Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 12:01:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 38 39 [40] 41 42 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 931858 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #585 skrivet: 2011.05.13 - 20:41:34 »

Haha, min mamma hade en egen variant. Vi var iofs ganska stora då. Eller jag iaf. Jag var väl 13 och mina syskon är 3 och 6 år yngre än jag när det började.

På något konstigt sätt, fråga mig inte hur, så fick hon oss alltid att "vilja" städa hela huset när hon var borta. När hon bara åkte iväg för att handla så hann vi bara med köket och disken. Men ibland skulle hon "uträtta några ärenden med" och då hann vi desto mer. Jag och två av mina syskon delade upp husets rum sinsemellan (ibland drog jag och min syster lott om de "värsta bitarna" men fick man det hemska köket själv så fick man oxå det lättaste lilla badrummet, hihi) och städade så fort vi kunde (med varierande resultat, hehe) och ju finare vi hann fixa desto gladare blev mamma när hon kom hem. Och det var ju det som var vår sporre: Att överraska mamma! Varje gång försökte vi överträffa oss själva. Jättebra!

Fast ju äldre jag blev desto tydligare blev det att hon ibland dröjde borta lite längre än vad som var absolut nödvändigt för att handla, hehe.
Detta körde hon med ända tills jag och min syster flyttade hemifrån, men även när vi är där och hälsar på och hon "åker iväg" en stund så städar vi fint så snabbt vi kan, så det sitter fortfarande i!

Men jag kan ju säga att jag är verkligen en hejjare på att snabbstäda med bra resultat nu!   :nod-yes:  :thumbsup:
Loggat

moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #586 skrivet: 2011.05.13 - 21:00:27 »

Även rabiata LCHF:are (jag) kan ha sk "håldagar", då kroppen kräver mer mat och då kan ett mellis, som tidigare nämnda ägget, för att inte avlida över kastrullerna  :evil:  :crazy:  passa finfint  :bg:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #587 skrivet: 2011.05.13 - 22:20:10 »

Det var bara ett exempel på hur det kan gå när man inte får ha eget ansvar och inte förstår varför man ska göra sin uppgift.
Jag förstod det och jag har samma erfarenhet!
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #588 skrivet: 2011.05.13 - 23:14:49 »

Hos oss insåg jag tidigt att jag får vara en servicestation för 4 herrar om jag inte gör något i tid.
Barnen är olika och är olika duktiga på olika saker.

När de va små fick de vara med på allt, men på allvar blev det involverade då när jag blev sjuk 10 år sedan.
När jag helt enkelt inte orkade själv.

Det började att barnen fick ansvar för diskmaskinen, man kan göra ansvarsdagar, krysslistor, eller bara " mamma säger och det blir rättvist".
Vi städar inte varje vecka, men kanske varannan, då tar alla sitt rum + delar allrummet och toan där uppe på deras våning.
Ibland hjälper de till även med vardagsrummet eller köket.

Det är bra om man kan lära först en maträtt till varje barn, och de får göra det 2-3 gånger i rad ( inte dagar efter varandra , men varje vecka  3 veckor i rad) när man orkar stå där med själv och hjälpa till 2-3 gånger, sitter receptet och då  har man befriat sig själv från köket då och då.
Hos oss började jag med dom när de var ca. 10 år. Mellansonen är mest intresserad av matlagning, ibland grejar vi timmar tillsammas på en lördag och fixar mat för både lördag och söndag.
Det var en enorm hjälp under den långar perioden då vi renoverade. vem som hälst kunde ta matservicen medan andra rev tapeter!
Pizza, bröd, hamburgare, pannkakor är gott standard, köttfärs-grönsaks-gratäng också.

