Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 19:44:31 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 931504 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« skrivet: 2010.03.22 - 20:44:02 »

Ibland skulle jag vara sugen på att ha en blogg att skriva i. Men det fattar ju vem som helst som känner mig att det inte skulle bli mycket hänt på den. :crazy: Då kanske en alldeles egen, liten lagom stor tråd på Fetbobba, är lagom för mig som är lite intermittent. :wacko:

Jag har glömt hur länge jag har hållit på med LCHFen nu. Men det var en fredag i alla fall som jag började. Typiskt mig att bara börja så där utan att planera in en smart startdag, som man lätt kommer ihåg. Men jag trooor att jag kan ha hållit på i ca 6-7 veckor. Kanske. Eller så är det mer....  :blink:

Att jag halkade in på LCHF hade för mig ingenting alls med bantning att göra. Utan jag satt och sökte på förebyggande mediciner mot migrän, som min läkare hade bett mig överväga. Jag hade två stycken att titta på. Den ena var egentligen för deprimerade och den andra för epileptiker.  :max-shock: Jag är ju ingetdera, men ju mer jag läste desto mer sjuk och eländig kände jag mig.  :cry: Men så dök det upp inlägg om folk som hade bantat med hjälp av LCHF och som bieffekt blivit kvitt eller i alla fall bättre i sin migrän. Och helt plötsligt kände jag hoppet växa i mitt bröst. Det var därför jag startade så plötsligt. Jag ville verkligen snabbt se om det kunde hjälpa mig.  :nod-yes:

Efter den första jobbiga veckan började jag märka skillnad. Huvudvärken däckade mig inte lika länge och hårt som vanligt. Och sedan jag började har jag bara behövt lägga mig pga huvudvärk 1 gång!  :thumbsup: Tyvärr har jag fortfarande huvudvärk.  Men inte lika ofta. Nu är det bara typ 3 ggr / vecka. Och jag återhämtar mig snabbare. Dessutom kan jag numera se vad som ger mig huvudvärk på ett annat sätt än förut. Förut gick liksom attackerna in i varandra och jag kunde aldrig förstå vad jag gjort för fel. Nu kan jag märka att lågtryck gör mig dålig. För dåligt med sömn två nätter på raken straffar sig, eller snarare mig.  :club: Stressiga situationer, där jag spänner kroppen längre än några ögonblick ställer till det rejält för mitt huvud, för intensiv träning osv osv.

En annan rolig effekt av mitt LCHFande är att jag, som aldrig någonsin tyckt att det där med matlagning är särskilt kul, helt plötsligt tycker det är jätte spännande. Och bakning! Bha!  :yay: Det är kul när familjen helt plötsligt tycker att min mat är god. Som kotletterna kokta i grädde i kväll.  :chef2: Jag hoppas att min lilla matskrämda dotter ska bli lika road snart. Lite märker jag att hon bli nyfiken i alla fall. :eating:

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #1 skrivet: 2010.03.22 - 20:52:45 »

Jo LCHF är verkligen det kroppen behöver.   :nod-yes:

Jag jobbade ihop med en kvinna som led av svår migrän, hon sa att inget som den vanliga vården erbjöd hjälpte. Hon hade nog inte testat kostbyte men uteslutit klassiska migränfällor som ost, vin och choklad. Samt ätit massa tunga mediciner som knappt hjälpte men gjorde henne till en zombie istället.

Hon testade till slut akupunktur och enligt henne är hon migränfri så länge hon går dit regelbundet. Nu tror jag inte själv på akupunktur, tycker det är som homeopati, rent humbug. Men henne hjälpte det och hon svär på att hon inte är den som skulle falla för placeboeffekter.

Vettefan, kanske nåt värt att testa för dig med?  :whink:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.03.22 - 21:55:55 »

Det låter ju positivt detta. Hoppas migränen fortätter att bli bättre.  :wave:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2010.03.22 - 22:13:15 »

Intressant! Hade inte en aning om att kost kunde påverka migrän så mycket! Har du sådana där "tunga" migränmediciner också (tänker på Imovane (heter det väl?) och liknande)?
Varför skulle mediciner för epileptiker och deprimerade hjälpa mot migrän?

