Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 14:56:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 931197 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #60 skrivet: 2010.04.20 - 08:00:22 »

Mina hundrar har aldrig ätit upp små djur. De ville bara kela med dem. Jag hade en liten nymfparakit som jagade min Berner Sennen runt lägenheten. Han var så timid, så när hon blev förbannad för att han försökt nosa henne lite i stjärten och spärrade ut vingarna och väste och gick emot honom, då vek han undan och betedde sig väldigt skamset. Jag tror han trodde att han råkat göra illa henne, trampat på henne eller så.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #61 skrivet: 2010.04.21 - 17:47:32 »

Det är festligt med hundar som tror att de är mindre eller större än de är.  :laugh:

Vi har varit inne på att skaffa katt länge. Men det vågar vi inte riktigt ännu. Vi brukar vakta syrrans katt emellanåt. Kattan är eg en innekatt. Men sen hon har fått följa med till deras nyärvda sommarstuga har kattan lärt sig att jaga möss. Så nu får vi ha koll på henne. Hamstergossarna är jätte spännande och skulle de bara vilja komma ur burarna skulle de vara historia på nolltid.  :max-shock:

Intressant det där med maten man köper till de älskade husdjuren. Jag har förstått att katt och hundmat inte får innehålla några tillsatsämnen. Men till oss människor går det bra att ge vad som helst.  :angry:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #62 skrivet: 2010.04.21 - 18:21:49 »

Ja, katter har nog mer instinkter kvar och är svårare att lära vad som är rätt och fel. Men man har ju hört om katter som är kompisar med både fåglar och möss, men man ska nog inte räkna med att det blir så

Jag var rädd att hunden skulle skada fågeln också, så de fick bara leka under uppsikt. Inte att han skulle ha gjort det med flit, men han kanske inte fattade att han inte skulle lägga tassen på sin kompis. Han klev henne ofta på den långa stjärten och då blev hon jättearg!  :lol1:

En gång när vi hittade ett fågelbo på marken på ett lantställe vi var på blev alla först oroliga över att min lösspringande hund skulle få syn på det och skrek i högan sky om att hålla hunden borta. Till slut lät de sig övertygas av mina försäkringar att han absolut inte skulle skada ungarna och när de såg hur ömsint han tittade på dem med huvudet på sned och sakta viftande svanstipp och hur försiktigt han nosade på dem så övergick alla till att beundra  den fromma hunden istället. Varpå hunden vände sig om och satt sig rakt på fågelbot. Hälften dog.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #63 skrivet: 2010.04.21 - 21:14:25 »

Det är festligt med hundar som tror att de är mindre eller större än de är.  :laugh:

Vi har varit inne på att skaffa katt länge. Men det vågar vi inte riktigt ännu. Vi brukar vakta syrrans katt emellanåt. Kattan är eg en innekatt. Men sen hon har fått följa med till deras nyärvda sommarstuga har kattan lärt sig att jaga möss. Så nu får vi ha koll på henne. Hamstergossarna är jätte spännande och skulle de bara vilja komma ur burarna skulle de vara historia på nolltid.  :max-shock:

Intressant det där med maten man köper till de älskade husdjuren. Jag har förstått att katt och hundmat inte får innehålla några tillsatsämnen. Men till oss människor går det bra att ge vad som helst.  :angry:
Iom att katter och hundar är köttätande djur, innehåller faktiskt deras foder en himskans massa tillsatsämnen. Många utav dessa foder innehåller mängder med spannmål, vilket inte är speciellt bra för något utav dessa djur!