En sak i taget är min melodi, när ungen sedan kan det kan man göra tradition av det :flirting:
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #589 skrivet: 2011.05.14 - 00:57:26 »

Jo det där med ansvar är nog viktigt. och att man får vara med och lära sig alla de olika bitarna!.. när jag bodde hemma så var det städning, disk och matlagning.. ja och så allt på tomten då.. men det huvudsakliga var städ och mat. pankaka var och är jag en hejjare på.. det tog jag över när jag var knappt 12 år... ungefär samtidigt tog jag över allt som hade med Grillen att göra. jag insåg nämligen att om jag ville ha köttet eller vad det nu var vi skulle grilla, tillagat gott så fick jag göra det själv.  :rolleyes:
däremot så fick jag aldrig komma i närheten av tvättmaskinen?.. så första gången jag tvättade var jag 19 år! :shy: fick ett smärre helvete med att lära mig då... 
damma,damsuga och torka golv gjordes 2 ggr i veckan.. mamma är nämligen dammalergiker... så det var nödtvunget. tyvärr så fick jag nog en aversion mot just dessa syslor då... så hemma hos mig och maken görs detta 1-2ggr i månaden, i bästa fall!  :redface: jag har som sagt var nån form av aversion mot det hela.. och maken, som aldrig behöft göra sånt hemma... han SER helt enkelt inte att det behövs göras!?  :rolleyes:
så min egen slutsats är helt enkelt att barn bör vara med på alla dessa saker.. städ,disk,tvätt... ja allt som har med hushåll och underhåll att göra.. oavsett om det är en pojke eller flicka. ansvar är bra. men man ska nog akta sig för att göra det hela till ett tråkigt tvång!..
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #590 skrivet: 2011.05.15 - 15:37:21 »

 :yawn: Oj, jag är seeeg idag. Fest två dar i rad. :mornincoffee: Men migränen har ändå haft den goda smaken och varit lättbehandlad och kommit vid tidpunkter när jag har haft möjlighet att hinna med att komma med moteld. Så festerna har inte blivit förstörda. Idag har jag en festblåsa under ena foten av all dans igår.  :yeah:

Tack för alla kloka synpunkter på ämnet barn hjälpa till hemma. Hur vi har hamnat i detta att de knappt hjälper till alls kan man ju undra. De hjälper ju till om man ber dem. Diskmaskinen, handling osv. Men eget ansvar finns inte. Och någon direkt avlastning existerar inte. Men ett första allvarligt samtal har vi haft här hemma med de små liven. Och de förstår att det kommer bli förändring och verkar tycka att det ska bli kul och nödvändigt. De vill ju gärna att deras egna rum ska bli fixade. Och ska det hända måste det frigöras tid för det. Så de ser ju sambandet. Gott så. Så nu har de anmält sig på några små egna ansvarsområden som ska skötas under veckan. Uppföljning nästa helg, så får vi se hur det har gått. Jag är försiktigt optimistisk.

Hemul vill inte sy in sina byxor. Men jag blir tvungen att göra det. Jag har banne mig inte råda att köpa nya. Jag har i dagsläget 2 par jeans, inga shorts och inga kjolar som funkar. Hur skjutton gör man?  :hm-hm: Jag har gjort det någon gång. Nåja, jag antar att det är bäst att börja med att börja med att sprätta. Och sen får man sy ihop igen, fast lite trängre. Typ.  :crazy:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #591 skrivet: 2011.05.15 - 15:50:56 »

Vill och vill. Jag kan inte. Men jag har ju hittat gamla så det fina är att jag BEHÖVER inte.  :biggrin1:

Fy på dig som festat om det innebar alkohol! Du skulle ju utesluta en massa saker ju!  :club:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #592 skrivet: 2011.05.15 - 15:58:08 »

 :max-shock: Jag festar UTAN alkohol! Inte en droppe!  :nonono:  :look_down:

Om jag kan sy in braller, så är jag säker på att du kan också. Fast behöver man inte så kan man skatta sin lyckliga stjärna.  :rolleyes:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #593 skrivet: 2011.05.15 - 16:03:50 »

Då så! Då var det bra att du festade! :smooch: Jag däremot festar aldrig, men understundom dricker jag lite alkohol.  :borracho:

Jag kan verkligen inte. Det har blivit helt sjukt fult de gånger jag försökt. De här brallorna är ju stretchiga också... Jäkligt bra brallor förresten. Tror jag köpte dem på rea på Ellos. Att jag har 2 tyder på något dylikt. Sydda som vanliga byxor men i liksom t-shirt-aktigt lite lagom stretchigt tyg som har som lite upphöjda ränder i tyget. Låter knäppt, men de är faktiskt snygga. Jag som bara gått i joggingbrallor i hundra år känner mig riktigt festklädd.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #594 skrivet: 2011.05.15 - 16:21:22 »

Låter toppen med barnen - då är de nog inte så curlade egentligen, de har bara inte fått chansen riktigt.

