Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.24 - 23:58:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 53 54 [55] 56 57 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 951509 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #810 skrivet: 2011.07.18 - 11:52:35 »

Njut, men inte för mycket av finska delikatesser  :flirting:!
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #811 skrivet: 2011.07.19 - 08:37:14 »

 :wave: Nu har min darling fixat internet! Det går inte med blixtens hastighet. Utan är mer semestertempo. Men jag kan kika in här ibland i alla fall. Nu ska vi se om det går att få det trådlöst också..... Då lär det sega ner ytterligare när ungarna ska in på sina grejer. Vi får kanske begränsa det till FB och sånt. Inga nerladdningar i alla fall.  :whink:

Ungarna huserar i nya lilla stugan, så vi får ha den gamla nästan för oss själva.

Vi var på första släkt/vänfikat igår. Och jag syndade nästan inte alls. En smaksatt kopp Rooiboste var allt. De hade bakat fröbröd ur Anna Halléns bok!  :inlove: Det var jätte gott! Och hade fixat keso och tonfisk till pålägg. Höjdarfika!  :thumbsup:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #812 skrivet: 2011.07.19 - 09:16:35 »

 :thumbsup: Härligt med snälla och omtänksamma vänner!!!  :thumbsup: Njut av ett lungt och skönt tempo och alla dina lediga dagar!  :wave: :flowers:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #813 skrivet: 2011.07.19 - 10:21:23 »

kan bara instämma med kwidell. HÄRLIGT med omtänksamma människor!
Loggat



idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #814 skrivet: 2011.07.19 - 18:44:23 »

:thumbsup: Härligt med snälla och omtänksamma vänner!!!  :thumbsup: Njut av ett lungt och skönt tempo och alla dina lediga dagar!  :wave: :flowers:

 :nod-yes:
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #815 skrivet: 2011.07.20 - 08:36:06 »

Ja, visst är det!  :inlove: Mannen i den familjen ligger på gränsen till Diabetes. Så han är införstådd med LCHF och har väl gjort något litet försök. Fast nu är det nypotatis-tider, så det funkar inte så bra för honom. Han kan inte avstå dem. Vi får se om jag kan inspirera lite. Jag inspirerade ju honom i höstas när de var över till oss. Så han köpte boken.

Igår blev det lite fusk. Några tuggor av en glassbåt. Jag vet inte om det var orsaken till migränen som kom smygande på eftermiddagen, eller om det var att vi hade filmmaraton. Vi var på bio på kvällen, för att se sista Harry Potter filmen. Och då var vi ju tvugna att hinna titta igenom filmen innan. Så vi stängde in oss i stugan och hängde filtar framför alla fönster för att kunna se. Mysigt, men inte riktigt bra för mig tydligen.  :glare:

Eller så var det den känslomässiga pressen när vi var och hälsade på makens gamla farmor. Hon har hunnit bli 92 år och har alltid varit så pigg. Men för några veckor sedan fick hon en misstänkt stroke. Så nu är hon så trött. Hon orkade knappt med oss en halvtimme. Det känns som att hon har bestämt sig för att hennes jordevandring är över nu. Hon har ytterligare ett barnbarn med familj som ska komma över hit i början av Augusti. Vi får se om hon försöker hålla sig kvar till dess. Annars är det nog bara sova som hon vill nu.  :byecry:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #816 skrivet: 2011.07.20 - 09:52:24 »

Ojda, jobbigt med sant. Men, det ar pa satt och vis skont nar dom bestamt sjalva, eller hur?
kram pa dig iallafall!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #817 skrivet: 2011.07.20 - 12:06:30 »

Ja, visst är det!  :inlove: Mannen i den familjen ligger på gränsen till Diabetes. Så han är införstådd med LCHF och har väl gjort något litet försök. Fast nu är det nypotatis-tider, så det funkar inte så bra för honom. Han kan inte avstå dem. Vi får se om jag kan inspirera lite. Jag inspirerade ju honom i höstas när de var över till oss. Så han köpte boken.

Men han kan väl avstå från annat? Kan man bli av med diabetes med lite potatis i dieten i Polen så går det säkert i Finland också. Det är inte allt eller intet som gäller och att LCHF får det att verka så avskräcker nog många - som din kompis/släkting(?).
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #818 skrivet: 2011.07.20 - 14:30:13 »

Hemul, det är precis det jag kommer prata med honom om. Att det finns LCHF med potatis. Jag tror han har trott precis det du säger. Allt eller inget. Men det vet ju vi mycket väl att det finns mååånga grader i LCHFens ädla konst. Men vi har bara hunnit träffas en gång ännu, så jag kan ju inte överfalla honom så där direkt. Jag kommer få gott om tillfällen ännu. Kvinnlig list!  :whistle:

Mynlen, du har så rätt. Att de får bestämma själva när det är färdigt känns väldigt skönt. Även om det är jätte sorgligt att se hur stor skillnaden är från förra året, då hon var ute på gården och var med oss och handlade mm. Nu orkar hon knappt sitta i soffan. Men i morse fick hon sitt första besök av hemtjänsten. Hon har klarat sig själv fram till nu. Vilken kruttant.  :worshippy:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #819 skrivet: 2011.07.20 - 15:20:53 »

Du kan ju berätta om mig. Jag låg på gränsen i många år, som han. Säkert minst 10 år. Och jag mådde därefter. Skit. Jag var pigg bara en stund efter maten. Sen satt jag bara och glodde med svetten rinnande. Kroppen funkade inte, skallen funkade inte. Så blir man när insulinet är ständigt högt. Men faktum är att jag tror att jag inte har anlag för diabetes, för då borde jag ha fått det för länge sedan. Nu inser jag ju att jag säkert hade varit hjälpt av medicin även om jag låg under den godtyckliga gränsen, men det fattade jag ju inte då och det var ingen som föreslog det. Jag har jättebra blodsocker nu och har aldrig dippar, mitt enorma kolhydratintag till trots.  :whink:

