Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.27 - 20:53:16 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 106 107 [108] 109 110 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 953360 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1605 skrivet: 2012.04.15 - 21:05:31 »

Yes! Ytterligare en dag utan migrän. Ännu.....  :confused3:

Det har känts lite vackligt till och från. Råkade sova lite för länge imorse så jag vaknade inte förrän 8. Lätt tung i huvudet. Frukost och sen yoga med avslappning efter. Iväg och träffade ett par väninnor några timmar och pratade om sommarens och höstens paddelturer. Trevligt samspråk och härligt att planera. Även om jag var noga att påpeka vikten av inte för långa pass. De är helt med i matchen. Så vi startar säsongen lugnt med ett par korta turer. En halvdagars och en heldagars. Sen får vi förhoppningsvis in en helgpaddling i juli och september. Sist en skärgårdsbåtstur i oktober som familjerna hänger med på. Alla turerna med geocaching som tema. Det finns cacher överallt!  :yay: När jag kom hem snackade jag lite med familjen och sen upp på rummet och körde massiv avslappning innan middagslagningen. Känns ganska ok just nu. Fast jag stannar ideligen upp och andas och släpper muskler som gärna letar sig iväg till fel position.

Jag har massor med idéer för veckan som kommer. Förhoppningsvis kommer jag bara genomföra någon enstaka. Och massor med andning och yoga däremellan. Det är verkligen heltidssysselsättning att försöka må bra. Hur ska jag hinna det sen när jag jobbar?!  :blink: Ska försöka att inte tänka på det nu, utan bara njuta av här och nu.

På onsdag ska jag på en smärtföreläsning. Det ska bli oerhört intressant att se vad man kan få lära sig då. Tyvärr ska jag till naprapaten några timmar innan. Det blir en dum håltimme som jag behöver planera på något avslappnande sätt. Hoppas jag kan ragga rätt på ett vilorum där föreläsningen ska vara.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1606 skrivet: 2012.04.15 - 21:47:00 »

Det är sjukskrivningen som verkar. Du kopplar nog av.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #1607 skrivet: 2012.04.16 - 04:20:13 »

Tyvärr  :shy: vill jag fortfarade ge dig råd  :redface:
Bra att du tag i paddling som är något rolig.  :clapping:
Nu vet jag inte vad "geocahing" är för något men ordet verkar possitivt.
Du ska just nu inte alls tänka på heltidssysselsättning idag. Det är något som
framtiden får utvisa.
Skulle jag vakna  vid 8-tiden pigg-det har aldrig hänt mina senast 15 åren.
Jag försöker få en "normal" dygnsrytm och hade tänkt jag skulle jobba på det nu när jag
är sjukskriven, men väldigt dåligt resultat. Då tänker jag stundtals att det passar inte mej ett dugg.
I min kalender skriver jag upp det jag "borde" göra varje dag men det blir nedskrivet en annan dag som kommer. Bara det absolut nödvändigt gör jag.
Jag har massor av bra idéer som jag vill göra men slutar alltid med att jag inte orkar.
Någonstans inom mej har kraften minskat, TYVÄRR har jag hela tiden prioterat arbetet på bekostnad av av vänner och de som jag tyckt om och ville träffa.
Min erfarenhet och konstaterande idag är att jag misshandlat mig själv.
Nu har jag det lättare att tänka på mej själv när jag har 14 mån. till pensionen.
Vem tjänade på ett sådant liv? i n t e jag.
Du ska forma ditt liv och vara sjuk i migrän när den kommer. EN VECKA EFTERÅT
ska du ha till återhämtning.
Om inte din lilla namnskylt VIPSORLA är tillräckligt stor så skriv den med större stil; VIPPSORLA
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1608 skrivet: 2012.04.16 - 09:00:59 »

Jag tycker om dina råd Ninnan.  :smooch: De är så väl underbyggda med egna erfarenheter, så de känns som du verkligen vet vad du talar om.