Kul med fest. Jag skulle verkligen behöva komma ut och festa ordentligt - jag har inte heller så stort behov av alkohol, det går utmärkt ändå.

Vad drar du för storlek? Du är ganska liten va? 38? Jag har sytt in ett par byxor och en tröja idag! Måste rensa bort ur min garderob. Flera jeans som är för stora... shorts och klänningar har jag däremot en hel del från när jag var smal.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #595 skrivet: 2011.05.15 - 16:24:40 »

Vad drar du för storlek? Du är ganska liten va? 38?
Nä, inte direkt.  :blush: :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #596 skrivet: 2011.05.15 - 16:43:41 »

Det var sorlas tråd vi var i nu... :rose:
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #597 skrivet: 2011.05.15 - 17:05:19 »

Sorla, vi har inte heller direkta ansvarsområden, utan alla gör när vi ber om något.
Men det syns på dom stora snart 19 år och 16-åringen att de kan göra vissa saker självmant.
Någon kommer ut och frågar om jag behöver ett hantag på trädgården, eller fixar diskmaskinen på farten.
13-åringen protesterar gärna, men de större håller honom kort: " gör bara och va tyst"  :flirting:
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #598 skrivet: 2011.05.15 - 21:28:43 »

Vad drar du för storlek? Du är ganska liten va? 38?
Nä, inte direkt.  :blush: :biggrin1:
:lmao: Tänk vad lätt det är att missförstå!  :tongue:

Jo, typ. Med smal midja. Så inga brallor passar någonsin.  :smack: Rumpa och höfter finns och midja. Så ska man inte se ut! Man ska vara rak, då finns det byxor. Kjol är en mardröm att köpa. Det finns inte en kjol som sitter där den ska. Alla kjolar kasar uppåt, eftersom höfterna trycker kjolen uppåt. Midjan finns ju inte där och håller emot. Jag får ha klänning istället. Det funkar.

Synd att jag inte har något kvar från förra gången jag var en speta. Men man kan ju inte spara hur många år som helst. Jag har bara en klänning kvar, som är jätte fin. Den sitter nästan löst nu. Så frågan är om jag är spetigare än då, nu, fastän jag väger samma. Mera muskler kanske.

Tyvärr blev det inget sytt idag. Inte sprättat heller. Men vi har pysslat med annat bra. Så dagen känns som att den har drivit familjen framåt ändå. Det känns bra. Jag frågar dig LO om jag kör fast med sömmandet sen, när jag väl kommer igång. Jag tror jag ska börja öva på ett par lättare byxor i mjukare tyg, än jeans.

Idag har ungarna hjälpt till riktigt bra. Bara minstingen som klagar och tycker att det är jobbigt. Men hon är ju "bara" 9. Nu ska jag gå och knyta ihop mig. Nattinatti vännerna.  :nightie:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #599 skrivet: 2011.05.15 - 22:54:30 »

ja det där att sy in eller om kläder är inte det lättaste.  :rolleyes: inte helelr att hitta saker som passar alla gånger!  :tongue_wag:
när det gäller kjolar så brukar jag försöka hitta sådana som har resår i midjan... lättare att bara spänna resåren än att behöva sy om eländet!... men även jag behöver se över mitt klädföråd nu... har en hel drös med saker som behövs sys om elelr modifieras på annat sätt... bara tid och ork som fattas helt enkelt!  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: 1 ... 38 39 [40] 41 42 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544