Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 06:28:14 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 947563 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #105 skrivet: 2010.05.22 - 13:11:46 »

Ni som funderar att testa kost utan mjölk...

Jo det fungerar nästan omedelbart ( läs senast dagen efter ) åt både håll.
Ett dag utan mjölk = dag utan rinnande näsa
ett dag med mjölk = dag med rinnande näsa

Så man man också testa och planera lite, när man måste må bättre och när man ger efter lite.


Hemul, just den mängden som jag använder i pannkakor fungerar ok, men jag har inte vågat äta så mycket varken oops eller hemulbröd
pga. mjölkprodukter.
I går var jag övermodig, vi va i en tacopuffe och där fanns det även pizza-bitar.
Om jag testade en bit... jo, och hade sedan magen som en gravid ballong och så ont hela natten att det  blev inte mycket till sömn.
Så jag har talat om för hela familjen att dom ska påminna mig om pizzabitar om jag blir sugen att testa en annan gång.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #106 skrivet: 2010.05.22 - 15:27:10 »

Det här måste jag fundera över noggrant. Att utesluta mjölk känns som ett större steg än att gå över från normalkost till LCHF.  :glare:

Och just idag känner jag mig aningen piggare. Trots att, eller snarare kanske tack vare att, jag dragit ner på allergimedicinen. Kanske klarar jag mig med mindre medicin, och ändå kan fortsätta med mejeriprodukterna. Hoppas jag.  :shy: Ska jag prova att utesluta mejerierna, ska det nog bli mitt i veckan, då det kan vara lite mer spartanskt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #107 skrivet: 2010.05.22 - 16:50:09 »

Sorry idalinda, jag trodde då tålde ost. Usch vad synd om dig!  :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #108 skrivet: 2010.05.22 - 21:14:34 »

Sorry idalinda, jag trodde då tålde ost. Usch vad synd om dig!  :cry:

Jag tål smör och hårdost.
philadelphia och keso  får näsan att rinna.
MEN
det senaste försöket med lite keso, fungerade, hoppas på det i fortsättningen.

I dag  grillade vi kött och åt pizzasallad, salladsblad och tomat / vitlöksblad till
efterrätten var rabarberpaj med jordgubbar och massvis vaniljsås,
så jag smakade lite av såsen med raberberpajen, det börjar kännas lite i näsan,
hoppas att det inte blir mer , tar nog aerius-meducin för säkerhets skull .
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #109 skrivet: 2010.05.23 - 16:37:44 »

:bearhug: Tack Idalinda! Det är bra...faktiskt rent av jätte bra att du skriver vad du ätit. Ger en stackars vanemänniska lite nya infallsvinklar på vad man kan äta som inte innehåller mjölk.

Igår blev det jordgubbar från Holland som lördagsgodis. Det var inte ett dugg svårt att låta barnen ha sitt godis i fred. De hade svårare att låta mig ha mitt godis i fred.  :nod-yes: Men jag bjuder så gärna. Jag doppade några av dem i smält mörk choklad och lät det stelna i kylskåpet. Och när jag tröttnade på att doppa jordgubbar öste jag i jordnötter och russin i den choklad som var kvar. Så bidde det snickers ala Sorla. Och så några hasselnötterdoppade i choklad. Inte heller så tokigt.  :tongue:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #110 skrivet: 2010.06.05 - 11:10:50 »

Nu mår jag bättre! Men jag har inte dragit ner på mejerierna.  :shake_head: . Jag drog ner på allergimedicinen. Och allergierna har hållit sig i schack. Så pass bra att jag var med store sonen och hans klass och paddlade kanadensare och "sov" i tält tors-fre. Men ni som vet hur 13-14 åriga killar och tjejer kan låta förstår nog hur bra vi sov.  :sleep: När äntligen tonåringarna somnade, fick vi besök av fårskallarna.  :sheep2: Jag undrar verkligen när får sover. Antagligen i skift.  :angrywife:

