Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 10:37:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 952642 gånger)
0 Medlemmar och 15 gäster tittar på detta ämne.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #255 skrivet: 2010.10.30 - 02:27:12 »

 :eeek: :puke1:  :max-shock: :max-shock: Frivilligt!!!???  själv tillhör jag den skaran som gör vad som helst för att INTE kräkas!... så de få gånger jag gör det är det en kamp på "liv och död" i badrummet.. med mig hulkandes över toaletten, stortjutandes "jag vill inte!!!!"  :redface: ... så för min del är den vägen inget som hjälper mot Migränen. men däremot kyla brukar hjälpa... :nod-yes: jag förvarar alltid en vetekudde i frysen för detta ändamål... samt en annan vetekudde för värmning när mensen säter in  :blush:

Sorla.. jag hoppas verkligen att de kommer fram till något bra som kan hjälpa dig på den där utvärderingen!  :nod-yes: .. skönt i alla fall att de gör Nånting käns ju bättre det än att de bara rycker på axlarna och struntar i det hela.... håller tummarna för att du snart ska bli bättre vännen!  :thumbsup: :inlove:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #256 skrivet: 2010.10.30 - 04:10:20 »

Ok, kwidell, du har RIKTIG spyångest  :puke1:, men det innebär inte att andra också har det. Jag är som idalinda. Åtminstone ibland. När jag känner att det är riktigt dåligt för min del, gör jag likadant. Men jag förstår verkligen att du låter bli!
En gång har jag flämtat mig igenom en magsjuka, och det var just för att jag inte orkade spy den gången. I vanliga fall stoppar jag fingrarna i halsen direkt, men inte då. Jag låg i sängen och mådde verkligen pyton, och varje gång det kom en sån där attack, så andades jag väldigt fort och med korta andetag, och den gången klarade jag mig från att spy.

Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #257 skrivet: 2010.10.30 - 04:54:02 »

 :redface: låter som det jag brukar göra ja... är skitfånigt egentligen.. men jag kan inte hjälpa det! får verkligen rejäl ångest när det kommer till  :puke1: .. är otroligt äckelmagad också... så om nån annan håller på så får jag jobba hårt för att inte behöva själv..  :redface: ... men jag vet att man ofta mår bättre efteråt... så det kan nog säkerlgen hjälpa många det där.. men hos mig är det närmast en fobi!  :redface:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #258 skrivet: 2010.10.30 - 15:40:07 »

Nä, kräkas brukar inte vara aktuellt. Tack och lov. Det var extremt länge sedan.

Tyvärr verkar inget vara normalt med min migrän..... Det är nog mycket spänningsvärk inblandad. Ibland är det nästan omöjligt att avgöra vad som är vad. Och vad som orsakar vad. Får jag migränen först och spänner mig så att axlarna värker eller är det axlar och nacke som gör att migränen kommer? När jag har kommit in i ett sånt här jobbigt läge går det inte att avgöra. Det går bara runt runt. Nu blir planen närmast att komma ur den här neråtgående spiralen. Det innebär tokvila så fort jag får tillfälle. Bara göra sånt som är energiskapande och avslappnande och definitivt inte gå till jobbet med ont i skallen.

Att gå ut i svalkan brukar göra skönt mot pannan. Jag ska prova att lägga vetekudden i frysen.

Nu ska jag göra lite Bounty till mig och mellansonen som inte äter godis. (mammas godis får han äta)
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #259 skrivet: 2010.11.04 - 17:13:43 »

Åååhh jag bara njuter! Jag var hos min fantastiske naprapat i måndags  :inlove: . Och hör och häpna, jag har inte haft huvudvärk en endaste liten gnutta sedan dess. Och då har jag hunnit köra sjukgymnastik för knät med löpning, och simmat en timme sen dess. Det brukar vara solklara triggers när jag tar ut mig med träning. Jag går omkring med ett brett leende och folk runtomkring tror nog att jag är hög på något. Och det är jag ju!  :yay:

Dessutom skulle jag kunna vänja mig vid att ha mannen hemma på dagarna. Igår när jag kom hem hade han dammsugit och vikit tvätt. Och middan lagade han medan jag var i badhuset.  :inlove:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #260 skrivet: 2010.11.04 - 17:51:33 »

 :clapping: :yay: Härligt Sorla!!! :flowers:  hoppas det håller i sig framöver också!!  :flowers:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #261 skrivet: 2010.11.04 - 19:50:56 »

Men kan migränen orsakas av nåt muskelproblem ändå? Vad säger naprapaten?