Som exempel på vad man kan äta på 50 g kolhydrater listar jag vad jag åt i går. Jag tog med bara sånt som innehåller kolhydrater. Jag åt ju kött och ägg också, så klart. :tongue:

Kodstycke:
                            g       | fett   | prot   |  kh
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Potatis, färsk kokt        110      |   0.11 |  1.76  |  17.93
Morot                       40      |   0.08 |  0.24  |   2.24
Lök                         40      |   0.08 |  0.52  |   1.92
Grädde                     130      |  52.00 |  2.60  |   3.90
Mjölk (röd)                285      |   8.55 |  9.41  |  14.25
Cacao, Änglam.              10      |   3.20 |  2.10  |   1.20
Banan                       55      |   0.22 |  0.60  |  10.06

Summa
fett: 64.24g;  protein: 12.01 g; (5.22)  kolhydrat: 51.50 g;  alkohol: 0 g  Kal: 853.08 kcal

51.50 g kolhydrater. Det var 3 rätt stora färskpotatisar, en liten morot och en liten lök. Och det var ingen spartansk dag direkt.  :lick:

  • Till brunch åt jag räksallad med ägg, räkor och majjo. Inga kolisar där. Nåja, kanske 0.05 från den lilla majjoklicken.  :tongue: Jag kör för det mesta kolhydratfritt till frukost, möjligtvis lite tomat eller så ibland.
  • Till middag åt jag en gryta på oxbringa med potatisen, morot och lök och en skvätt grädde i.
  • Till kvällsmat blev det ett stort glas chokladmjölk med 100 g grädde i och en liten ekobanan att doppa i.

Du kan ju visa honom den ingredienslistan få se om han inte tycker det skulle gå att leva så.  :lol: Faktum är att om man bara utesluter spannmål (och förstås läsk och godis om man åt det förut), så kan man äta nästan normalt. Vill man ha mackor funkar ju surrebröden bra, tycker jag. Räddat både kräftor och krabbätning för mig, det. För att inte tala om leverpastejsmackor.

Det är mycket lättare när man kan äta någotsånär normalt, det kan man inte komma ifrån. Det enda är att man kanske inte kan äta både ordentligt med potatis och frukt, men det kan man ju dela upp hur som helst. Jag var ingen stor fruktätare förut heller, utom en period när jag försökte äta mycket frukt för att det skulle ju vara så nyttigt och bra. Då vande jag mig och saknade det om jag inte fick det. Så själv grundar jag allt på potatis och mjölk, då det är det jag i princip alltid äter. Då vet jag precis hur mycket jag kan ta. Om jag sen periodvis känner för frukt, som jag gör nu, då kvittar jag frukten mot lite potatis och/eller mjölk. Eller jag kanske byter mjölken mot fil. Det är rätt enkelt på den här nivån.  :lol:

Men tala om att jag bantar också, annars kanske han tycker det ser ut som lite mat.




Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #820 skrivet: 2011.07.20 - 19:40:21 »

Man behöver ju inte heller bli "frisk" från diabetes efter en vecka när man börjar med lchf.
Börjar man ta bort socker och mjöl måste det visa att man kan gå ner på insulinet en hel del.
Eftersom de alltid mäter blodsocker kan de bli stimulerade varje gång det blir bättre.
Potatisen är överreklamerad i lc och borde inte nämnas på samma rad som mjöl(vilket det alltid görs) Fem ggr mindre kolh.!  :smile: jag tor att de inte har samma inverka på kroppen-helt egna tankar  :hm-hm:
Jag ligger fortfarande stabilt på mina 63kg trots att jag nu äter helt fritt med potatis
och magen har blivit mycket bättre de senaste veckorna.
Jag är fortfarande förbaskad att jag lät mig "luras" i ett och ett halvt år.
Tänk vad mycket roligt jag hade kunnat göra än att sitta på toa!  :loony:
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #821 skrivet: 2011.07.22 - 12:03:40 »

Jag har blivit förkyld!  :cry:  :bang_head: :guns: :fork_off:

Jämrans attans jäkla osis!!!! Jag har inte varit förkyld sen semestern i våras... Varför ska det drabba mig att bli sjuk på semestern?  :sosad: Jätte ont i halsen, jätte ont i nacken och migrän i morse. Nu sitter jag själv här i stugan när de andra for iväg och badade.  :byecry: Var jag verkligen så sjukt stressad innan semestern? Jag har känt mig trött några dagar och tolkade det som semestertrötthet som brukar ge sig nr man fått vila upp sig några dagar. Så besviken!  :smack:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #822 skrivet: 2011.07.22 - 14:33:50 »

Det är finnbakterierna!  :max-shock:

Jaha, så du hör till dem som inte blivit immun mot förkylningar genom lowcarb. Trist. Tråkigt att få semestern förstörd också. :byecry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #823 skrivet: 2011.07.22 - 14:52:02 »

Och varm lär ni också ha... ingen höjdare att vara sjuk i värmen :shake_head:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #824 skrivet: 2011.07.22 - 18:02:26 »

det jag fattat.. är att när man börjar semestra då kommer kroppen i en annan rytm och då vågar den släppa på allt den sparat veckorna innan. Typ något sånt.

kram på dig, hoppas det går över fort iallafall!
Loggat



Sidor: 1 ... 53 54 [55] 56 57 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544