Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.30 - 12:04:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 954821 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #165 skrivet: 2010.08.04 - 08:33:09 »

Dyrt var bara förnamnet.  :glare: Men jämfört med att flytta, blir det ändå billigare. Och så trivs vi så bra och vill inte flytta.  :look_down:

Vi börjar inse hur mycket tid som behöver läggas ner på efterarbetet just nu. Fastän vi har semester är det svårt att få ihop timmar så vi ska hinna måla klart nya lilla pörtet innan vi reser hem. Hur svårt ska det bli när vi jobbar och barnens alla aktiviteter drar igång!?! Just nu undrar jag verkligen om det kommer vara möjligt över huvud taget.  :shock:

Idag är det regndag igen. Men jag ska baka lite "bröd" till mig och sen har vi takutsprången att måla, det ska nog bli några timmar ändå.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #166 skrivet: 2010.08.04 - 15:43:43 »

Vi har kompisar som byggde till huset  ( nu grund  60 + 60 kvm på två våningar )+ altan + bastu + veranda + nya trappor + garage ... gjorde om gamla köket...
just så istället för att flytta.

Jag förstår att er projekt är mindre än deras.

Men berättar lite för att jämföras.

Deras första plan lät ungefär så att maken och ett par hantverkare jobbar ett halv år heltid och sedan finns det bara lite kvar att fixa.
Jag tror att dom har hållit på minst 4 år nu. Men börjar vara klara med det mesta.

Vi fick riva golvet på hela bottenvåningen ( inte tvättstugan och badrummet ) men vardagsrummet, köket , hallen och sovrummet.
och göra sedan om alla dessa rum från golv till tak, med alla garderober och köksinredning.

Våra hantverkare stannade 2 veckor och fixade nya syller under alla väggar och byggde golvkonstruktionen upp till spånskivan.
Där var notan något på 200 000 svenska kronor.
Därefter har vi grejat själva och bott mitt i smeten.
Under den första tiden april-maj målade vi om alla tak och lade alla golv + målade vårt sovrum.
Sedan tog vi paus under sommaren. Vi kunde flytta vårta sängar till vårt sovrum och barnen fick övervåningen till sig själva igen.
Köket hade vi i tvättstugan nästan ett år, vi hade kylen och diskmaskinen där + allt det vanliga med grovtvätt, tvättmaskin, förråd och torka tvätt.
På hösten tog vi tag i köket i etapper , där fick man ju ändra allt från el-ledningar till fläktkanaler.
Till jul hade vi ett fungerande kök, men bara slipade gipsskivor på väggarna.

Köket skulle göras färdigt sedan efter juluppehåll, men det blev lite dröjning med vissa leveranser,
så vi släppte köket och började med hallen istället, där målade vi om en furu-trappa till helgrå och lade pärlspåntskivor på väggarna.
Köket fortsatte vi sedan fram till sommaren, och under sommaren. och även lite under hösten.

Mot slutet blir det så mycket långsammare då vissa köksdetajer skulle tillverkas måttanpassad och många detaljer funderas över.
I våras, två år efter starten, byggde vi hall-garderober ( glasdörrar från golv till tak ) och satte lister där det fattades.

Nu finns det våra garderober kvar ( Vi har sådana lösa saker som vi fick av en släkting när hon flyttade) men det behövs sådana riktiga saker där.
trappräcket behöver en omgång färg till, ett par smålistor behöver också målas, ljusramp till spelgarderober monteras ordentligt.

Jag hoppas att vi är klara under denna höst...

Under tiden har det varit mycket röjning, oäntligt många resor till soptippen och helrokad med alla saker som vi äger ( allt i nedervåningen fick ju magasineras till olika egna och hyresförråd )
Man kan tänka en renovering, flytt och storstädning samtidigt , hela tiden under snart 3 år.

Jag vill tro att ni blir klara rätt fort, med tanke på att ni bygger till en våning och slipper bo där under tiden.
Det värsta är gipsdammet som sprider sig överallt...
Slipa och spackla så noga ni någonsin kan, men försök göra den perioden så kort  och konsentrerad som möjligt,
för om man slipar  måste man städa efteråt och sedan kommer man och slipar igen efter några dagar och , städar igen.
och dammet sprider sig även till dom rummen där ni bor, oavsätt hur mycket man skyddar och bygger slussar.

Sätt ingen värsta tidspress på er. Dela jobbet över  olika helger och bestäm att vissa helger är helt lediga, så att ni orkar.
och när orket tryter , sätt ett ordentligt stopp för en månad eller två, sen är det om igen roligt att börja.

Spackla kan man lite åt gången på kvällarna.

Att lägga golv är smidigt , men använd mycket tid för planeringen ( hur ska golvet sättas ihop , hur skarvar man och hur långa " stumpar" får finnas på änderna )
Vi fick rita alla bitar på papper , hur skarvarna skulle bli... )

Kvalitéts material är alltid lättare att jobba med oavsätt om det gäller, färg, tapet eller golv. Statsa alltid några hundralappar extra.
Bra pensel och verktyg kostar också, låt det kosta .Det tior och hundrigar är struntpengar i hela renoveringen , men sparar många tårar.

jag väntar bilder om projektet med spänning !
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #167 skrivet: 2010.08.06 - 22:18:07 »

Wow, tack Idalinda!  :flowers: Vad många bra tips. Och framför allt lite perspektiv på tillvaron. Vårat är, som du påpekar, en barnlek i jämförelse med ett sånt jätte projekt som ni håller på med.