Hade ni sett mig försöka ta mig in i tältet sent på kvällen när himmelen plötsligt öppnade sig, så hade ni nog fått er ett gott skratt. Jag fattar inte vad otymplig man blir när ett knä inte vill böjas. Jag har råkat böja det lite för mycket ett par gånger sista två veckorna. Det bara blixtrar till, och gör så vansinnigt ont, så jag vet verkligen inte var jag ska ta vägen. Sen tar det flera dagar innan jag börjar vara människa i benet. Det värker illa i flera timmar. Kan knappt stödja på benet. Sen klingar det av, men minsta lilla böjande av knäet tar mig tillbaka till blixten. Just nu kan jag nästan, men bara nästan, böja på benet så pass att jag kan forsera trappen. Om jag drar mig upp i ledstången går det nästan smidigt rent av. Uppför. Nerför är det enbensprincipen som tillämpas. Nå, tänk er ett sånt där halvmeterhögt trekantigt tält med en stödpinne mitt i den halmeter höga öppningen, ösregnet rann från midjan och ner till nacken där jag stod dubbelvikt och försökte förstå hur jag skulle komma in i tältet. Och alla dessa f**** dragkedjor som ska dras till höger och vänster, upp och ner. Små jäkla pinnar som inte får rubbas för att tältet inte ska falla samman och en Sorla som bara går att vikas ihop på ett ställe istället för det normala 2. Att sitta på rumpan och hasa in i tältet var inte tilltalande pga ovan nämnda får och det de släpper ifrån sig i bakänden.  :so_mad:

Men nu har jag sovit gott hemma i sängen. Så nu ska här packas upp och packas om. I morgon bär det iväg till Broströmmen och lite avancerad forspaddling.  :flirting: Den har en fallhöjd på ca 1 dm / km, så det gäller att hålla i hatten.  :whistle: Nu är det kajak som ska paddlas, istället för kanadensare. Vi ska inte tälta den här gången, så utmaningen har förflyttats från att försöka forsera ett pyttelitet tält i ösregn, till att försöka ta sig ner, och senare även upp, ur en kajak utan att behöva göra en ofrivillig undersökning av fiskbeståndet i ån. :swimfish: Jag har aldrig kantrat ofrivilligt med kajaken. Men jag har heller aldrig paddlat som stelbent.  :crazy:




Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #111 skrivet: 2010.06.05 - 17:06:56 »

Sönt att du mår bättre. Vad roligt det låter med paddling. Jag skulle börja med det en gång. Hade planerat en resa till Tyskland där jag skulle köpa en Klepperkajak och smuggla in så jag slapp skatten. Så gick jag och lade mig sjuk istället och därvid är det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #112 skrivet: 2010.06.05 - 20:05:26 »

Det var verkligen en stor olycka!  :cry:

Det är verkligen super kul! Och jag brukar må så himla bra när jag är ute och paddlar. All stress och alla malande tankar rinner av mig. Min man tycker det är helt ok att jag "rymmer" iväg några veckoslut om året. För när jag kommer hem är jag en helt annan fru. Harmonisk, nöjd, och glad. Trött, givetvis. Men inte på det där utmattade sättet, som när jobbet suger musten ur en, och alla måsten med skjutsningar och fixande i vardagen tar det sista lilla som ev finns kvar.

Men det kanske inte är för sent för dig. Det finns kajaker för alla kroppstyper. Korta, tjocka, långa, smala, klena, starka osv osv. Friluftsfrämjandet håller nybörjarkurser till självkostnadspris. Det kan jag rekomendera till alla som är sugna på att prova kajak. :nod-yes:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #113 skrivet: 2010.06.05 - 21:22:52 »

Näe, I'm tot fat to kayak!  :cry:

Det är ett annat läge nu på många sätt. Har inte styrka och kondition för det heller. Och på den tiden hade jag både bil och båt. Det var därför jag ville ha en hopfällbar så jag lätt skulle kunna ha den med på båten. Jag vill nog inte släpa den på buss för att komma till  nåt  lämpligt vatten. :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #114 skrivet: 2010.06.13 - 20:44:18 »

För mig är kajaken räddningen just nu. Knät har sett ut som en illa pumpad handboll i veckor nu. Kryckorna har fått träda i tjänst. Tack vare kajaken kan jag komma ut och röra på mig ändå. Mannen får hjälpa mig ner till vattnet och i och ur kajaken.  :inlove:

Imorgon hoppas jag på sol och värme, så jag får njuta av D-vitaminet som strålas in i min kropp. För jobba går inte just nu. Högläge och sol tror jag på för mitt knä.  _

By the way så skippade jag grädden på morgonen och tappade bort ett kilo. Kan fortfarande inte vänja mig vid tanken att stå och laga mat på morgonen. Det blir frön, nötter, ingefära och yoghurt. Och ibland lyxiga hallon till det.

