yoghurt.

Tyvärr går vår Finlandssemester mot sitt slut. Imorgon vidtar nerplockning och undanstuvning av barnens studsmatta och store sonens klotterplank. Vi skapade en vägg åt honom att måla på, av två fullstora spånplattor. Det blev en häftig bild faktiskt. Men den ska skruvas isär och ställas in i ladan till nästa år, då det blir ett nytt motiv på den. Jag måste fråga om tillstånd av honom om jag ska få visa en bild.

Det känns tråkigt att det redan nästan är slut. Två dagar kortare i år än vi brukar. För att vi ska fira en 70-åring i helgen. Två dagar är stor skillnad känns det som. Vi missar den lokala marknaden här som är nu i helgen. Den brukar vara en höjdare. Men en plastmorsa som fyller 70 blir också kul att fira. Så jag räknar med att få träffa en del släktingar som jag inte sett på ett tag.

Nu, godnatt!  :nightie:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #868 skrivet: 2011.08.03 - 07:33:02 »

Du är så välkommen till denna sidan sundet! :rose:
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #869 skrivet: 2011.08.03 - 10:53:06 »

Tackelitack!  :smooch:

Tavlan är nerplockad. Killarna håller på med mattan.....  :byecry:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 ... 56 57 [58] 59 60 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544