Positiva effekter med kosten, hur som helst, och det var roligt att höra! Hoppas att det håller i sig!  :flowers:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2010.03.22 - 22:32:55 »

Sorla, jag hade svår migrän som barn, hade några bra år från tonåren tills mina barn var födda , då väldigt gläst med migränanfall.
Men sedan stressade jag mig för mycket och fick fibromyalgin.
Någon har sagt att dessa två skulle vara samma sjukdom men i olika former, jag är redo att tro på det .

Det är väldig väldigt viktigt att lära sig lyssna på sin kropp i tid med migrän, lysande vilka saker du har lärt under så kort tid.
Det är helt ovärdeligt!
och det där med matlagningen känner jag också igen, även om jag inte orkar vara så antusiastisk varje dag .
MEn flera gånger i veckan är mycket bättre än "knappt någonsin" under  den  gamla matlagningstiden
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2010.03.23 - 19:31:56 »

Tack snälla ni, för era värmande ord.  :inlove: :flowers: :inlove:

Bookia, jag har testat akupunktur 2 ggr 10 gånger. Första omgången hävdade sjukgymnasten som gav mig nålarna att det var sååå bra. Det hjälper minsann 9 patienter av 10. När jag efter 8 gånger gick hem med sprängande migrän efter den där halvtimmen med nålar erkände hon att det kanske inte hjälper mig.  :bang_head: Suck. Några år senare träffade jag en annan migränsjukgymnast. Hon tog det betydligt varligare och gav mig faktiskt inte migrän med sina nålar. Utan jag fick med mig goda och nyttiga avslappningsövningar som jag fortfarande använder flitigt.  :inlove: Men tyvärr hjälpte inte akupunkturen nu heller.

Corny, jag använder mest Immigran och Citodon när det är jävliga omgångar. Men fick nyligen en ny som heter Zomig nasal. Den är snabb igång så jag hinner bryta av anfallet innan det hunnit bryta ut helt. Om jag har tur. Jag har provat betablockerare, men de hjälpte inte tyvärr. Fick bara otroligt kalla händer och fötter och yrsel. Varför mediciner mot Depression eller Epilepsi skulle hjälpa vet jag inte. Men det finns folk som blir hjälpta. Medan andra får läbbiga biverkningar. Och med tanke på min tidigare tur är jag rädd att jag blir en med biverkningar.  :shake_head:

Idalinda, jag har inte hört det du berättar. Men jag har haft en helt egen känsla av att det kan vara så som du skriver. Och det skrämmer skiten ur mig.  :shock: För Fibromyalgi vill jag verkligen inte få!

Jag väntar just på besked från FK om jag får slippa karensen. Jag fick avslag förra året när jag försökte. För att jag hade för få sjukskrivningsdagar.  :evil: Jag hade tvingat mig till jobbet, med solglasögon och öronproppar, fullproppad med starka mediciner. Det var först när jag fick en panikattack på motorvägen i rusningstrafik som jag äntligen vaknade till och fattade vad jag höll på med.  :smack_head: Efter det bestämde jag mig för att ta mina sjukdagar hemma. Att sluta pressa mig. I ungefär samma veva lämnade jag ifrån mig mitt lagledarjobb och blev vanlig knegare. Och nu senaste halvåret jobbar jag bara dagtid. Det höll inte att jobba kvällar och nätter längre. Ekonomiskt är det en katastrof. Men heltidssjukskrivning vore värre. Jag hoppas verkligen att FK beviljar min ansökan den här gången.

Varav hjärtat är fullt talar munnen. Så det blev en roman. Eller i alla fall en novell. Men knappast en kioskvältare.  :wacko:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2010.03.23 - 20:28:34 »

 :cry:, det var inte tanken att skrämma dig, så dumt av mig... själv väljer jag hellre ont i kroppen än i huvet,
för då är det ungefär helvete loss, man bara kräks och vill dö om man inte lyckas tajman medicinen.

