Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 21:17:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Rimma fläsket själv  (läst 139859 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #45 skrivet: 2010.12.12 - 22:15:43 »

Är det säkert fast det ska ligga så länge? Jag är jätterädd för botulism.  :sadsad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
greenthumb
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 5


« Svara #46 skrivet: 2010.12.13 - 12:31:15 »

Den skulle torrsaltas en dag, sen ner laken. Jag kommer ju inte rimma så många dagar då det bara är 9-10 dagar innan den ska stå i rent vatten ett dygn? För att sen långbakas i låg temp, lagom till fm på julafton.

Kan jag göra något med skinkan för att snabba på rimmningen? Några djupa hugg med en kniv?

Skinkan är från en unggris, och det borde väl påverka rimmningstiden nedåt?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #47 skrivet: 2010.12.13 - 12:51:19 »

Oätlig tror jag inte den blir. Det ända som kan hända är väl att den får lägre sälta och i värsta fall inte är "fullmörad". Men sältan borde du ju kunna kompensera genom att vattna ur den lite kortare än rekommenderat. Din skinka är ju åt det lilla hållet också, så jag tror inte det blir några problem alls. När la du den i lagen? Den 12:e?

Notera att jag aldig gjort nåt så stort som skinka, så jag bara gissar utgående från mina efrarenheter av mindre stycken. Men dålig tror jag absolut inte den kan bli. Jag rimmade nyss en fläsklägg. Minns inte vikten, men den var också åt det lilla hållet. Jag lät den ligga två dar och sen hade jag lite salt i vattnet när jag kokade den så sältan inte skulle dras ur. Blev jättegod och mörad var den helt klart.  :drool:

Kör på! Skinkan kan bara bli bättre, det är bara en fråga om hur mycket bättre.  :flirting:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
greenthumb
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 5


« Svara #48 skrivet: 2010.12.23 - 22:02:45 »

Nu ligger den griljerad och klar i kylen. Imorgon bitti ska jag skära mig en skinkmacka. Om man ska tolka hur god den kommer vara av hur saftig den verkar, så kommer den vara kanon. Vågade dock inte stanna innan 70, då mor är kinkig på fläskkött  :whink:

Insåg dock att en normal köksugn inte kan hålla en fast temperatur särskilt bra. Kunde få min att pendla mellan 73-84 på ett ungefär. Spenderade 3 timmar framför ugnen och termometern igår kväll. Matlagning är lyx!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #49 skrivet: 2010.12.24 - 02:32:41 »

Spännande Du får rapportera sen. Är väldigt nyfiken på färgen. Hur mycket fick du förresten ge för skinkan på Dompta?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
greenthumb
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 5


« Svara #50 skrivet: 2010.12.24 - 07:41:02 »

Köpte en halv unggris, styckad och klar, med allt utom inälver. 129kr/kg.
Så skinkan på 2,5 kg kan ju inte kallas billig :whink:

Sitter med mackan framför mig, skinkan är fast och fin, allt fett sitter i kappan och skivorna smälter i munnen.  :bg:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #51 skrivet: 2010.12.24 - 21:52:00 »

Tror jag det att den blev smaskig. Hur blev färgen då? Inte blev den väl så grå som de säger? Eller du kanske hade salpeter i?

Jag köpte två skinkor, en för frysen, och funderade på att köpa en till i mellandagarna. Men du har fått mig att ändra mig. Jag beställer en färsk i charken i stället när de här är uppätna. Jag måste också prova på nåt stort. Tack för inspirationen.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
greenthumb
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 5


« Svara #52 skrivet: 2010.12.24 - 23:06:17 »

Jag hade i salpeter, eftersom jag inte heller tycker botulism låter som en hit. Visserligen va den här skinkan liten, och kommer inte överleva morgondagen. Jag gillar inte onödiga risker.

Nästa år ska det bli en, eller kanske två hela skinkor med ben från smågris. Måste växla upp det här nu  :clapgrin:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #53 skrivet: 2010.12.25 - 00:05:12 »

Hörru gröningen, jag hade ju alldeles glömt bort allt jag läste om botulism när jag var besatt av det för några år sedan. Giftet förstörs vid uppvärmning, alltså borde det inte vara någon fara eftersom skinkan ska kokas. Frågan är vid vilken temperatur botulinumgiftet förstörs. Man får väl hoppas att 70 ° räcker.