Det är svårt att inte tänka heltidssysselsättning, men jag tror jag förstår hur du menar. Att jag just nu bara ska tänka idag och kanske imorgon, eventuellt. Fast det är som sagt svårt när jag har/har haft målet framför mig, att kunna jobba och vara en pålitlig medarbetare och god arbetskamrat. Jag vet, det är ingen som kräver av mig att jag ska jobba när jag har migrän. Men det känns så tråkigt att inte var en att räkna med. Det är ju det som är hela min person. En som man kan räkna med och som gör sitt bästa, vilket brukar vara riktigt bra. Sån är jag och vill vara. Men nu måste jag tänka om hela min personlighet. Jag måste lära mig att känna på ett annat sätt. Det är inte så lätt efter att ha varit den här personen i drygt 40 år.  För mig är det ju en kick att känna att jag tillför något bra. Någon som driver verksamheten framåt. Den som jag är nu, en black om foten, har jag svårt att förlika mig med. Men jag jobbar på det. Helt ärligt. Jag försöker verkligen allt vad jag kan. Jag försöker rikta om fokuset från att vara duktig på att jobba, till att var duktig på att lyssna inåt och känna efter. Phu, det är svårt.  :blush:

Jag erkände för mina väninnor igår att jag har misshandlat mig själv. Så insikten finns där. Men även vanan att göra som strutsen. Varje minut måste jag rätta mig själv. Jag gör det till och med när jag sover. Rättar till spända muskler. Försöker ligga så skonsamt som möjligt för nacken. Jag känner mig helt slut när jag äntligen får vakna och kliva upp.

Jag har tyvärr fortfarande som en liten panikklump i magtrakten dessutom. Jag förstår ju det där med vilan efter migränen. Att jag verkligen måste vila och återhämta mig ordentligt. Det finns inga andra alternativ. Men så ofta som jag får migrän innebär det att jag inte kommer jobba mer. Bara den insikten ger mig panik. Sen när jag även tänker på alla frågetecken som den insikten skapar blir klumpen ännu större. Om jag inte kan jobba, hur ska jag få FK att fatta galoppen? De går helt efter det socialstyrelsen skriver: Symtomens svårighetsgrad och varaktighet är vägledande vid bedömning av sjukskrivning. I normalfallet och vid i huvudsak stillasittande arbete är rekommendationen ingen sjukskrivning (utöver eventuell egen sjukanmälan upp till 1 vecka). Eftersom mina anfall kommer så tätt kommer jag aldrig hinna emellan med arbete. Vilket då kommer kräva ytterligare intyg från läkare. Och de flesta allmänläkare är så rädda för att stämplas av FK så de vågar knappt skriva sjukintyg. Jag måste prata med min neuro om det här. Han kanske vet och kan hjälpa mig med den biten. Han vet ju helt min sjukdomsbild ändå.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1609 skrivet: 2012.04.16 - 09:41:45 »

Men Sorla... om du ger din kropp chansen att återhämta sig då kanske du inte får anfall lika ofta...


Det där med att "inte vara en att räkna med" är just det jag har svårt för nu också. Sitter på soffan ännu, såret är inte stängt än och det kommer en hel del sårvätska (inte var, det är inte inflammerat) ut fortfarande, Igår var förbandet genomvåt. Så att gå till jobbet är inte att tänka på, jag vill inte gå och kolla om det gått igenom hela tiden. Jobbigt värre men ibland så måste man!

Kram på dig och lyssna på Ninnan!! fast det gör du redan tror jag...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1610 skrivet: 2012.04.16 - 17:08:23 »

Precis. Om du får en långtidssjukrivning så kanske du kommer ur smärtmönstret och kan starta  på ny kula sen, men med rimligare arbetstider och krav på dig själv. :nod-yes:

Hur som är det jättebra att vi nu alla kommit fram till att det inte går att köra på som du har gjort hittills. För det gör det ju inte? Visst?  :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1611 skrivet: 2012.04.16 - 19:11:26 »

Jo, jag har den insikten nu. Men vad gör man med läkare som inte vågar eller kan säga emot FK och socialstyrelsen? Jo, jag blir tvungen att försöka jobba, misslyckas, gå till läkare, försöka jobba igen, misslyckas och återigen gå till läkare. Men hur länge? Det blir många extra migränanfall bara för att fk ska fatta att jag inte klarar att jobba full tid, eller i värsta fall öht.  :sosad:

Fick ge upp ikväll och ta zomig. Jag har skjutit det framför mig sen inatt eller tidigt imorse. Men nu gick det inte längre. Hoppas den ska ta snart. Att jag inte väntade för länge. 4 dygn igen. Bättre, men inte bra. Skulle detta varit nästa vecka skulle det blivit en vecka hemma till. Någon som vet? Jag måste väl ha läkarintyg om jag insjuknar inom en vecka från att jag återgick i arbete?  :confused3:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1612 skrivet: 2012.04.16 - 19:23:03 »

Jag vet ju hur svårt det är släppa taget när man är " den duktige".
Men det är livsviktigt för dig.