Hoppas att du slipper karensen, det behövs verkligen !
kloka beslut du har tagit, man måste lyssna på kroppen på alla sätt ...
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2010.03.23 - 20:31:17 »

 :bearhug: Ojojoj inte vara lessen. Jag var redan skrämd! Och jag tror det är nyttigt, för att verkligen ta tag i saker ibland.  :nod-yes:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #8 skrivet: 2010.03.23 - 21:16:14 »

Hrrrm, det var Immigran jag menade.  :blush: Har en väninna som lider oerhört av migrän, men ni förstår ju alla hur mycket jag har lyssnat på henne!  :redface:

Fast jag ska berätta för henne om dina positiva erfarenheter, Sorla, för jag tror att hon gör allt för att slippa eländet! Och att äta god mat är ju knappast någon uppoffring direkt.  :whink:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #9 skrivet: 2010.03.23 - 22:32:57 »

Du fick ett smörklick av mig , som en liten skönt lindrande värktablett !
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #10 skrivet: 2010.03.24 - 18:12:51 »

Hrrrm, det var Immigran jag menade.  :blush: Har en väninna som lider oerhört av migrän, men ni förstår ju alla hur mycket jag har lyssnat på henne!  :redface:

Fast jag ska berätta för henne om dina positiva erfarenheter, Sorla, för jag tror att hon gör allt för att slippa eländet! Och att äta god mat är ju knappast någon uppoffring direkt.  :whink:

Men det begär ingen att du ska hålla reda på vad folk äter för medusiner, och dessutom hålla reda på alla konstiga namn de har. Det gör jag knappt själv.  :max-shock: Berätta gärna om mig. Jag kan vara ett varnande exempel.  :flirting:

Du fick ett smörklick av mig , som en liten skönt lindrande värktablett !
:flowers: Tack, den slickar jag med glädje i mig.  :smile:  :lick:


Idag stressade jag för mycket igen. Och petade in för mycket aktiviteter runt lunch. Lunch 1 timme för sent, på 10 minuter och sedan stressa för att hinna till möte på andra sidan stan är korkat!  :smack: :bang_head: Tack, Zomig, för att jag ändå fungerar, om än i ultrarapid.  :cool: Jag tror simning med simmarväninna och skvaller i bastun ger god sömn så jag vaknar som en ny människa imorgon.

Idag träffade jag för övrigt en nybliven diabetiker. (jag visste inte att han var det förrän idag, fast jag känt honom ganska många år) Han tryckte glatt i sig ett päron och fnös åt min ruta mörk nötchoklad jag tog till kaffet. Får se om jag kan indoktrinera honom. Med kvinnlig list kanske.    :lol:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.03.25 - 13:49:59 »

Hej Sorla  :wave:

Härligt att kosten verkar mota bort din migrän!

Min äldre syster har också migrän, men jag har faktisk aldrig reflekterat över hur hon hanterar den, förutom att hennes anfall börjar med att hon får så ont så att hon spyr, sedan är det bara för henne att dra ner rullgardinen och lägga sig.. hon säger att hon inte tål ljus när anfallen kommer.
Om hon äter mediciner, vet jag faktisk inte.

Hon verkar dock inte ha anfallen så ofta, tror det kan vara ett par gånger i månaden.

Själv har jag hudsjukdomen psoriasis och kan bara säga att kosten har gjort underverk med mina utslag :nod-yes:  De har minimerats något otroligt, på somliga ställen helt försvunnit och normal hud har återkommit  :lol:

Hoppas kosten fortsätter att påverka positivt för din del med, jag håller tummar och tår!
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #12 skrivet: 2010.03.26 - 16:36:37 »

Yes! Yes! Yes! Yes! :yay: :banana: :strut: _ :throw_flowers: :frogdance: :yeah:  :yay:

Jag fick godkännt av försäkringskassan. Jag fick det beviljat!!!  :lol: Nu kan jag vara hemma och återhämta mig utan att bli ruinerad! Jag slipper karensen!  :wave: Guuuud vad skönt att slippa den stressen!

Nora, stackars din syster! Det låter som ofta i mina öron. Tillräckligt ofta när man blir så kraftigt störd av attacken när den kommer. Jag spyr, tack och lov, nästan aldrig. Men ljud och framför allt ljus går inte alls. Det skär som knivar bakom ögonen. Fantastiskt att kosten även hjälper mot psoriasis!  :clapping: Man undrar ju hur många människor som får gå omkring sjuka utan att veta att det är maten som gör dem sjuka.  :evil:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2010.03.26 - 17:17:51 »

Grattis! Vad skönt.  :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #14 skrivet: 2010.03.26 - 17:21:44 »

 :nod-yes:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1] 2 3 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544