Vill ni ha katter, så tycker jag att ni ska skaffa det! Jag har haft katter tillsammans med både fåglar och hamstrar. Nog för att de flesta katter tycker att smådjuren är väldigt intressanta, men ännu har det inte hänt något. Vi har tom kunnat ha hamstern lös i samma rum som katten. Självklart under uppsikt, men det var inte så intressant, trots allt.   :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #64 skrivet: 2010.05.02 - 13:18:11 »

Trots en bedrövlig förkylning som nästan däckade mig, har jag inte haft migrän sen i fredags förra veckan.  :clap_jump: Det är ju HELT fantastiskt!  :banana: Bara lite sån där vanlig huvudvärk som man får när man är förkyld och har feber.

Då har jag ändå haft en tuff vecka, med två dagar i Göteborg (genomförkyld, men att sova på tåget fungerade mycket bra) och fullt upp hela dagarna och kvällarna när jag kom hem. Och nu är maken genomförkyld, så jag får sköta det mesta här hemma. Det tycker jag är kul att jag kan få ta hand om honom, som omväxling.

Banne mig, jag tror att det fungerar.  :wave: Jag är alldeles lyrisk.

Det jag har märkt är att jag absolut inte får äta sockrade bär till frukosten flera dagar i rad. Jag gjorde det en period. Bara knappa matskeden björnbär. Men fick jag problem med hunger och sockersug, och huvudvärken kom oftare. Nu har jag skött mig. Inget socker, sover regelbundet. Övriga kolhydrater är bortrationaliserade. Jag käkar ganska mycket mjölkprodukter, men det verkar fungera ändå. Snart vågar jag nog fylla på försiktigt med ngn liten potatis ibland. Morötter fuskar jag redan lite med. Har en kålrot som väntar till kvällen. Ska rostas med andra godsaker i ugnen och inmundigas med lyxig lövbiff som ska få träffa grillen några sekunder.  :eating:

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #65 skrivet: 2010.05.02 - 18:24:24 »

:clap_jump:  :clapping:

Verkligen grattis! Vad skönt det måste vara.

Det jag har märkt är att jag absolut inte får äta sockrade bär till frukosten flera dagar i rad. Jag gjorde det en period. Bara knappa matskeden björnbär. Men fick jag problem med hunger och sockersug, och huvudvärken kom oftare.

Stevia.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #66 skrivet: 2010.05.02 - 18:58:00 »

Stevia.  :nod-yes:

 :tongue_wag: Jag lyckas inte få till smaken med Stevia. Är hellre utan....  :badtongue: Men du gissar rätt! Det är SKÖNT att slippa värken och ljusskygga ögon.

Lövbiffen blev superb! Och rostade kålrot-potatis-morötter-vitlök-gullök med salt, peppar och rapsolja blev  :lick: Också bea såklart.  :nod-yes: Är rapsolja en sån där bra olja att äta? Blir alltid osäker på vilka oljor som är bra att värma.... Ska söka och se om jag hittar ngn oljetråd här någon stans i forumet...
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #67 skrivet: 2010.05.02 - 20:18:50 »

Rootz rulez!  :yay: Bra att du inte får sötsug av det.  :nod-yes:

Är du säker på att du inte tar för mycket stevia? Man kan inte göra det så sött som man är van, bara precis så det blir ätbart. Jag som "tål" socker blandar. Det hjälper upp smaken och man behöver yttepyttelite socker, men det kanske inte är nåt för dig då.

Rapsolja hör väl till de bättre vad gäller fettsyrasammansättningen. En del säger att den är OK, andra inte. Kan du inte ha smör på rötterna? Jag tog smör och lite olivolja. Blev jättegott.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #68 skrivet: 2010.05.02 - 22:38:51 »

Stevia.  :nod-yes:

 :tongue_wag: Jag lyckas inte få till smaken med Stevia. Är hellre utan....  :badtongue: Men du gissar rätt! Det är SKÖNT att slippa värken och ljusskygga ögon.

Lövbiffen blev superb! Och rostade kålrot-potatis-morötter-vitlök-gullök med salt, peppar och rapsolja blev  :lick: Också bea såklart.  :nod-yes: Är rapsolja en sån där bra olja att äta? Blir alltid osäker på vilka oljor som är bra att värma.... Ska söka och se om jag hittar ngn oljetråd här någon stans i forumet...

