Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 11:32:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 931853 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #90 skrivet: 2010.05.13 - 17:46:19 »

Jobbigt att vara allergisk. Vi får hoppas att det blir mycket bättre med kosten!  :flowers:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #91 skrivet: 2010.05.14 - 12:30:01 »

Det hoppas jag med. Hade rent av redan börjat hoppas att det skulle hjälpa redan till nu i vår. Men det var kanske lite väl optimistiskt. Särskilt som jag just kommit ur en förkylning som förstörde luftrören.   :blush:

Men idag är det roligare, för det regnar!  :clapping: Även om jag älskar solen. Men då ska jag inte ha en massa jag vill göra. Bara sitta i en stol och njuta av värmen.  :nod-yes:

Idag har jag beställt en ny kamera. Ååååh vad jag längtar till den kommer. Började snegla på den redan förra året, men den kändes för dyr. Men ett år senare har den sjunkit i pris nästan en tusing. Så nu blev det dryga 3 tusingar inklusive minneskort. Det kändes ok att pynta.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #92 skrivet: 2010.05.14 - 14:35:20 »

Men jag gör saker som kräver sol?  :fork_off:

Vad är det för kamera?  :rolleyes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #93 skrivet: 2010.05.15 - 10:05:01 »

Canon Powershot D10. Funkar under vattnet.  :nod-yes: Dvs även i regn.  :lol: Och när jag paddlar kajak. Säsongen börjar snart.  :clapgrin:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #94 skrivet: 2010.05.15 - 12:21:21 »

Jag har också en Powershot, men den är gammal. En G5.

Jag skulle vilja ha en systemkamera. Men jag vet hur dyrt det blir i längden. Det är alltid något nytt objektiv man måste ha. Och så har kameror så kort livslängd nu för tiden. Nya modeller kommer ju hela tiden. Kunde jag åtminstone använda alla mina gamla objektiv så skulle jag köpa en ändå, men de funkar inte med en endaste modell, inte ens Canon som de är gjorda för.  :shake_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #95 skrivet: 2010.05.15 - 17:16:07 »

Know what you mean....  Det är hopplöst! *suck*

Men den här behöver inga fler grejer. Läääängtar efter den!  :tongue:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #96 skrivet: 2010.05.20 - 20:00:21 »

Den fick bada i diskbaljan. Och höll tätt!  :wave: Fast jag tror inte den kommer få bada så många gånger och ofta. Det var liksom inte huvudsyftet med inköpet av den. Men vara med ute i regn och nära vattenytan kommer den få vara.  :strut:

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #97 skrivet: 2010.05.20 - 20:47:11 »

oooh... dte är så roligt att fota...

 :yay:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #98 skrivet: 2010.05.20 - 23:12:33 »

klematis kan mycket väl komma tillbaks  :nod-yes:.

Men du . orkar du prova vara utan mjölprodukter under den värsta polleintiden ?

Jag har haft en rinnande näsa under decennier och den värsta tiden är just björktiden, Men
men LCHF har det varit aningens bättre, och om jag låter bli mjölksaker  rinner näsan knappast något.

Den äldsta sonen fixar inte heller björken , men har varit oerhört sträng nu med maten under två senaste månaderna
och har enligt mig inte haft några beskymmer alls i år.
vanligtvis rinner näsan, han nyser  och ögonen svullnar ... och han är genomtrött.
men i år har den enda beskymret varit torra slemhinnor = näsblod ett par gånger
då påminde jag honom om sprayoljan och sedan dess har jag inte hört talas om några blodiga historier.
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #99 skrivet: 2010.05.21 - 07:29:07 »

Kanske därför min näsa rinner mer än vanligt, fast jag inte känner av pollen i vanliga fall!?! Men, jag har frågat innan men inte riktigt fattat :blink:, vad äter man då morgon, midda o kväll? Utan mejeriprodukter alltså.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #100 skrivet: 2010.05.21 - 09:54:23 »

Titta! Det kommer skott!  :clapping: Klematisen klarade sig! 