Sporerna förekommer därför ofta i födan men förstörs i regel vid tillredning och konservering.
Om tillredningen/konserveringen är ofullständig kan sporerna överleva och börja växa ut,
förutsatt att miljön är syrefri. Toxinet bildas när sporerna växer ut. Det är värmekänsligt
och förstörs vid kokning.
Toxinbildning motverkas av sur och/eller salt miljö.

Vid klassisk botulism har man förgiftats av något (felaktigt tillrett) livsmedel, i vilket bakterierna
kunnat tillväxa samt bilda toxin och som inte heller kokats före konsumtion (t.ex. hemkonserv,
fiskinläggning, vacuumförpackad fisk eller korv).

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/botulism/

Och här i Svenskt Kötts recept är det ingen salpeter.
http://www.svensktkott.se/receptsamling/recept_detail.php?sk=&avdelning=&id=2467

Och inte behöver bringan ligga i 2 veckor inte. 3 dagar blev utmärkt lättrimmad men helt mörad bringa för mig. Pfft!  :cool:


Ett "snapsglas" rent toxin skulle räcka till att döda hela Sveriges befolkning:max-shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #54 skrivet: 2010.12.25 - 00:15:09 »

FWIW
http://matforum.nu/index.php?topic=630.0

"Sex minuter vid 80°C". Men tar längre tid vid lägre temperatur också kål på det, det är frågan.  :goggle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #55 skrivet: 2010.12.29 - 14:32:25 »

Jag köpte två skinkor, en för frysen, och funderade på att köpa en till i mellandagarna. Men du har fått mig att ändra mig. Jag beställer en färsk i charken i stället när de här är uppätna.

Ja, det sprack ju fortare än kvickt det.  :shy:
När jag promenerade in på min dyr-ICA idag för att köpa grädde så var där en stor skylt där det stod "Alla julskinkor 19:90". De allra flesta var kokta och så fanns det några okokta från ett lokalt charkföretag. Jag vägrar köpa deras produkter för allt de gör smakar likadant, en konstig bismak. Vet inte vad de gör med grejerna. Så jag klarade mig nästan. Men precis när jag skulle vända mig bort från kyldisken föll ögonen på en rå skinka från Hälsingestintan. Gårdsmärkt, stod det. En enda fanns det. Då föll jag.
Så nu får jag koka skinka i morrn. Igen. Det var kort datum. Hur jag sen ska få ner skiten i frysen, det vete fåglarna.  :pippi: :fridge_death:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #56 skrivet: 2010.12.30 - 17:19:45 »

Du får sätta dig på frysen. Och så vill jag ha rapport hur den smakade.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #57 skrivet: 2010.12.30 - 18:00:53 »

Den gick ner! Jag hittade ett hål. Jo, den tredjedel jag inte fryste är i ugnen nu, så efter midnatt nån gång så blir det nog provsmak. Passar bra, för jag har bara någon skiva kvar av gamla skinkan och har faktiskt inte fått nog än. Mina gamla tradition är ju att leva på skinkmackor hela veckan. I år har jag ransonerat och bara ätit skinka till frukost. Nåja, jag har fallit för en kvällsmacka ett par gånger, men inget mumsande hela dagarna. :cool:

Den såg ivf väldigt fin ut. Det var rätt mycket insprängt fett och det var det inte på Scan-skinkan. Det ska väl vara lite bättre kvalitet på Stintans kött va?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #58 skrivet: 2011.01.11 - 00:46:46 »

Glömde ju att rapportera. Jo, den skinkan var godare än Scans och då var inte Scans dålig den heller. Helt klart saftigare. Den var mindre salt också. Bra att veta till nästa år.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #59 skrivet: 2011.08.31 - 16:48:20 »

Jag måste nu ta tag i detta med konsten att rimma själv.
Jag har gett upp att få tag i mormors fina skicka, det finns ju inte här, men nu ser jag chansen.

Fläskkött har vi inte heller köpt så mycket under senaste tiden, dels för att man aldrig hittar något ekologiskt någonstans.
och att vi har gott om eko-nötkött.

Så kanske att vi backar till till fläsk-träsket om rimmningen fungerar.
Jag har ett par vildsvinskinkor i frysen... tänk om jag skulle gilla rimmat vildsvin?
70kr/ kg  :yay:
Loggat
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544