Rapsolja och olivolja går lika bra om du gör grönsaker i ugn. Det är sådana oljor som du kan använda till allt utom fritering.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #69 skrivet: 2010.05.05 - 09:27:35 »

Klart man kan har smör på...tänkte inte på det bara. Dessutom hade jag Rapsolja hemma.... :crazy:

Jag hittade ingen sammanställning här på forumet om oljor. men Wikipedia är ju användbar i alla väder. Mitt problem ligger i att allt presenteras i siffror. Och dessa lyckas jag aldrig komma ihåg, eller relatera till. Tror jag lider av dyskalkyli.... :blink:

Det var en eländig förkylning! Nu blev jag sämre igen, så idag stannar jag hemma. Maken med halsen mår bättre, men är också hemma. Trots att vi varit föräldrar i snart 14 år har vi bara varit sjuka samtidigt kanske 1 gång. En himla tur. Tänker på de som lyckas bli magsjuka samtidigt. Vad gör man då? Hua! :shock:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #70 skrivet: 2010.05.05 - 18:30:39 »

Här får du en sammanställning: kokosolja.  :tongue:

Det är för att vi är hardcore och bara äter smör, ister och talg för övrigt.  :cool:

Men ärligt, de flesta växtoljor förutom kokosolja och palmolja är väl skit. Oliv och raps kan man väl använda i måttliga mängder, fast en del gillar väl inte raps heller.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #71 skrivet: 2010.05.05 - 19:51:37 »



Men ärligt, de flesta växtoljor förutom kokosolja och palmolja är väl skit.

NU behöver jag en förklaring vad du menar ...
Min tolkning är att du menar att  kokosolja och palmolja är ok
eller menar du ändå att kokosolja är ok och palmolja är skit ?


Är palmolja OK  :max-shock:?

För om det är något jag har lärt mig så är det att     !!!!!       Man ska undvika palmolja !!!!!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #72 skrivet: 2010.05.05 - 19:57:30 »

Det är ju för att den billiga palmoljan de använder i margarin och sånt är en miljökatastrof. De bränner ner regnskog inklusive byar för att odla olj4palm. Men palmolja är till större delen mättat fett.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #73 skrivet: 2010.05.06 - 08:01:42 »

Jamen förstår ni nu hur jag menar? Det här med oljor och fetter behövs det vekligen en tråd för. Det finns ju hur mycket som helst att informera, debattera, tycka, fråga, undra, skoja och dissa i det ämnet.  :lol:

Jag har också hört att palmolja är kass. Och i den värld jag kommer ifrån är kallpressad olivolja det flytande guldet, användbart till ALLT.  :nod-yes:

Här får du en sammanställning: kokosolja.  :tongue:

 :lmao:   Den var så kort att till och med jag skulle kunna lyckas lära mig den. Men....är det samma som kokosfett? Som jag har i det silvriga pappret här hemma?  :confused3:

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #74 skrivet: 2010.05.07 - 01:38:48 »

Jamen det är så enkelt. Ät INTE växtoljor alls, förutom:

kokosolja
palmolja (om du får tag på bra, men den smakar skit!)
olivolja i små mängder till dressing och så, stek inte i den
rapsolja till majonnäs, men den är kanske lite tveksam

Macadamiaolja ska visst också vara OK, men den är så dyr att det kan kvitta.

Skillnaden mellan finare kokosolja och den i silverpaketet är ju att den i silverpaketet är industriellt processad och den finare är framställd mer varsamt. Bra kokosolja ska också vara framställd av färska kokosnötter och inte av gammal halvhärsken kopra. En del menar att silverpaketet är OK, men jag har svårt att tro att någonting nyttigt kommer från Unilever. De har nog varit där med extraktionsbensinen vad de än säger. :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544