Dessa nya sjukreglerna är helsjuka, så räddningen på den fronten ligger ett par år framåt och heter val.
Tills dess måste du också överleva.

När träffar du neuron?
Hur ser det ut med din " egen sjuksrivning" som du har gjort förut med migrän?
Om läkaren inte kan hjälpa dig  till en längre sjukskrivning,  hur ofta och hur länge kan du vara sjukkriven själv?

För det finns ju ingen som kommer och kollar dig efter ditt migrän-anfall. Du bara sjukanmäler dig titt som tätt.
Då finns det även statistik för FK hur ditt liv ser ut. Till det en dagbok om anfallen, medicinen och återhämtningen.
När du inte har någon karens har du möjlighet att hjälpa dig själv om läkaren inte kan.

Ush vad arg jag är på dessa sjuka regler  :kungfu:
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #1613 skrivet: 2012.04.16 - 23:06:41 »

Hinner bara skriva kort,
Det är din neurolog som ska sköta viktigare sjukskrivningar och alla papper som behövs.
Det är inte en allm.läkare som ska göra det.
Hade jag tänkt på FK skulle jag säkert snubbla över trösklen och brutit ett ben.
 Migrän är en fysisk sjukdom.
Du är just nu sjukskriven för att du är sjuk; sjukdomen heter MIGRÄN  :wave:
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1614 skrivet: 2012.04.17 - 08:31:50 »

Oj, jag vet inte. Förvirrad är förnamnet. Det är ändå super att jag strax ska träffa neuron. 1 vecka bara! Var har tiden tagit vägen?!  :shock: Strålande!

Nu vill det hur som helst till att jag inte får migrän igen. En vecka konvalecens efter migrän ger mig inte mycket val. Migrän igår. Superkänslig idag. Ont i ryggen och måste försöka träffa naprisen idag. Annars blir det imorgon. Jag tror inte det kommer hålla med huvudet om jag ska vara ärlig. Men jag gör så gott jag kan. Mer blir det inte.  :nonono: Men jag är skeptisk till att jag kommer jobba halvdag på måndag. Tråkigt hursomhelst.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #1615 skrivet: 2012.04.17 - 11:01:27 »

  :bearhug:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1616 skrivet: 2012.04.17 - 11:16:40 »

Stå på dig, rasa samman och ta din man med dig ( om det går) när du ska träffa neuron!
Berätta om dit helvete på jorden och låt din man berätta hur livet är för alla andra i familjen.
jag tror att en neurolog kan detta, men det hjälper oftast när man är två mot en.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1617 skrivet: 2012.04.22 - 09:20:09 »

Jaha, det tar sig sa kärringen när hon sket i vasken. Andra dagen jag vaknar utan huvudvärk.  :thumbsup: Fast det är också andra dagen med ryggskott.  Idag ska jag ta en Voltaren så jag orkar hålla mig på fötterna. Imorgon ska jag jobba är det tänkt. Fast bara 4 timmar. Hoppas jag slipper migrän....... :badtongue:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1618 skrivet: 2012.04.22 - 09:40:07 »

Låter lovande. Men skulle du inte vara sjukskriven i två veckor? Har det gått så  lång tid redan?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1619 skrivet: 2012.04.22 - 11:07:20 »

Jo, tiden går fort när man har roligt. Så jag måste ha haft galet kul!  :shock:
Synd bara att jag inte kommer ihåg det.  :shake_head: Men välgörande har det varit. Nu känns det som jag nästan har näsan i vattenytan igen. Vilket ju är bra, för då ska jag förhoppningsvis inte drunkna.  :blink:

Jag känner i magtrakten att min neurolog inte kommer tycka att sjukskrivning är lösningen för mig. Eller är det för att jag själv, undermedvetet, inte tycker det? Trots att det har gjort mig så gott? Och med gott menar jag inte att jag har varit utan huvudvärk. Men jag har haft luft mellan huvudvärksdagarna. Jag måste prata med honom om hur jag gör med sjukintyg om jag måste få mer luft mellan dagarna. Som jag ser det behöver jag 3 dagar för att återhämta mig från en migrän, så pass mycket att jag klarar att jobba utan att få återfall direkt. Och så har jag ca 3-4 dagar mellan migrändagarna. Det ger i bästa fall 1 dag att jobba på. Hur ska det gå ihop? Jag vet inte.... jag peppar mig själv här bara. Så jag har min inställning klar när jag åker dit på tisdag.  :confused3:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 ... 106 107 [108] 109 110 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544