Jag har en kompis som precis började viktväkta. Stackaren! Hon var så nöjd för nu för tiden får viktväktare äta nästan obegränsat med frukt. Men så lite fett som möjligt. Det kommer gå lika "bra" som de tidigare gångerna hon kört igång.  :sad: Det är synd att jag inte var riktigt fet och gick ner i vikt på LCHF. Men eftersom jag redan är normalviktig så kan jag inte visa henne hur bra LCHf är för viktnergång.  :shake_head: Bara berätta hur bra det fungerar för mig med huvudvärken och sockersuget. Och så berättar jag hur enkelt det är när man inte behöver räkan points.  :nod-yes: Nåja, vi får väl se hur länge hon orkar räkna och pyssla den här gången. Jag önskar att hon skulle våga prova LCHF. Men jag bidar min tid.... :devil:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #115 skrivet: 2010.06.14 - 11:00:25 »

Jag vill oxå kajaka!! Verkar så roligt! Paddlade kajak en gång för några år sedan, men jag blev bara arg för att vi paddlade åt olika håll. Såklart var det jag som paddlade åt fel håll, yeah right!!  :crazy:

Svårt att ge andra viktnedgångstips, för inte alla lyssnar på att man ska äta mycket fett. Då blir man ju fet!! Alla är inte sådana, en del lyssnar och verkar intresserade  :smile: Kanske är av artighet eftersom vi arbetar ihop  :laugh: Sen går juh alla olika vägar, och olika saker fungerar olika för olika. Hmmm blev lite rörigt. Men olika olika olika olika kan man väl sammanfatta?! :cool:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #116 skrivet: 2010.06.14 - 11:17:18 »

 :lmao: Jo olika kan det gå också. Väldigt olika. Viktväktarna funkade för mig när jag hade 5-6 kilo efter graviditeterna att bli av med. Men det kan ju ha varit amningen som gjorde susen också. Vad vet jag. Fast mest tror jag att det var noll kakor och bullar som gällde. Men jag var ständigt sugen på mera mat trots att jag var mätt. Kroppen behövde mer av något. Givetvis var det ju fett. Men det fattade ju inte jag då.  :crazy:

Är du säker på att det var Kajak du paddlade? Den brukar man få bestämma själv åt vilket håll man kör i. Såvida man inte sitter i en K2 eller högre siffra. Kanske var det en Kanadensare du paddlade? I den blir man ju lite beroende av vad kamraten pysslar med i andra änden. Jag var ute med förstfödde sonens klass och paddlade sådan för ett par veckor sen. Det var också roligt. Men inte lika kul som kajak. Sonen med gipsad handled fick inte på några villkor välta, så han paddlade med mig. Vad tror du ungen gör då? Går ner i vattnet för att kasta macka och tappar balansen.  :laugh: Han fick stå vid brasan och torka gips...  :whistle:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #117 skrivet: 2010.06.14 - 12:49:14 »

Noll kakor och bullar brukar vara en bra början!!  :cool:

Kanske inte var kajak, vid närmare eftertanke kanske det bara var kanot? :lmao: Kommer f*n inte ihåg, så länge sen var det. Men sen kan jag ju faktiskt inte skillnanderna på de olika vattenfarkosterna  :lol1: :crazy:

Stackarn! Nu gör han inte det fler gånger kanske iaf :lol1:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #118 skrivet: 2010.06.14 - 13:02:12 »

Ingen fara med sonen. Han kan kasta hur mycket macka han vill nu. För gipset är borttaget. Lagom till badsäsongen.

Var båten en variant som var smal, lång och helt öppen var det med största sannolikhet en kanadensare. Samlingsnamnet för kajak och kanadensare är kanot.

Kajaken är oxå långsmal, men har oftast ett litet hål som man kryper ner i och är i övrigt överbyggd. Det går att "rolla" med en kajak. Sk Eskimåsväng. Försöker man göra det samma med en kanadensare blir den endast halv. Och mycket vattenfylld. (för egen del har jag bara lyckats göra eskimåsväng i bassäng och med flottör på paddeln. =fusk)
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #119 skrivet: 2010.06.15 - 08:41:58 »

Vilken tur att gipset åker lagom till badsäsongen!! :smile:

Tänka sig vad man lär sig, då var det en kanadensare :lol:

Fusk eller inte så har du ju klarat det!!  :smile:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544