Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.16 - 19:03:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Gustafskorv!!!  (läst 18927 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2009.11.13 - 07:01:50 »

Kring 1970 nån gång så såldes hästfilé i butikerna under några år. Tanterna köpte, men det var lite hysch-hysch. Det var otroligt gott kött, men t.o.m. lilla jag tyckte nog att man kände direkt att det inte var oxfilé, så om nån blev lurad på kalasen det undrar jag ju.  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #16 skrivet: 2009.11.13 - 08:24:25 »

Det är upp till var o en att äta eller inte. Men jag har lite svårt med just häst.Hästen har ju varit människans arbetsredskap i huvudsak när vi var ett bondesamhälle och sin arbetskamrat äter man inte. Andra djur hade man ju för att äta upp, eller mjölka eller äta när de hade gjort sitt. I dag har vi hästen som sällskapsdjur till mer nöje än nytta och jag tycker ff. att man inte ska äta dom.Ett alternativ  när slutet nalkas för hästen är att åka till Kolmården och där avsluta livet på hästen så får den bli lejonmat. Känns mer rätt för mig. I det vilda är det ju så det går till. Gamla o sjuka djur blir mat åt andra djur.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2009.11.13 - 08:32:49 »

Förstår dig fullständigt. T.o.m. jag som bara haft sporadisk kontakt med hästar har ju problem. Det är ju som att äta hund!

Det där med Kolmården kände jag inte till. Är det vanligt?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #18 skrivet: 2009.11.13 - 12:48:58 »

Vet faktiskt inte, det beror kanske  lite på hur långt ifrån man bor om man åker dit. Vet inte heller om andra djurparker med vilda djur har samma erbjudande.
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #19 skrivet: 2009.11.13 - 17:55:07 »

Vet faktiskt inte, det beror kanske  lite på hur långt ifrån man bor om man åker dit. Vet inte heller om andra djurparker med vilda djur har samma erbjudande.
Allvarligt? Kan man lämna bort sitt djur för att det ska bli lejonmat? Tycker att det låter helt otroligt!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #20 skrivet: 2009.11.13 - 19:32:30 »

Det är helt seriöst. Ditt djur blir avlivat humant, inte i nå´t slakteri. När sen det väl är dött så är det väl bättre att det kommer de vilda djuren till nytta än grävs ner någonstans eller mals till korv åt oss människor.
Loggat
Cowboy
Newbie
*

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 19


« Svara #21 skrivet: 2009.11.13 - 21:17:36 »

Fördelen med Gustafskorv är att man vet vad den är gjord på men man behöver inte säga hästkorv.
Sedan är det bra om vi i Sverige slaktar hästarna och tar till vara dem. Det är ett stort problem med transporterna till södra Europa av levande hästar som slaktas där.

Givetvis rider man hästar
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2009.11.13 - 21:42:57 »

Oj! Det var länge sen man såg dig här!  :wave:

Vad då? Slaktas inte hästar inom landet normalt?  :shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #23 skrivet: 2009.11.17 - 16:21:08 »

Jag var på Kolmården i somras och klappa vargar. Dom berättade att de erbjuder avlivning gratis av hästar om de får ta kropparna till djurmat. Allternativet är att betala många tusenlappar och göra det hos veterinär eller skicka dom till vanlig slakt. Föresten så har jag sett hästfilé i vår köttaffär men inte provat.
Loggat

Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #24 skrivet: 2009.12.11 - 21:00:26 »

Själv har jag aldrig haft problem med att äta hästkött. Hade hästar omkring mig under uppväxten och red mycket när jag var liten men så länge hästen avlivats på ett humant sätt och haft ett bra liv så tycker jag det är helt ok. Ett liv är ett liv oavsett om det är en häst eller en ko anser jag.  :smile:

Gustavskorv är den bästa korven innehållsmässigt som jag hittat i Sverige! ÄLSKAR den!!  :lol:
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #25 skrivet: 2009.12.11 - 22:18:29 »

Kom på att jag till och med åt rått hästkött när jag var i Japan senast. Det var gott. :llama:
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2009.12.11 - 22:27:23 »

:taktur:

Det finns en annan svensk korv som är bra vad gäller kötthalten - spickekorv. Det är bara det att den är så himla salt! Men jäsingen vad det var gott förr innan man blev saltkänslig, tunna skivor på en knäckemacka med mycket smör. :tasty:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544