Jättebra att det är över! Ta nu på dig mössan också så blir lyckan fullständig.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #262 skrivet: 2010.11.04 - 22:01:24 »

Grattis Sorla!
Jag tänkte precis komma hit och gråta hos dig för min elaka huvudvärk, över 24-timmar sedan började eländet och den släppte inte ens under natten.
Den tredje starkare "bomben" käkade jag precis en timme sedan... panokod, är du bekant med den?

nej, slut med eländesprat nu! Jag är så glad att du mår bra, förstår väl att du går runt som en stolle och bara charmar alla du möter!
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #263 skrivet: 2010.11.04 - 22:07:49 »

Härligt att höra att allt är så bra, Sorla!  :flowers:  :inlove: Att vara hög på smärtfrihet är inte dumt! Då mår man fint och kan ge varje förbipasserande ett litet leende bara för att man mår så bra!  :whink:

Men idalinda, du verkar inte må bra alls. 24 timmars huvudvärk låter inte kul! Finns det inget du ka göra åt det?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #264 skrivet: 2010.11.04 - 22:21:58 »

Det är inte det hon är hög av. Det är mössan.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #265 skrivet: 2010.11.05 - 11:35:36 »

Så länge fick det vara bra.  :cry: Jag ramlade i trappan i morse när jag skulle smyga ner för att åka till jobbet. Klockarmbandet skar ett djupt jack i underarmen, så min stackars yrvakne make fick skjutsa mig till akuten. 4 stygn, inget simmande på 2 veckor och ont i nacken igen. Huvudvärken kommer snart smygande. Den har redan knackat lite försiktigt på dörren, fast jag vägrar öppna ännu så länge.  :sad: Så himla onödigt!  :smack: Enda roliga med det är att jag får träffa min duktiga naprapat igen på måndag.  :flirting:

Idalinda, den huvudvärken lät inte rolig.  :bearhug: Panokod har jag inte använt någon gång. Men det verkar vara liknande som Citodon som det också är paracetamol och kodein i. Jag kollade på fass. Citodon med sömn brukar göra susen för mig. Särskilt ihop med någon Triptanmedicin. Men är det något, typ nacken som spökar kommer värken tillbaka när tabletten går ur kroppen. Kan du inte försöka få en tid till naprapat? Bara massage hjälper inte om det är ngn låsning i nacken. Och bara kiropraktor hjälper inte om musklerna är överspända. Därför gillar jag och rekommenderar naprapati. Huvudvärk beror ju alltid på något. Så att gå dygnsvis med huvudvärk utan att ta hjälp tror jag inte är bra. Då tar det bara längre tid att bli bra igen. Och åtminstone jag brukar snabbare falla tillbaka i huvudvärk igen.

Min älskade store son kom hem med en till mössa åt mig.  :inlove: En stickad variant, inspirerad av Svenska OS-mössan förra året. Den passar bra nu innan det blir smällkallt.  :smile:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #266 skrivet: 2010.11.05 - 15:00:45 »

Men vilken otur!  :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #267 skrivet: 2010.11.05 - 17:36:06 »

Uh vad jobbigt Sorla, tur att du har naprapaten bokade.

Min huvudvärk är smygandes tillbaks igen, den starka solen i stan gjorde inte saken bättre.
Vardagsrummets mjuka belysning är mycket bättre.

kiropraktorn har jag redan testat och massage hjälper bara för stunden.
Får fundera vidare.
men jag har ju nästan ständigt någon värk någonstans, så det är bara att gilla läget. Huvudvärken är bara det värsta,
den handikappar ju hela människan totalt. :cry:
Loggat
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #268 skrivet: 2010.11.05 - 19:36:29 »

Akupunktur hjälpte mig som hade ont i huvudet ca 5 dagar/vecka
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #269 skrivet: 2010.11.06 - 09:04:24 »

kiropraktorn har jag redan testat och massage hjälper bara för stunden.
Får fundera vidare.

Men Idalinda, det var ju just det jag menade. Därför är naprapati bättre. Då får man bägge i ett paket. Om man manipulerar hos kiropraktorn men inte tar musklerna samtidigt riskerar man att musklerna drar allt snett igen. Om man tar massage men inte manipulerar det som är snett kommer musklerna ändå att krampa direkt som man reser sig upp efter massagen. Om du har möjlighet tycker jag definitivt att du ska ge det ett försök.

Men att du blir ljusskygg tyder ganska mycket på migrän. Och har du en spänningsutlöst variant kan den långsiktiga lösningen vara att försöka få bort spänningarna. Den kortsiktiga i sin tur kan vara att försöka få recept på någon Triptan. Sumatriptan, Immigran, Zomig, Zomig nasal är de jag har använt. Alla med det verksamma ämnet Triptan. Har du provat sån? De finns receptfria också på apoteket. Men är ruskigt dyra. Men att köpa en dos och prova om det hjälper kanske kan ge dig en vink om du är rätt ute i alla fall? Och så ska du unna dig ett par bra solbrillor!  :cool_big: Och gärna en mössa med skärm. Bara som förebyggande liksom. Liniment har jag på när musklerna har fnatt. Ibland klarar jag mig utan huvudvärk då. Och ständigt en sjal eller halsduk virat tre varv runt nacken.

Lisbeth, vad skönt att akupunkturen hjälpte dig. Är du helt fri nu? Jag hade varit en lycklig kvinna om det hade hjälpt. Men på mig gav det noll och ingen effekt. Jag kanske ger det en tredje chans om något år igen. Under tiden jobbar jag på med mina spänningar och undviker kolisarna.

Armen värker inte så svårt nu. Men migränen kom smygande på kvällen så den fick jag medicinera bort. Känns rätt ok idag. Men nacken fick sig helt klart en kyss i fallet. Och så är jag rejält öm i rumpan. Det blir nog flera omgångar hos naprapaten innan jag är någorlunda återställd. Det tar 2 sekunder att totalt förstöra det som har tagit mig månader att bygga upp. Jag som mådde så himla bra......  :byecry:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544