Jag är uppvuxen i en gammal villa som mamma och pappa renoverade från grunden till skorstenen själva. När 10 år gått och insidan var kvar orkade de inte längre och skilde sig. Så det har jag svurit på. Aldrig någonsin får ett renoveringsprojekt ta så mycket tid i anspråk att man inte hinner umgås med varandra med något annat än huset för ögonen. Därför köpte vi nytt när vi köpte. Mannen är dessutom mera teoretiker än praktiker.  :flirting: :inlove: Så värre saker än att måla och tapetsera gör vi inte. Jag kan nog lära mig, men jag tycker jag lärde mig nog av mor och fars misstag.  :club:

Idag skippade vi målandet trots att det var perfekt målarväder. Vi åkte och badade istället. Gissa om det kändes välförtjänt!  :cool_big:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #168 skrivet: 2010.08.09 - 22:51:39 »

Jag köper Zeta rapsolja. Det står i texten på baksidan att reningsprocessen inte påverkar sammansättningen av fettsyror och att oljan är lika nyttig som kallpressad. Jag hoppas att det stämmer för jag kommer att fortsätta att göra majjo på den. :smile:

Tack berettis! Jag har äntligen kommit mig för att köpa. Stoppade ner fingret och skickade i mig lite. Jodå, smaklös, möjligtvis en lite smöraktig smak. Inte ett spår av det där äckliga. Flaskan med ICAs egen hälldes omdelbart ut i vasken.  :lol:

Var nog Zeta jag körde med för många år sedan när jag gick på hajpen om att det är så nyttigt. För den oljan jag hade då var god!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #169 skrivet: 2010.08.15 - 17:19:33 »

Nu var man hemma i Svedala igen. Ett par kilo tyngre, migränkänning och HUNGRIG!  :club_idiot: Jag ska inte fika på länge nu. Inga chansningar mer. Det är det inte värt. Men det är bra att ha testat i alla fall. Nu vet jag vad som går och inte går. En gång någon gång ibland kan jag fuska med en liten smakbit kaka. Men varje eller nästan varje dag en liten smakis, i 3 veckor, funkar inte. Första veckan gick bra, men sen har migränen gjort sig påmind flera gånger. Och så känner jag mig hungrig och retlig.  :angrywife: Det är nästan värre än migränkänningen.

Det känns otroligt skönt att jag och barnen har en vecka kvar av semestern. Vi ska åka till syrran och våldgästa några dagar, och hon envisas inte med att baka en massa som inte går att motstå.  :inlove:

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #170 skrivet: 2010.08.15 - 17:23:42 »

Jojo. Det blev för många grisar, förstår jag. :club_idiot:

Välkommen hem!  :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #171 skrivet: 2010.08.15 - 17:33:44 »

Inte en enda gris! Min stenhårda princip är att aldrig stoppa en kolhydrat i min mun, som inte är hemmagjord.  :nonono:

Tack raring!  :bearhug: Det är skönt att vara hemma igen, några dagar.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #172 skrivet: 2010.08.15 - 17:56:12 »

Wow! T.o.m. jag skulle ha ätit en gris.  :worshippy:

Ska du iväg igen?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #173 skrivet: 2010.08.15 - 20:46:10 »

Det känns otroligt skönt att jag och barnen har en vecka kvar av semestern. Vi ska åka till syrran och våldgästa några dagar, och hon envisas inte med att baka en massa som inte går att motstå.  :inlove:
:club_idiot:   :flirting:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #174 skrivet: 2010.08.15 - 21:08:59 »

 :sadsad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #175 skrivet: 2010.08.15 - 21:28:48 »

 :smooch:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #176 skrivet: 2010.08.15 - 21:54:46 »

 :lmao: :lmao:

trevligt att ha dig tillbaka igen Sorla!  :flowers: Hemulen behöver flera att munhuggas med.. annars blir hon retlig!  :flirting: :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #177 skrivet: 2010.08.16 - 10:56:03 »

Tack Kwidell!  :inlove:

Fast jag har ju varit här lite nu och då, när uppkopplingen har fungerat, datorn har varit ledig och jag inte har målat, typ.  :nod-yes:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #178 skrivet: 2010.08.16 - 22:11:08 »

 :lmao: ja det där med målande... ska ju snart starta med det vi också hemma... :rolleyes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #179 skrivet: 2010.08.17 - 19:59:40 »

Titta vad fint huset blev som jag ritade, byggaren byggde, och vi målade.  :wave:

Äsch, var tar det vägen då! Försöker igen...


* Redigerat_hus.jpg (23.87 KB, 653x490 - visat 410 gånger.)

* redigerat_inomhus.jpg (23.56 KB, 327x245 - visat 391 gånger.)
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544