Klara sig utan mjölk!  :max-shock: Jag som nästan lever av mjölkprodukter. Frukost, yoghurt + ev grädde och frön. Lunchen blir iofs oftast kött och grönsaker alt fisk och grönsaker. Mellanmål när jag kommer hem blir ofta några skivor gräddost. Middagen lagas med ngn god gräddig sås eller ngn röra på turkisk yoghurt. Guldkanten på helgerna blir bär och grädde. Hur kan man klara sig utan mjölk?  :cry:

Jag har hittat en allergimedicin som heter Kestine. Den funkar ovanligt bra. Näsan har knappt runnit alls de sista dagarna. Men jag känner mig så otroligt slö och trött. Allt måste ske med en viljeansträngning. Och nu läste jag bipacksedeln. Det var visst en av biverkningarna, förutom huvudvärk, som jag också haft mer av de sista dagarna.  :bang_head: Då får jag sluta med den också då..... :sad:

Idalinda, vad äter ni istället? Hur strikta är ni? Smör och bregott, går det också bort? Hjälper det snabbt att ta bort mejeriprodukterna? Är det laktosen som ställer till det, eller är det ngt annat i mjölken som orsakar näsrinnet? Oj, vad många frågor som poppade upp.  :confused3: Undrar om det hjälper astman att ta bort mejeriprodukterna också. Jag ligger på maxdos på Pulmikorten och har så gjort hela sista året.

Jag börjar känna mig som om jag håller på och ramlar i bitar av allt som inte funkar med kroppen nu. Jag har aldrig varit i så dålig form under så lång tid som nu. Musklerna värker och darrar, hjärtat slår stenhårt och jag flämtar bara av att gå upp på övervåningen. Jag känner mig orolig för kajaksäsongen, hur jag ska orka hänga med kompisarna i samma fart?  :shake_head:


* klematis.jpg (45.04 KB, 300x400 - visat 328 gånger.)
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #101 skrivet: 2010.05.21 - 10:56:40 »

Jag har också svårt att utesluta mejeripro. helt  :sad: Har försökt mig på paleokost innan men stupade antagligen för att jag hade svårt att undvika mejeri, okej lite p.g.a. spannmålet med :shy: Fast det problemet har jag ju ff. En kombo av lchf och paleo kanske är nyckeln om man lyckas hitta en väg!?!
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #102 skrivet: 2010.05.21 - 17:05:43 »

Det är ju (tyvärr?) grädden som gör den här kosten så god och lätt att hålla sig till.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #103 skrivet: 2010.05.21 - 19:38:25 »

Kära vänner , det är inte roligt utan mjölkprodukter , jag saknar mest meze-yogurt !

Men den underbara skildnaden gör att man orkar stå ut, för det är fantastiskt att kunna andas genom näsan ( senast 30 år sedan ?)
och inte snyta 50 näsdukar på en dag, utan att överdriva.

Jag har behållit hårdost och smör och det fungerar fortfarande.

Då äter jag :
förmiddag en burk makrill med massa ost hyvlad på, uppvärmd på micron tyvärr.
Eftermiddag tar jag något litet: kokt ägg / ett par stekta ägg/ 1-2 dl bär , en fröknäcke med ost och tomat

kvällsmat, kött , grönsaker , ibland med beasås, kryddsmör


Nu på senaste veckan har jag testat lite mjölkprodukter,
En dag ost på såsen
en dag en klick ( 1 msk) cf med köttet
en dag 1/2 dl meze med bären

Så roligt att kunna testa lite.
det har fungerat lite varierande med näsan, någon dag utan reaktioner, någon dag nysningar och ett par  näsdukar,
sedan lunget igen.
Någon kväll var gamla rinnande näsan tillbaks igen i full kraft.


för mig spökar mjölk, kakao och spannmål i en spännande rundgång.
Men utesluter jag dessa tre totalt mår jag prima  :yay:
men det är inte roligt i munnen! :shake_head:
kakao /choklad fungerar ibland, ibland får jag ordentligt ont i halsen ( nästan som halsfluss)
mjöl får också näsan att rinna , ibland, ibland inte.

Just nu är läget så här:
kakao orsakar allt möjligt negativt
mjölk verkar jag fixa liiiiiite
och
mjöl verkar vara lungt näringsämne just nu.

Om en månad kan det vara tvärtom eller upp-och -ner

Men faktumet kvarstår inte mjölk -inte snuva.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #104 skrivet: 2010.05.21 - 21:40:13 »

Jaha , du gör ju i alla fall framsteg även om det är trist att avstå. Tål du  lite mjöl kan du ju baka hemulbröd och kwimuler igen, eller har du skippat det för oopsies?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544